بی‌توجهی به قانون و آسیبی که مردم از سگ‌های ولگرد می‌بینند
کد خبر: 4032077
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
سگ‌های ولگرد؛ زندگی بگیریم یا پناه دهیم؟/ ۵

بی‌توجهی به قانون و آسیبی که مردم از سگ‌های ولگرد می‌بینند

دهیار روستای حسین‌آباد سادات بیان کرد: عمل نکردن به دستورالعمل‌های جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و عدم توجه دستگاه‌های اجرایی باعث شده تا سگ‌های ولگرد در محیط این روستا بیش از پیش افزایش یابند‌.

سگ‌های ولگرد علی برات‌زاده، دهیار روستای حسین‌آباد سادات از روستاهای اطراف شهرستان بیرجند در گفت‌‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: حسین‌آباد سادات یکی از روستاهایی است که چند سالی است مردمش درگیر مشکل سگ‌های ولگرد هستند.

وی تصریح کرد: دستورالعملی که از نظر قانونی برای سگ‌های بلاصاحب بوده و به آن استناد می‌کنیم و تنها دستورالعمل موجود، دستورالعمل کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان است که در سال 1387 تثبیت و ابلاغ شده است.

دهیار روستای حسین‌آباد سادات افزود: این ابلاغیه، دستورالعمل جامعی است و ماحصل یک سال جلسات متعدد و بررسی‌های عمیق و کارشناسی شده از همه جوانب است‌؛ این دستورالعمل کنترل جمعیت حیوانات ناقل و به‌خصوص سگ‌های بلاصاحب را در چهار سطح تقسیم‌بندی کرده که شامل سطح ملی، سطح استانی، سطح شهرستانی و سطح اجرایی بوده و تمام جوانب در آن سنجیده شده است.

برات‌زاده با بیان اینکه اگر این ابلاغیه در تمام سطوح اجرایی می‌شد اکنون شاهد حوادث دلخراش کشته شدن کودکان به‌وسیله سگ‌ها نبودیم، تصریح کرد: ماده 8 این دستورالعمل تبعات احتمالی کنترل جمعیت را مانند سگ‌های بلاصاحب در اکوسیستم بررسی کرده و گفته حتما باید در کارگروه‌های شهرستانی و استانی با محوریت اداره‌کل حافظت از محیط زیست جمعیت این حیوانات کنترل شود تا منطقه خالی از سگ‌ها شود.


بیشتر بخوانید: 


وی بیان کرد: ماده 31 اساسنامه دهیاری‌ها عنوان کرده است که وظیفه یک دهیاری و دهیار همکاری در جلوگیری از شیوع بیماری‌های حیوانی و قابل انتقال به انسان است؛ در سرتاسر این دستورالعمل صراحتا اعلام نشده که دهیاری این کار را انجام دهد و متولی شهرداری است.

برات‌زاده تصریح کرد: حسین‌آباد سادات از سال 95 مکاتبات را برای مطالبه حق جمع‌آوری سگ‌های ولگرد شروع کرده و این مکاتبه با فرمانداری و بخشداری مرکزی صورت گرفته، اما متأسفانه به آن نتیجه‌ای که مدنظر بوده؛ نرسیده است.

دهیار روستای حسین‌آباد سادات با تأکید بر استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، تصریح کرد: اکنون کشتارگاه حاشیه حسین‌آباد سادات، باقی مانده و ضایعات دامی را در بیابان رهاسازی می‌کند که یک منبع تغذیه بسیار ایده‌آل برای سگ‌های بلاصاحب در آن مکان فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: باید درنظر داشته باشیم که این دستورالعمل دقیق اجرایی نمی‌شود، اما ما باز هم به وظیفه خود عمل کردیم؛ علی‌رغم اینکه چنین وظیفه‌ای برای دهیاری پیش‌بینی نشده است.

برات زاده با بیان اینکه اکنون حدود ۱۲۰ هزار تومان برای زنده‌گیری هر سگ هزینه می‌کنیم، اظهار کرد: تا زمانی که این منابع تغذیه کشتارگاه در این مکان وجود داشته باشد این زنده‌گیری‌ها تأثیری نخواهد داشت و امیدواریم کشتارگاه، دفع ضایعات خود را به‌درستی و طبق ضوابط انجام دهد یا به مکانی دورتر از مناطق مسکونی منقل شود.

وی یادآور شد: پیگیری‌ها به این سمت پیش رفت که ادارت متولی اذعان دارند که آن زمان که کشتارگاه ساخته شده روستایی در آن منطقه وجود داشته است و اکنون به جایی نرسیدیم که از بودجه بیت‌المال در این شرایط سخت معیشتی استفاده کنیم تا سگ‌ها را زنده‌گیری کنیم.

این دهیار بیان کرد: ماده 9 دستورالعمل، بخش خصوصی و تشکل‌های زیست محیطی را اولویت واگذاری عملیات کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب قرار داده که خواستار این امر هستیم که پناهگاه‌های نگهداری سگ‌ها با کمک تشکل‌ها بیشتر شوند تا چابک‌تر بتوانند این عملیات را انجام دهند.

برات‌زاده با بیان اینکه متأسفانه پناهگاه‌های فعلی توان بیش از این را ندارد و نیازمند حمایت بیشتری هستند، یادآور شد: باید با کمک فعالان این عرصه به راهکار مناسبی رسید در غیر این صورت باید منتظر آسیب‌های بیشتری بود.

انتهای پیام
captcha