جزئیات دومین دوره جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)/ مهلت ارسال آثار تا 15 فروردین 1401
کد خبر: 4031440
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۳

جزئیات دومین دوره جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)/ مهلت ارسال آثار تا 15 فروردین 1401

دبیر اجرایی جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) جزئیات دومین دوره برگزاری این جشنواره را تشریح کرد و مهلت ارسال آثار را 15 فروردین سال 1401 دانست.

به گزارش ایکنا، به نقل از  آستان نیوز، محسن هوشمند، در نشست خبری دومین دوره جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) که 5 دی ماه با حضور اصحاب رسانه در تهران برگزار شد، گفت: سال‌های سال است که در حرم مطهر حضرت رضا(ع) و مجموعه آستان قدس رضوی گروه‌های مختلف مردم به فراخور توان و تخصصی که دارند مشغول به خدمت‌رسانی به زائران علی بن موسی الرضا(ع) هستند و اهالی رسانه نیز از جمله این گروه‌های خدمات‌رسان بوده و هستند.

هوشمند افزود: این خادمان با انجام فعالیت‌های رسانه‌ای، تولید و نشر محتوا ضمن فراهم آوردن زمینه‌ای برای برقراری ارتباط اقشار مختلف مردم با این بارگاه منور، زمینه نشر و ترویج گسترده‌تر فرهنگ رضوی را نیز در جامعه فراهم می‌آورند.

احیای امر اهل بیت(ع) با تولید محتوای رسانه‌ای

هوشمند با اشاره به حدیثی از حضرت رضا(ع) گفت: امام فرموده‌اند «رحمت خدا بر بنده‌ای که امر ما را زنده کند، دانش‌های ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد، اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌دانستند از ما پیروی می‌کردند»، با استناد به این حدیث، خدمتی که اهالی رسانه در بارگاه نورانی حضرت رضا(ع) انجام می‌دهند، احیاء امر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و توسعه فرهنگ و سیره حضرت رضا(ع) است و اهمیت دوچندانی دارد.

جایگاه رسانه‌ها در پویش «همه خادم الرضاییم»

وی به پویش «همه خادم‌الرضاییم» نیز اشاره و اظهار کرد: چند سالی است که پویش «همه خادم الرضاییم» به عنوان یکی از کارهای محوری در آستان قدس رضوی به راه افتاده و رویکرد اصلی آن ارائه خدمت توسط مردم به نام مبارک حضرت رضا(ع) است که اهالی رسانه نیز جایگاه ویژه‌ای در این پویش دارند.

دبیر اجرایی جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع رسانه در حوزه فرهنگ رضوی، از سال گذشته و به همت مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، برگزاری جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) پایه‌گذاری شد تا ضمن فراهم آوردن زمینه‌ای برای تقدیر و تجلیل از رسانه‌های فعال در حوزه رضوی، بستری را فراهم آورد که آثار رسانه‌ای به لحاظ کمی و کیفی ارتقا یابند.

هوشمند، گزارشی از میزان مشارکت در اولین دوره این جشنواره هم ارائه کرد و گفت: در اولین دوره جشنواره حدود 2500 اثر در بخش‌های «رسانه‌های خبری ـ تحلیلی»، «رسانه‌های مجازی» و «رسانه‌های صوتی و تصویری» به دبیرخانه ارسال شد که پس از ارزیابی‌های هیات داوران، همزمان با دهه کرامت برگزیدگان جشنواره در آیین اختتامیه تقدیر شدند.

مشارکت بیشتر فعالان رسانه‌ای و عموم کاربران

هوشمند در ادامه توضیحاتی درباره دومین دوره جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) ارائه و اظهار کرد: برای دومین دوره جشنواره که فراخوان آن منتشر شده، تلاش شده است با هم‌اندیشی اصحاب رسانه، هیات‌های انتخاب، داوران دوره اول و همچنین بسیاری از صاحب‌نظران حوزه رسانه، بستر مشارکت بیشتر فعالان رسانه‌ای و عموم کاربران فراهم و به تبع آن، ظرفیت تازه‌ای برای شبکه‌سازی خادمان رسانه‌ای حضرت رضا(ع) ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: دبیرخانه این جشنواره نیز در دومین دوره برگزاری این رویداد، چهار هدف مهم را تعیین کرده که شامل «شناسایی و شبکه‌سازی خادمان رسانه‌ای و تعامل بیشتر با تولید و توزیع‌کنندگان محتوای رسانه‌ای مرتبط با فرهنگ رضوی»، «تعمیم و گسترش تولیدات رسانه‌ای مرتبط با سیره رضوی در بستر رسانه‌های گوناگون به ویژه رسانه‌های نوین»، «شبکه‌سازی و حمایت از پدیدآورندگان آثار رسانه‌ای رضوی» و «عمق‌بخشی به محتوای رسانه‌ای مرتبط با سیره و معارف رضوی» است.

هوشمند ادامه داد: محورهای موضوعی جشنواره نیز شامل چهار بخش «سیره رضوی»، «زائر و زیارت رضوی»، «وقف و نذر رضوی» و «خدمت رضوی» می‌شود، ضمن آنکه توسعه بخش‌های جشنواره و ایجاد امکان ارزیابی آثار منتشر شده در رسانه‌های بین‌المللی نیز یکی از تغییرات عمده در دومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش سیره رضوی، تبیین و بررسی نمودهای مختلف فرهنگ و آموزه‌های سیره امام رضا(ع) در محصولات رسانه‌ای با تأکید بر بررسی نسبت مفاهیم بنیادین و مسائل روز با آموزه‌های رضوی به ویژه در حوزه انقلاب اسلامی، جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت، اخلاق و تعامل در محور زائر و زیارت رضوی، تبیین، تجلیل و نمایش آثار و برکات زیارت امام رضا(ع) در زائران به اشکال مختلف حضوری و غیرحضوری با تأکید بر پویش جهانی چهارشنبه‌های امام رضایی و زائران غیرایرانی مورد نظر است.

وی افزود: در محور وقف و نذر رضوی نیز بررسی آثار و برکات موقوفات و نذورات به ساحت مقدس امام رضا(ع) و ترویج سنت حسنه وقف و نذر در راستای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران و نیازمندان، به نام مبارک آن حضرت و در محور خدمت رضوی تبیین و بررسی مفهوم خدمت کریمانه در سیره رضوی و بررسی نمودهای عینی آن در عرصه‌های مختلف خدمات آستان قدس رضوی، در کنار ترویج خدمت کریمانه به نیازمندان به نام مبارک ثامن الحجج(ع) مورد نظر قرار گرفته است.

بخش‌های دومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)

وی اظهار کرد: بخش‌های اصلی ارسال آثار نیز شامل «مطبوعات و خبرگزاری‌ها»، «رسانه‌های صوتی و تصویری»، «رسانه‌های مجازی»، «عکس و گرافیگ» و «پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی» می‌شود.

به گفته هوشمند، بخش مطبوعات و خبرگزاری‌ها شامل محورهای خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله و یادداشت و همچنین بخش ویژه تیتر می‌شود. همچنین بخش فعالان رسانه‌های صوتی و تصویری با تمرکز بر محتواهای تولید و پخش شده در رسانه ملی و شبکه‌های تلویزیونی برون مرزی و بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه فضای مجازی نیز توجه اصلی بر تولیدات کاربران در بستر فضای مجازی است و محصولات تولید شده شامل بخش‌های پست شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام ،‌توییتر ،‌....)، حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی( اینستاگرام ،‌توییتر ،‌....) و بخش ویژه طراحی بازی و نرم افزار( رایانه و تلفن همراه) خواهد بود.

مهلت ارسال آثار تا 15 فروردین

هوشمند به این نکته نیز اشاره کرد که اصحاب رسانه و عموم کاربران فضای مجازی تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ برای ارسال آثار خود به دومین دوره جشنواره فرصت خواهند داشت و اختتامیه این دوره نیز در خردادماه سال آینده برگزار می‌شود.

شایان ذکر است، علاقه مندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی و ارسال آثار می‌تواند به سایت mediafest.razavi.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha