به گزارش ایکنا، ماهنامه مدیریت ارتباطات در شماره جدیدش به دو موضوع بهصورت ویژه پرداخته است؛ متاورس و 50 سالگی انجمن روابط عمومی ایران. جز اینها به روال همیشه سلسله یادداشتها و تحلیلهایی در حوزه ارتباطات، رسانه و روابط عمومی در این شماره وجود دارد.
نگاهی به محتوای شماره 140 ماهنامه مدیریت ارتباطات:
همه ما دیگر واژه متاورس را شنیدهایم. در حال حاضر متاورس، بهشکلی محدود، در پلتفرمهایی مانند «ویآرچت» یا بازیهای ویدئوییای مانند «زندگی دوم» وجود دارد.
همچنین میتوان به فیلم «بازیکن شماره یک آماده» و انیمۀ «سورت آرت آنلاین» اشاره کرد که شباهتهایی با آنچه به متاورس معروف است دارند. نکته اینجاست که هنوز تعریف دقیق و روشنی از این پدیده وجود ندارد، چراکه حتی معماران آن هم کاملا مطمئن نیستند که متاورس به چه سمتی خواهدرفت.
این در حالی است که در همین ایران خودمان آگهیهایی میبینیم که در حال فروش زمینهای متاورس هستند! ضروری است صحبت درباره متاورس یا پدیدهها و روندهای شبیه آن که به نظر گریزناپذیر هستند و دیر یا زود تحقق پیدا میکنند. در شماره 140 ماهنامه مدیریت ارتباطات مقالاتی از نشریات معتبری چون گاردین، بلومبرگ و وایرد انتخاب و ترجمه شدهاند، در این مقالات «چیستی متاورس»، «متاورس و آینده اقتصاد» و «متاورس و اخلاق» مورد بحث قرار گرفتهاند.
در ایران تاریخ شکلگیری ایده روابطعمومی را کمتر از صد سال میدانند و معتقدند جرقه آن در شرکت نفت ایران و انگلیس زده شد. در این دههها روابطعمومی تطوراتی بسیار داشته است. از نیم قرن پیش انجمن روابطعمومی شکل گرفته تا بتواند مرکزی برای فعالان این حوزه باشد و در بسط کار اصولی روابطعمومی بکوشد. حاصل این نیم قرن تلاش در یک نگاه کلی باعث ارتقای روابطعمومی، چه از لحاظ نظری و چه از لحاظ جایگاه سازمانی، شده است، هرچند که نقدهایی هم وارد باشد.
پرونده دوم شماره 140 ماهنامه مدیریت ارتباطات، درباره انجمن روابط عمومی است. در این پرونده، ابوالفضل رجبی نگاهی به تاریخ این انجمن داشته است و تحولات دوره اول تا امروز را بررسی کرده است، در نشستی با حضور پیشکسوتان روابط عمومی غلامرضا کاظمی دینان، حمید ضیاییپرور، عبدالله اسکویی، خسرو رفیعی، حسن نصیری قیداری، ابوالقاسم حکیمیان، امیرعباس تقیپور، جواد قاسمی، به آسیبشناسی این انجمن پرداختهایم و همچنین پژوهشگران ارتباطات؛ سعید معادی، حسین امامی، منصور ساعی و نازیلا علوی به بهانه 50 سالگی انجمن روابط عمومی در ایران تحلیلهایی از کار روابط عمومی ارائه دادهاند.
به روال شماره پیشین حسین گنجی، در سلسله یادداشتهای «برند شخصی» به سراغ «ژاله آموزگار» رفته و به ویژگیهایی از زندگی و حرفه او پرداخته که برند شخصیاش را ساخته است. اشکان قشقایی، پژوهشگر معماری، در صفحه جدید «جعبه سفید» سلسله یادداشتهایی درباره معماری و ارتباطات را شروع کرده است که اولین آن با نام «معمار هم درد و هم درمان» در این شماره منتشر شده است، مسعود سپهر، استاد جامعهشناسی سیاسی هم در صفحه تازه «جهان انسانی جدید» به تحلیل تاثیرات فناوریهای ارتباطاتی بر جوامع انسانی میپردازد.
اولین یادداشت او در اینباره «کاربران(عوام) و راهبران(نخبگان)» نام دارد. نیوشا طبیبی در صفحه زیباشناسی غذا درباره آبگوشت، تاریخ آن و تلقی اشتباهی که از آن وجود دارد گفته است. مریم بهریان در ادامه تحلیل فیلمهای ارتباطاتی به سراغ فیلم «سگ را بجنبان» رفته است که دربارۀ «اسپین رسانهای» است، طراوت واحدی، دستیار تخصصی اعصاب و روان درباره شهر و زیباشناسی نوشته است و روحالله محمدخانی، کارشناس امنیت داده درباره نکات امنیتی در فضای سایبری گفته است و... .
انتهای پیام