مدیریت بحران هویت در فضای مجازی + فیلم
کد خبر: 4029789
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷

مدیریت بحران هویت در فضای مجازی + فیلم

فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اینترنتی با امکان ایجاد هویت ساختگی باعث بروز نوعی بحران هویتی به ویژه در میان جوانان شده است.

مدیریت بحرانبه گزارش ایکنا، با توجه به گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی، استفاده نوجوانان و جوانان ایرانی از اینترنت رو به افزایش است و دسترسی جوانان به فضای مجازی آسیب‌های زیادی را به همراه دارد.

فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اینترنتی با امکان ایجاد هویت ساختگی باعث بروز نوعی بحران هویتی به ویژه در میان جوانان شده است. به این صورت که فرد هنگام استفاده از امکانات ارتباطی مجازی، هویت واقعی خود را که در سراسر زندگی با آن درگیر بوده کنار می‌گذارد و با هویت جدیدی مواجه می‌شود.

بنابراین، معناهای جدیدی وارد ذهن فرد می‌شود و هویت جدید در کنار هویت واقعی او قدعلم می‌کند که ذهن فرد را درگیر و دچار بحران می‌کند؛ چراکه این دو هویت در وضعیت همزمانی قرار می‌گیرند و فرد نمی‌تواند به‌راحتی مفاهیم و خصایص هویت جدید را با هویت قدیمی و همیشگی‌اش تطبیق دهد و یا اساساً ممکن است میان آن‌ها تعارض پدید آید.

این بحران احتمالاً خستگی، تنش، فشار عصبی و ناکامی را برای فرد به همراه دارد. با توجه به فرایند جهانی شدن و مواجه شدن نسل جوان ایرانی با فضای مجازی و اهمیت هویت ملی در جهت انسجام و یکپارچگی کشور، ضروری است عواقب این مواجهه در ایجاد بحران‌های هویتی بررسی شود.

همچنین، با توجه به رشد فزاینده شبکه‌های اجتماعی ضروری است برنامه‌ریزی برای منابع هویت‌ساز جدید با توجه به فضای مجازی در برنامه‌ریزی‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور صورت گیرد.

در همین راستا مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کرده است که در ادامه می‌بینید.

انتهای پیام
captcha