پایان مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی و پیشنهاد تشکیل اتحادیه قاریان
کد خبر: 4029795
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته/

پایان مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی و پیشنهاد تشکیل اتحادیه قاریان

این هفته تجمع چندباره معلمان بازمانده از جذب، برگزاری نشست «ضرورت چرخش از برنامه درسی خطی به برنامه درسی مارپیچی»، معرفی رئیس جدید فرهنگسرای قرآن، پایان مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و ... را شاهد بودیم و یکی از پیشکسوتان قرآنی پیشنهاد تشکیل اتحادیه قاریان ایرانی را ارائه داد.

رویدادهای قرآنی هفتهبه گزارش ایکنا، هفته پایانی دی‌ماه با رویدادهایی چون انتشار دو فیلم از آخرین روزهای حیات «شحات محمد انور»، پیشنهاد برگزاری رقابت‌های بین‌المللی جانبازان، بررسی تحول امور قرآنی و انتصابات مدیران در مجمع مشورتی شورای توسعه، پایان مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، پیشنهاد تشکیل اتحادیه قاریان جمهوری اسلامی ایران، برگزاری نشست «ضرورت چرخش از برنامه درسی خطی به برنامه درسی مارپیچی»، انتصاب رئیس فرهنگسرای قرآن و اجرای مراسم یادبود محمد صدیق منشاوی در استودیوی ایکنا همراه بود.

همچنین بازدید مدیرکل ارتباطات معاونت قرآن وزارت ارشاد از سازمان قرآنی دانشگاهیان، تجمع چندباره معلمان بازمانده از جذب، عدم برگزاری مسابقات قرآن وزارت ورزش و جوانان تا پایان سال، دومین مجمع عمومی اتحادیه قرآنی استان تهران و مشخص شدن اعضای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی و عترت استان مازندران و مصوبات بیست و یکمین جلسه هیئت مدیره اتحادیه کشوری و معرفی برگزیدگان پانزدهمین دوره مسابقات قرآن ویژه جامعه کار و تلاش و ... از دیگر رویدادهای هفته پایانی دی‌ماه بود. 

پیشنهاد برگزاری رقابت‌های بین‌المللی جانبازان

ولی‌الله پوراحمدی، قاری و مدرس قرآن کریم است. او جانباز قطع عضو جنگ تحمیلی است و بازنشسته آموزش و پرورش است. وی با توجه به برگزاری سی‌و‌سومین دوره مسابقات سراسری قرآن ویژه خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر، نقد‌ها و پیشنهاداتی را برای اجرای بهتر و نزدیک به عدالت این رویداد، به خبرنگار ایکنا ارائه داده است.

وی به دلیل دارا بودن شرایط مشابه با جانبازان برای اجرای بهتر و رعایت عدالت و انصاف، پیشنهادهایی ارائه داد که از دید برگزارکنندگان مسابقه به دلیل عدم دارا بودن این شرایط، غافل مانده است.

این قاری و مدرس قرآن و جانباز هشت سال دفاع مقدس با تأکید بر ضرورت سطح‌بندی مسابقات قرآن بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: جانبازان قطع عضو با بالا رفتن سن، درد‌هایی به سراغشان می‌آید که به درد‌های پنهان معروف هستند؛ این درد‌ها به حدی است که تحملش بسیار نفس‌گیر است و تمرکز قاری را به هم می‌زند و بر نفس‌گیری اثرگذار است، لذا حضور این جانبازان با سایر جانبازان در درصد‌های پایین‌تر عادلانه نیست.

عیادت جمعی از قاریان مشهدی از هاشم روغنی

جمعی از قاریان مشهدی، از هاشم روغنی، داور بین‌المللی، استاد و پیشکسوت قرآنی که بر اثر سانحه رانندگی در بستر بیماری است، عیادت کرده و ضمن تلاوت آیاتی چند از کلام وحی برای سلامتی این استاد و قاری پیشکسوت دعای خیر کردند.

او در سال ۱۳۴۰ در مشهد مقدس متولد شد و پس از اخذ مدرک ديپلم در چندين دوره از مسابقات قرآنی شركت كرد و رتبه‌های متعددی به دست آورد. اين قاری برجسته قرآن كريم دارنده مقام‌های بين‌المللی چون رتبه اول مسابقات بين‌المللی قرآن كريم جمهوری اسلامی ايران در سال ۱۳۶۳ و رتبه دوم مسابقات بين‌المللی قرآن مالزی سال ۱۳۶۴ است.

از مقام‌های داخلی وی می‌توان به رتبه دوم مسابقات سراسری قرآن كريم سازمان اوقاف و امورخيريه در سال ۱۳۶۱، رتبه اول مسابقات سراسری سازمان اوقاف سال ۱۳۶۲ و رتبه دوم مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خيريه در سال ۱۳۶۵ اشاره كرد.

اعلام برنامه‌های رویداد «چهار فصل قرآنی» در زمستان

معاونت ترویج و توسعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در ادامه روند برگزاری رویداد فرهنگی ـ هنری چهار فصل قرآنی طی اطلاعیه‌ای برنامه‌های این طرح را برای فصل زمستان تشریح کرد.

در این اطلاعیه آمده است، با توجه قرارداشتن ماه‌های رجب و شعبان در فصل زمستان و همچنین ایام پیروزی انقلاب اسلامی و ایام‌الله دهه فجر در این فصل، موضوع رویداد فرهنگی هنری چهار فصل قرآنی برای فصل زمستان شادی و نشاط بر اساس آموزه‌های دینی و قرآن کریم خواهد بود.

سیر جلسات کارگاهی به تعداد ۲۸ جلسه، با موضوع آمادگی پیش از ازدواج، شخصیت شناسی زن از منظر الگوهای قرآنی، جلسات تدبر با موضوع شادکامی و نشاط در قرآن، برگزاری جلسات آموزشی هنری ویژه دانشجویان، مسابقه کتابخوانی و برگزاری نمایشگاه با عنوان «ولی خدا» در رشته‌های خوشنویسی و نقاشی‌خط با محوریت شخصیت والای امیرالمومنین امام علی(ع) از جمله برنامه‌هایی هستند که دبیرخانه این طرح برای فصل زمستان در نظر گرفته است.

ایکنا

پیشنهاد تشکیل اتحادیه قاریان جمهوری اسلامی ایران

محسن بادپا،‌ پیشکسوت قرآنی، با انتشار متنی پیشنهاد تشکیل سندیکای قاریان جمهوری اسلامی ایران را به منظور پیگیری دغدغه‌هایی با محوریت تلاوت قرآن ارائه کرده است.

تولید تلاوت از قاریان ممتاز همدانی

طی اقدام مشترک بین صدا و سیمای استان همدان و شورای عالی قرآن، تعدادی تلاوت تصویری از قاریان ممتاز استان همدان ضبط شد.

محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن ضمن تشکر از همکاری سرپرست صداوسیمای مرکز همدان، مدیر تولید و تهیه کننده برنامه، نماینده شورای عالی قرآن در استان همدان، همچنین از تلاش‌های همکاران حوزه نظارت و هیئت اعزامی شورا، گفت: تلاوت‌هایی که ضبط شده، پس از طی مراحل تدوین و نظارت، به زودی در اوقات اذانگاهی شبکه استانی همدان پخش خواهد شد.

«عذر تقصیر ۳ وزیر به پیشگاه قرآن» و «تفکر تحول‌گرا و روحیه عمل‌گرا؛ حلقه‌های مفقوده مدیریت امور قرآنی»

علیرضا شعبانی‌فرد،‌ کارشناس امور قرآنی، طی یادداشتی با عنوان «عذر تقصیر ۳ وزیر به پیشگاه قرآن» با اشاره به بی‌توجهی سه وزیر دولت سیزدهم به امور قرآنی حوزه فعالیت خود، این سه مورد را دلیل روشنی بر اشتباه بودن سیاست واگذاری مسئولیت حوزه‌های تخصصی فعالیت‌های قرآنی به سه وزارتخانه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم و آموزش و پرورش و لزوم بازنگری آن دانست.

مرتضی خدمتکار، مدیرکل سابق دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشتی با عنوان «تفکر تحول‌گرا و روحیه عمل‌گرا؛ حلقه‌های مفقوده مدیریت امور قرآنی»  به بحث تحول در حوزه فعالیت‌های قرآنی پرداخته است. او در بخشی از این یادداشت موسسات قرآنی - مردمی را بهترین نمونه ملموس برای روحیه عمل‌گرایی در عرصه فعالیت‌های قرآنی معرفی و اظهار کرده است: «موسسات قرآنی – مردمی جایی است که مدیران آن بیش از آن که وقت خود را مصروف نوشتن اسناد راهبردی و متون‌های علمی پیچیده و جلسات متعدد و طولانی کنند، به دنبال پیگیری و پیاده‌سازی برنامه‌های به ظاهر ساده خود، روی زمین هستند.»

دو فیلم از آخرین روزهای حیات «شحات محمد انور»

صفحات فعالان قرآنی در فضای مجازی طی هفته آخر دی‌ماه و به مناسبت سالروز درگذشت استاد «شحات محمد انور»، محل انتشار مطالبی در خصوص این قاری عصر طلایی تلاوت بوده است. فیلمی را شهریار ضیاءآذری، مجری برنامه‌های معارفی صدا و سیما در صفحه اینستاگرامی خود قرار داده است.

محمد سلیمی، یکی دیگر از فعالان قرآنی کشورمان نیز با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامی خود که مربوط به دوران بیماری استاد شحات است، پرداخته است. در این فیلم شاهد عیادت حجج اسلام محمدعلی خسروی و هادی قبادی از مسئولان وقت سازمان اوقاف و امور خیریه هستیم که به عیادت استاد شحات در یکی از بیمارستان‌های تهران رفته‌اند.

بررسی تحول امور قرآنی و انتصابات مدیران در مجمع مشورتی شورای توسعه

صد و بیستمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به صورت مجازی و حضوری در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد. طی این جلسه چهار دستور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

از جمله آنها می‌توان به ارائه پیش‌نویس ساختار قرارگاه امور قرآنی کشور در اجرای بیانیه تحول و بازسازی نظام امور قرآنی کشور، بررسی وضعیت انتصابات مدیران امور قرآنی دولت همراه با تصویب جزئیات شاخص‌های انتصاب مدیران جهت ارائه به شورا و‌ تبادل نظر در خصوص ابعاد و نحوه تدوین آیین‌نامه اجرایی بند «ز» تبصره ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۱ کشور مبنی بر اختصاص دو درصد بودجه هزینه‌ای دستگاه‌ها برای فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی اشاره کرد.

همچنین گزارش بازنگری شرایط و نحوه انتخاب و فعالیت صاحبنظران حقیقی امور قرآنی عضو شورا یکی دیگر از دستورهای صد و بیستمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود.

پایان مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

مرحله مقدماتی سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران با پخش فایل تصویری ۱۹۰ شرکت کننده از ۶۹ کشور دنیا برای گروه داوری برگزار شد و نتایج آن نیز اوایل بهمن‌ماه از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام خواهد شد.

برگزاری دوره ضمن خدمت ویژه کارشناسان قرآن، عترت و نماز سراسر کشور

در راستای برگزاری دوره توانمندسازی دوسالانه کارشناسان قرآن، عترت و نماز سراسر کشور در مهرماه امسال، دوره ضمن خدمت با عنوان «قدرت بهره گیری از آیات قرآن کریم و توانایی استناد به آنها در نوشتار و گفتار» برگزار شد.

این دوره در سطح تکمیلی و از طریق سامانه جامع مدیریت یادگیری و آموزش فرهنگیان ویژه رؤسای ادارات قرآن، عترت و نماز، کارشناسان مسئول و کارشناسان قرآن، عترت و نماز ادارات کل و ادارات آموزش و پرورش برگزار شد.

برگزاری مرحله کشوری جشنواره قرآنی دانشگاه پیام‌نور در بهمن‌ماه

مرحله کشوری بیست و پنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور در رشته‌های معارفی، ادبی، پژوهشی، هنری، فناوری و ... پایان یافته و تنها برگزاری رقابت‌ها در بخش آوایی باقی مانده است، رقابت‌های مربوط به این بخش نیز بهمن‌ماه امسال به صورت مجازی برگزار می‌شود.

این بخش از مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل، دعا و مناجات‌خوانی و تواشيح و هم‌خوانی قرآن کریم برپا خواهد شد. در این شیوه شرکت‌کنندگان در دو بخش بانوان و آقایان به صورت مجزا در دانشگاه پیام نور مرکز استان خود حضور یافته و به صورت مجازی به اجرا می‌پردازند،‌ گروه داوری نیز اجراهای شرکت‌کنندگان را به صورت مجازی ارزیابی خواهد کرد.

« سعید زکی‌لو» رئیس فرهنگسرای قرآن شد

«سعید زکی‌لو» پس از «رحیم خاکی» به عنوان سرپرست و رئیس فرهنگسرای قرآن معرفی شد. پیش‌ از این سعید زکی‌لو در فرهنگسرای قرآن به عنوان مسئول واحد تولید محصولات قرآنی و رئیس واحد فرهنگسازی قرآنی همکاری داشته است که پس از خداحافظی رحیم خاکی، زمزمه‌های انتصاب وی به گوش رسید که امروز با اعطای حکم قطعی وی به عنوان مدیر این مجموعه قرآنی وابسته به سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، معرفی شد.

بازدید مدیرکل ارتباطات معاونت قرآن ارشاد از سازمان قرآنی دانشگاهیان

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شجاع، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی بازدیدی بیشتر با مراکز مختلف سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از جمله تحریریه ایکنا آشنا شد. در این بازدید فعالیت‌های استودیومبین و خروجی‌هایی که این استودیو از سال ۹۶ تا کنون داشته است، تشریح شد.

در ادامه مرکز‌ خدمات روانشناسی سازمان قرآنی دانشگاهیان مورد بازدید قرار گرفت. در این بخش موضوعاتی همچون کوتاه ‌کردن فرایند آشنایی زوجین پیش از ازدواج در قالب تعریف بسته‌های تسهیل آشنایی، مشاوره به مددسراهای شهرداری تهران به عنوان بخشی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته مطرح شد. همچنین پیشنهاد همکاری مرکز خدمات روانشناسی با معاونت قرآن و عترت در بخش مشاوره نمایشگاه قرآن ارائه شد.

مرکز آموزش‌های تخصصی علوم و فنون قرآنی و مرکز‌ شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی از دیگر بخش‌هایی بود که مورد بازدید قرار گرفت.

نشست «ضرورت چرخش از برنامه درسی خطی به برنامه درسی مارپیچی» برگزار شد

این نشست با حضور حسین قاسم‌پورمقدم، متخصص برنامه‌ریزی درسی دانشیار دانشگاه فرهنگیان، سعید خدائیان، متخصص فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی استاد دانشگاه علامه طباطبایی، حسن فلاح، کارشناس و مؤلف کتب درسی قرآن سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و رضا نباتی، کارشناس آموزش قرآن و فلسفه تعلیم و تربیت در ایکنا برگزار شد.

آموزش معنادار بر اساس نیاز، ذائقه و توان مخاطب، پاسخ به این سؤال که با کدامین روش آموزشی و اصول باید قرآن را آموزش دهیم تا هم سواد قرآنی اتفاق بیفتد و هم تربیت قرآنی محقق شود، ضرورت رویکرد زمینه‌محور(تماتیک) در حوزه آموزش عمومی قرآن و... از جمله مواردی بود که در نشست «ضرورت چرخش از برنامه درسی خطی به برنامه درسی مارپیچی در آموزش عمومی قرآن» به آنها پرداخته شد.

تجمع چندباره معلمان قرآن جامانده از جذب

تعدادی از معلمان قرآن بازمانده از جذب، به امید شنیدن صدایشان، مقابل ساختمان وزارتخانه آموزش و پرورش تجمع کردند که پس از یک ساعت، این جمع با همراهی حراست وزارتخانه با ناصر سلیمان‌زاده، رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و امور اداری آموزش و پرورش جلسه‌ای داشتند.

سلیمان‌زاده با تأکید بر اینکه وزارتخانه مکلف است قوانین مجلس را اجرا کند، گفت: ما صرفاً مجری هستیم. اگر فردی خطایی کرده‌ است، نباید پای آموزش و پرورش و دولت نوشته شود. اگر فردی خطا کرده است مراجع نظارتی چون بازرسی، حراست و دیوان عدالت اداری است که باید با مراجعه با آنها با دلیل و مدرک خواسته شود تا با آنها برخورد شود.

تضعیف جایگاه سازمان دارالقرآن حرکتی بی‌منفعت برای تصمیم‌سازان

جمعی از اساتید، مدیران و کارشناسان ادارات امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی طی نامه‌ای تضعیف جایگاه سازمان دارالقرآن الکریم و نادیده گرفتن سوابق قرآنی با عقبه چهار دهه فعالیت را حرکتی بدون نفع برای تصمیم‌سازان آن و دون‌ شأن مجموعه‌ای که خود را معیار و مقوم قرآن می‌دانند، دانسته‌اند.

در این نامه اشاره شده است که تشکیل سازمان دارالقرآن به حق سنگ بنای محکمی شد برای اینکه یک حرکت و جریانی مستمر و سازنده، با شعار تمرکززدایی در مدیریت، استقلال‌بخشی، تقویت و تعامل فعال و سازنده در مناسبات سازمانی مبتنی بر مهرورزی و بهره‌مندی از توان عناصر متخصص و احترام به استعدادهای درون‌سازمانی و سوابق علمی و اجرایی ظرفیت‌های سازمانی، باشد.

برنامه‌ریزی جامع مطالعه قرآن با نرم‌افزار «منادی بالقرآن»

نرم‌افزار منادی بالقرآن حاصل تعامل سه‌ساله تیم محتوا و تیم نرم‌افزار گروه نقطه آغاز است که به منظور ارتقای معنوی جامعه، برنامه‌ریزی کامل معنوی یک انسان مسلمان را سامان می‌دهد.

کاربر در این برنامه می‌تواند برای خود برنامه‌ریزی کند تا به مطالعه قرآن و روایات یا دعاخوانی بپردازد. همچنین از امکانات جانبی بسیار نرم‌افزار بهره می‌برد و خود را به قرآن و روایت اهل بیت(ع) به‌ عنوان دو ثقل به یادگار مانده از رسول الله(ص) هرچه بیشتر نزدیک می‌کند.

از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد این نرم‌افزار برنامه‌ریزی برای مطالعه قرآن است. در این مورد کاربر می‌تواند هم از برنامه‌های پیشنهادی سرور بهره‌مند شود و هم خودش برنامه‌ریزی کند. در برنامه‌ریزی قرآن کاربر می‌تواند کل یا قسمتی از قرآن را انتخاب و سپس بازه زمانی برنامه خود را تعیین و بعد میزان مطالعه خود را در هر‌ مرتبه و نیز آل برنامه را مشخص کند. بعد از انجام برنامه‌ریزی، نرم‌افزار سر وقت معین به کاربر هشدار می‌دهد و صفحه مورد نظر قرآن را و میزان مطالعه کاربر را رصد می‌کند. بدین ترتیب کاربر بعد از دوره زمانی کوتاهی، موفق به ختم قرآن یا قسمتی از قرآن می‌شود.

تمدید یک‌ماهه ثبت‌نام در جشنواره قرآنی دانشگاه فرهنگیان

ثبت‌نام برای حضور در سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان تا ۲۰ بهمن‌ماه تمدید شد. ثبت‌نام برای حضور در این دوره از جشنواره از اواخر آذرماه شروع شده و به مدت یک ماه ادامه داشت.

این دوره از جشنواره قرآنی دانشگاه فرهنگیان در بخش‌های آوایی، معارفی، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، ادبی، هنری، هنرهای گروهی، فناوری و پژوهشی برگزار می‌شود.

بیست و یکمین جلسه هیئت مدیره اتحادیه کشوری برگزار شد

بیست و یکمین جلسه هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به صورت حضوری و وبیناری با شرکت اکثریت اعضاء، در سالن اجتماعات سازمان دارالقرآن الکریم تشکیل شد.

مهمترین مباحث این جلسه پرداختن به مصوبات مجمع عمومی اتحادیه کشوری دهم دی‌ماه بود. طی این جلسه برخی از اعضا به بیان نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود پرداختند. قریب ۳۸ موضوع از سوی اعضای مجمع و همچنین ۱۵ مورد نقد از مجموع رسانه‌های قرآنی مطرح شد که در این باره بحث و گفت‌وگو شد و مقرر شد تا نسبت به رفع اشکالات مطرح شده تدابیری اتخاذ شود.

مهمترین رویکرد جلسه بیست و یکم، علاوه بر پرداختن به مشکلات و پیشنهاداتی که اعضای مجمع مطرح کرده بودند، پیگیری و محقق ساختن کلان برنامه‌های اتحادیه در افق ۱۴۰۲ بود.

اعضای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی مازندران مشخص شد

دومین مجمع عمومی سالیانه اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت مازندران با حضور ۱۳۵ شرکت‌کننده و مدیر مؤسسه(بیش از نصف + یک عضو) در مجتمع فرهنگی ـ هنری حر قائمشهر برگزار شد.

بر اساس آرای مأخوذه، بهروز کریم‌نژاد سرخی با ۹۸ رأی، سیدمهدی احمدی با ۹۵ رأی، حسن سلطان‌پناه با ۸۵ رأی، صفا رنجبر کوچک‌سرایی با ۸۵ رأی، عباس جانباز با ۸۱ رأی، حسن محمودزاده با ۷۵ رأی، قاسم عزیززاده گرجی با ۶۶ رأی، حسینعلی داداشی رودبار با ۶۳ رأی، حسین حمیدی با ۵۷ رأی، مهدی بازگیری و مریم صمدی با ۵۵ رأی به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره و فریدون باقری با ۳۱ رأی، رمضانعلی باقری با ۲۵ رأی و سیدباقر میربابابی با ۲۴ رأی به عنوان اعضای علی‌البدل هیئت مدیره به مدت سه سال انتخاب شدند.

دومین مجمع عمومی استان قرآنی استان تهران برگزار شد

براساس آرای مأخوذه، میثم طاهرآبادی، حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی، محمد پیلان‌نژاد، معصومه زعفرانی‌بهروز، فریبا میرزایی‌حیدری، مهدی حاجی، آذر قشلاقی، حاتم رجبی، احمدی کلیسانی، حمیده رهروشرع و اقدس پناهی به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره انتخاب شدند. علی‌البدل هیئت مدیره نیز سیده‌شهلا غفاری، سمیه شیخی و زیبا احمدی‌راد هستند.

همچنین لیلا پورنظری، انسیه سالم و محمد شهبازی به عنوان اعضای اصلی هیئت بازرسی و حسین قاسمی‌جمال به عنوان عضو علی البدل هیئت بازرسی به مدت سه سال تعیین شدند.

انتخاب مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره و نایب رئیس، منشی و دبیر اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران منوط به اولین جلسه هیئت مدیره و بازرسی است.

مسابقات قرآن وزارت ورزش و جوانان امسال برگزار نمی‌شود

سال گذشته بعد از کش و قوس‌‌های فراوان و تعویق‌های پی در پی به دلایلی چون شیوع کرونا، سرانجام بعد از دو سال اختتامیه چهارمین دوره مسابقات قرآن وزارت ورزش و جوانان همزمان با دهه فجر ۱۳۹۹ برگزار شد.

این مسابقات در مرحله سراسری در رشته‌های قرائت تحقیق، حفظ جزء اول، حفظ ۱۰ جزء، حفظ کل و فهم زبان قرآن به‌‌صورت شفاهی و کتبی در دو بخش بانوان و آقایان برپا شد.

اختتامیه این مسابقات معمولاً همزمان با دهه فجر برگزار می‌شد، اما امسال مسابقاتی برپا نخواهد شد و برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری مسابقه به سال ۱۴۰۱ موکول شده است.

دومین جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم برگزار شد

شورای عالی قرآن در این سال‌ها همواره به بهانه‌های مختلف ازجمله جلسات آموزشی، نشست‌های تخصصی و محافل بزرگداشت شخصیت‌های قرآنی، تلاش کرده فضای اجتماع قرآنیان را فراهم کند. اخیراً هم در راستای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، برپایی محفل تخصصی تلاوت، با عنوان جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم در دستور کار شورا قرار گرفته که بناست در صورت فراهم بودن شرایط، یک نوبت در ماه برگزار شود.

دومین جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم، چهارشنبه ٢٩ آذرماه بعد از نماز مغرب و عشاء در مجتمع امام خمینی(ره)، حسینیه الزهرا(س)، با استقبال و حضور استادان و قاریان ممتاز و مشارکت برخط تصویری قرآنیان سایر استان‌ها برگزار شد.

اسلوب تلاوت منشاوی بر ادای تعبیری و تصویری مبتنی است

به مناسبت صد و دومین سالروز ولادت استاد محمدصدیق منشاوی، قاری مشهور مصری، وبیناری با حضور جمعی از فعالان قرآنی شامل سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی و ارتباط تصویری با طلال المسار، رئیس جمعیت قرآنی هرمل لبنان، حسین حمدان، قاری برجسته لبنانی، یحیی الصحاف، استاد قرائت عراقی و رضوان درویش، مبتهل برجسته سوری ۲۹ دی انجام شد. این جلسه به‌طور زنده از صفحه اینستاگرام خبرگزاری ایکنا و مؤسسه قرآنی احسن‌الحدیث نیز مخاطبانی را با خود به همراه داشت.

تقوا در تلاوت؛ راز «منشاوی» برای قاریان جهان اسلام

همچنین در نشست فوق، سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان و مؤلف کتاب حلیةالقرآن به ابعاد و ویژگی‌های اخلاقی و صوتی این قاری شهر مصری پرداخت و گفت: اولین آشنایی من با صدای این قاری دوران طلایی قرائت قرآن مصر به سال‌های دهه ۵۰ و حضورم در جلسات سخنرانی حسینیه ارشاد بازمی‌گردد زمانی که به تازگی در دانشگاه پذیرفته شده بودم.

مدیرعامل موسسه قرآنی احسن الحدیث افزود: قبل از آشنایی با صوت منشاوی با صدای استاد عبدالباسط آشنا شده بودم. مدت زیادی از نظر احساسی به صدای استاد منشاوی وابسته بودم تا اینکه با قاریان دیگری نیز آشنا شدم. بیشتر تلاوت‌هایی که منشاوی در کویت اجرا کرده بود به ایران وارد و پخش می‌شد. آن دوران رسم بود، طی ماه‌های رمضان، قاریان مصری بیشتر به کشور کویت دعوت می‌شدند، ولی در این محافل کویتی، آن شور و تشویق مردم مصر حس نمی‌شد و کم‌رمق‌تر بود و این حالت به وضوح در نوارهای صوتی که به دست ما عاشقان تلاوت قرآن در ایران می‌رسید، ملموس بود.

معرفی برگزیدگان پانزدهمین دوره مسابقات قرآن ویژه جامعه کار و تلاش

مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه جامعه کار و تلاش با حضور حجت اله عبدالملکی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، محمد چکشیان، معاون امور فرهنگی و اجتماعی و مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها پ به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد و برگزیدگان معرفی شدند.

براساس اعلام دبیرخانه این مسابقه، در رشته قرائت آقایان، هادی خانی از استان قم رتبه اول و سیدطا‌ها حسینی از استان بوشهر و علیرضا مسیح‌پور از استان کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب عناوین دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. در رشته حفظ کل محمد مهدوی از استان اردبیل مقام اول و محمدرضا احمدی از استان قم و مجتبی محسنی از استان مازندران رتبه‌های دوم و سوم را به دست آوردند.

در رشته حفظ ۲۰ جزء سیدعلی حسینی از استان قم، حمیدرضا جاوید شفیعی از استان خراسان رضوی و محمدحسن خلیلی از استان گلستان به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند و در رشته حفظ ۱۰ جزء علیرضا قلی‌زاده از استان اردبیل، محمدعلی مروجی از استان قم و محمدمهدی سوزنچی از استان خوزستان به ترتیب عناوین اول تا سوم را کسب کردند.

اعلام اسامی کشورهای حاضر در مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان

دانش‌آموزان از ۲۵ کشور جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، تانزانیا، نیجریه، اندونزی، لبنان، افغانستان، عراق، سنگال، کنگو، بنگلادش، آلمان، هلند، الجزایر، سوریه، ساحل عاج، مولداوی، پاکستان، سوئد، سریلانکا، بوسنی و هرزگوین، قرقیزستان، هندوستان، برونئی و ماداگاسکار در هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌آموزان جهان اسلام به صورت مجازی با هم به رقابت می‌پردازند.

مرحله مقدماتی هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام در رشته‌های قرائت و حفظ قرآن کریم در هفته پایانی دی‌ماه با قضاوت داوران بین‌المللی انجام شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha