همکاری‎های ایران، روسیه و چین در برابر زیاده‎خواهی‎های آمریکا مفید است
کد خبر: 4030134
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد:

همکاری‎های ایران، روسیه و چین در برابر زیاده‎خواهی‎های آمریکا مفید است

حجت‎الاسلام والمسلمین ابوترابی‎فرد در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران گفت: ما با زیاده‌خواهی‌های آمریکا مواجه هستیم و همکاری ایران، روسیه و چین برای مقابله با این زیاده‌خواهی‌ها مفید خواهد بود.

ابوترابی فرد

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد خطیب جمعه تهران امروز، یکم بهمن‌ماه، در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران گفت: در منطق عقلانی، علمی و وحیانی نهج‌البلاغه طبق فرمان یا عهدنامه مالک اشتر، نظام سیاسی برای دستیابی به دو آرمان مهم شکل می‌گیرد؛ نخست «استصلاح اهلها» یا همان فراهم آورن زمینه تعلیم، تربیت، رشد و تعالی و پاسخ به همه نیازهای بشر و توسعه انسانی به معنای واقعی کلمه و دوم «عمارة بلادها»  که همان عمران و آبادانی جامعه و کشور است؛ یعنی انسان در قله کمال و آسایش و رفاه و امنیت، کشور در قله آبادانی و دستیابی به زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت. این همان تمدن نوین اسلامی است که رهبر انقلاب اسلامی نویدبخش آن هستند. رهبر انقلاب برای دستیابی به این دو آرمان دو ابزار را معرفی کردند؛ یک نظام تأمین مالی و دوم قدرت دفاعی بازدارنده و امنیت‌آفرین.

شاخص‎های حکمرانی از منظر امام علی(ع)

وی افزود: در فرازهای بعدی، امام علی(ع) به توصیف و تبیین ارکان دولت در اندیشه سیاسی اسلام می‌پردازند؛ یکی از پیچیده‌ترین مفاهیم مطرح در علم سیاست، دولت و ارکان آن است. چگونگی شکل‌گیری دولت و ویژگی‌ و شاخص‌های حکمرانان در اندیشه سیاسی امام علی(ع)، در رابطه حکومت با مردم و رابطه مردم با حکومت و نهادهای اقتصادی، اجتماعی، قضایی و اداری است. در این این سند مهم به تمام ابعاد و زوایای نظریه دولت در اندیشه سیاسی اسلام پرداخته شده است. اگر مسئولان به این سند توجه کنند با یک تحول عظیم در همه عرصه‌ها روبه‌رو خواهیم بود.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: در این سند حکمرانی مهمترین مسئله و رکن مورد توجه جایگاه فرهنگ، معنویت و ارزش‌های اخلاقی در نظام سیاسی در تراز قرآن کریم است. از نگاه امام علی(ع) رابطه معنادار بین اخلاق و معنویت با حکمرانی و سیاست وجود دارد. جدایی سیاست و اقتصاد از فرهنگ و معنویت در عرصه‌های مختلف تاریخ، سیاست و اقتصاد را به ابزاری برای افزایش قدرت برای مطامع انسان‌ها و جریان‌های قدرتمند تبدیل کرده است. از این ابزار بهره می‌گیرند برای مصادره منافع ملت‌ها به نفع خویشتن. در قرون اخیر ببینید چگونه قدرت، دانش، علم، اقتصاد به ابزاری استثمار و استعمار و به غارت بردن منافع ملت‌ها تبدیل شده است. امام علی(ع) در این منشور بیش از هر اصل بر فضایل اخلاقی، بر معنویت، بر رابطه حکمرانان و عالمان با عالم سیاست تأکید می‌کنند. ایشان در این برنامه راهبردی و استراتژیک در سطوح مختلف سیاست‌ورزی و مدیریت بر رعایت اصول و ارزش‌های بالای عقلانی و وحیانی تأکید می‌کنند.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: انسان همیشه در معرض خطر است؛ انسان اگر در قله‌های تقوا و ایمان بود در معرض آسیب و سقوط است. اگر این انسان به قدرت سیاسی دست یابد این خطر جدی می‌شود. اگر انسان مؤمن به قدرت اقتصادی دست یابد در معرض خطری بالاتر قرار می‌گیرد، لذا امام علی (ع) به مالک تأکید می‌کنند خودسازی و تنظیم رابطه خلق با خدا اصل مهم در مدیریت جامعه انسانی است. ایشان به مالک می‌گویند اگر نتوانی رابطه خود را با خدا تنظیم کنی نمی‌توانی رابطه جامعه با خدا را اصلاح کنید. ایشان به مالک توصیه می‌کنند در مقام استانداری مصر مراقب رابطه خود با خدا باشید.

وی افزود: اگر حکمرانان در نظام سیاسی به خویشتن نپردازند و خودسازی را سرلوحه حرکت خود قرار ندهند نمی‌توانند در اصلاح جامعه خویشتن گام بردارند. در خطبه‌های نماز جمعه خطیب باید ابتدا خویشتن را و سپس جامعه را به تقوا توصیه کند. امروز تقوا دژ محکم و حراستی است برای دفاع از تهدیدها و راهی به سوی بهشت برتر است.

اقتدار ملی مرهون نهاد خانواده

براساس این گزارش امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز جمعه درباره مقام زن گفت: بانوان ما باید در اقتدا به بانوی بزرگ اسلام سخت بکوشند و تلاش کنند. زنان باید در حوزه رابطه با نامحرم گوهر حجاب را گرامی بدارند تا از نهاد خانواده پاسداری شود. مادران و همسران شهدا و جانبازان بالاترین مقام جهاد را دارند. این‌ها بالاترین نقش را در حفظ هویت جهان اسلام داشته‌اند. اگر مدرسه‌ای که این مادران تأسیس کردند و به عنوان معلم در این مدرسه حضور داشتند، هرگز شکل نمی‌گرفت، فرزندان این سرزمین پا به عرصه مجاهدت و ایثار نمی‌گذاشتند. تمام موفقیت‌های امروز کشور ما مدیون حضور بهنگام و جهادگونه مادران است؛ مادرانی که راه حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب(س) را الگوی قرار داده‌اند. باید بدانیم حفظ اقتدار ملی مرهون نهاد خانواده است. جامعه‌پردازی بدون خانواده تحقق پیدا نمی‌کند و زنان و مادران نقش مهمی در این عرصه دارند.

وی با اشاره به نقش زنان در عرصه مدیریت ویروس کرونا عنوان کرد: نقش زنان در عرصه مدیریت کووید-19 غیرقابل انکار است. تعداد بسیاری از پزشکان و پرستان کشورمان که در عرصه مقابله با کرونا حضور داشتند از زنان بودند. بدون حضور زنان نمی‌شد با کرونا مقابله کرد.

هزاره سوم، هزاره آسیا

ابوترابی‌فرد با اشاره به رویدادهای اخیر سیاسی گفت: هزاره سوم از منظر نظریه‌‎پردازان مختلف، هزاره آسیاست. آسیا اولاً با در اختیار داشتن بالاترین جمعیت در کره خاکی از یک جایگاه ممتاز و برجسته برخوردار است. نقش جمعیت در تحولات سیاسی و اجتماعی چنددهه پیش رو بسیار تعیین‌کننده است. سازمان ملل پیش‌بینی کرده تا سال 2050 جمعیت مسلمانان در کره خاکی از پیروان همه ادیان و مکاتب پیشی می‌گیرد و این وزن جمعیتی نقش مهمی در معادلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد. ثانیاً آسیا مهد تولد ادیان الهی بوده است؛ آسیا را به عنوان نماد فرهنگ و ارزش‌های انسانی و اخلاقی می‌شناسند. دو جنگ اول و دوم جهانی را اروپاییان به آسیا تحمیل کرده‌اند. آسیا برای جهان پیام‌آور فرهنگ و اخلاق بوده و امروز آسیا قطب تولیدکننده انرژی و قطب مصرف‌کننده انرژی محسوب می‌شود و جایگاه تعیین‌کننده‌ای دارد.

وی اضافه کرد: بیشتر کشورهایی که از انرژی برای بزرگ شدن اقتصاد استفاده می‌کنند در این قاره حضور دارند. در سال 2000 میلادی سهم آسیا در تولید ناخالص داخلی دنیا برمبنای برابری قدرت خرید برابر با 32 درصد بوده و در سال 2017 این سهم به 42 درصد افزایش پیدا کرده و انتظار می‌رود تا سال 2040 از 52 درصد فراتر رود. یعنی آسیا به تنهایی بیش از 50 درصد از تولید ناخالص داخلی دنیا را در اختیار قرار خواهد داشت. همچنین در بخش مصرف در سال 2000 میلادی آسیا 23 درصد از مصرف کل دنیا را به خود اختصاص داده و در سال 2017 به بیش از 30 درصد افزایش یافته و انتظار می‌رود تا سال 2040 به بیش از 40 درصد برسد.

امام جمعه موقت تهران در همین رابطه افزود: در سال 2000 حدود 27 درصد از جریان تجارت کالا به آسیا اختصاص داشته و در سال 2017 این سهم به 32 درصد افزایش پیدا کرد و انتظار می‌رود در سال 2040 این سهم به 42 درصد برسد. همچنین جریان سرمایه به سمت آسیا در حال حرکت است. در سال 2000 تا 2017 از 13 درصد سهم سرمایه‌گذاری به 22 درصد ارتقا یافته و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2040 به بیش از 40 درصد افزایش پیدا کند. لذا براساس این آمار ایران باید روابط خود را با قاره آسیا به‌ویژه با کشورهای پیشرفته آسیا مستحکم کند. همچنین تحکیم روابط ایران با روسیه در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فعالیت مشترک امنیتی و دفاعی می‌تواند در ارتقای سطح امنیت منطقه تأثیرگذار باشد.

ضرورت توسعه روابط ایران با روسیه و چین

ابوترابی‌فرد درباره رزمایش مشترک دریایی میان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با نیروی دریایی روسیه و چین گفت: مانور میان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با نیروی دریایی ارتش چین و روسیه می‌تواند در ارتقای سطح امنیت منطقه اثرگذار باشد. برخلاف کسانی‌که ضد توسعه روابط ایران با این دو کشور قلم می‌زنند، جمهوری اسلامی در چارچوب منافع ملی خویش نقشه راه همکاری خود را با دیگران ترسیم می‌کند و نیز این جمهوری اسلامی است که نقشه راه اقتصادی خود را با روسیه تعریف می‌کند و با استقبال حاکمان روسیه مواجه می‌شود. ما با زیاده‌خواهی‌های آمریکا مواجه هستیم و همکاری ایران، روسیه و چین برای مقابله با زیاده‌خواهی‌های آمریکا مفید خواهد بود.

انتهای پیام
captcha