چرا بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی مهم است + فیلم
کد خبر: 4033802
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶

چرا بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی مهم است + فیلم

اگر به سمت ایجاد شبکه‌های اجتماعی بومی که از قوانین و مقررات داخلی پیروی می‌کنند و متناسب با مقتضیات بومی و فرهنگی کشور ساماندهی شده‌اند، نرویم در مواقع حساس باید منتظر مخاطرات جدی از سوی فضای مجازی ناامن و بیگانه برای مردم کشور باشیم.

بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی

به گزارش ایکنا، در ۱۰ سال اخیر استقبال زیادی از شبکه‌های اجتماعی مجازی شده است و این رویکرد روز به روز در حال افزایش است.

با توجه به گردانندگان شبکه‌های اجتماعی خارجی و تجربه‌های به دست آمده از تأثیرات آن بر مخاطبان باید گفت اگر به سمت ایجاد شبکه‌های اجتماعی بومی که از قوانین و مقررات داخلی پیروی می‌کنند و متناسب با مقتضیات بومی و فرهنگی کشور ساماندهی شده‌اند، نرویم در مواقع حساس باید منتظر مخاطرات جدی از سوی فضای مجازی ناامن و بیگانه برای مردم کشور باشیم.

البته این به معنای حذف شبکه‌های اجتماعی نیست و در هر صورت افزایش سواد رسانه‌ای مردم باید در صدر امور باشد. اما برای رسیدن به شبکه‌های اجتماعی بومی چه باید کرد؟

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که می‌توان در این زمینه انجام داد ایجاد نهاد تنظیم‌گری رسانه‌ای در کشور و تصویب قوانین و مقررات لازم در این زمینه است.

همچنین ایجاد زیرساخت‌های فنی برای شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، ایجاد نگاه رقابتی میان شبکه‌های اجتماعی، بالابردن امنیت رسانه‌های اجتماعی بومی، تربیت و پرورش نیرو‌های انسانی متخصص در این زمینه، ثبات در سیاست‌گذاری و مدیریت، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، ایجاد تنوع در مدل‌های درآمدزایی و تقویت برندسازی از دیگر برنامه‌هایی است که در جهت بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی می‌توان انجام داد.

در همین راستا مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کرده است که در ادامه می‌بینید.

انتهای پیام
captcha