اختتامیه پانزدهمین دوره مسابقات علی‌بن‌ابیطالب(ع) برگزار شد
کد خبر: 4036433
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۶
با حضور وزیر ارشاد؛

اختتامیه پانزدهمین دوره مسابقات علی‌بن‌ابیطالب(ع) برگزار شد

آیین اختتامیه پانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن علی‌بن‌ابیطالب(ع) در خانه موزه مدرس برگزار شد.

مسابقات امام علی(ع)به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اختتامیه پانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن علی‌بن ابیطالب(ع)، ۲۵ بهمن‌ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به دلیل شرایط کرونایی با دعوت حداقلی اساتید و فعالان قرآنی و برگزیدگان این دوره در خانه موزه مدرس برگزار شد.

این مراسم با تلاوت جعفر فردی، قاری بین‌المللی کشورمان آغاز شد و در ادامه محمد انصاری، بانی و مؤسس دارالقرآن علی‌بن ابیطالب(ع) گفت: تقارن اختتامیه پانزدهمین دوره مسابقات را با شب ولادت حضرت علی(ع) به فال نیک می‌گیریم. در تفسیر موضوعی قرآن آیت‌الله مکارم شیرازی طی روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) آمده است: «هر فردی علم حضرت آدم را می‌خواهد، اطاعت حضرت نوح را از خداوند می‌خواهد، دوستی حضرت ابراهیم خلیل‌الله را می‌خواهد، هیبت حضرت موسی(ع) را می‌خواهد و صفت حضرت عیسی(ع) را می‌خواهد، به حضرت علی‌بن ابیطالب(ع) بنگرد» یعنی خداوند تمام اینها را به حضرت علی(ع) داده است.

وی در ادامه به خاطرات 20 تا 25 سال زندگی شهید سیدحسن مدرس در این خانه‌موزه و رفت و آمد‌های بزرگان به این خانه از جمله امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: شهید سیدحسن مدرس، الگوی تمام‌عیار امام(ره) بودند. 

انصاری به 15 دوره برگزاری مسابقات قرآن این دارالقرآن اشاره و بیان کرد: هدف ما از برگزاری این مسابقات، ترویج فرهنگ قرآنی در سطح جامعه است. همه شما بانوان و آقایان، قرآن را یادگرفته و باید سعی کنید آموزه‌های این مصحف شریف را به سایرین آموزش دهید و قرآن‌آموزانی را در این زمینه تربیت کنید.

بخش دیگر این مراسم، کلیپی از روند برگزاری این دوره از مسابقات و مولودی‌خوانی علی فراهانی، ذاکر اهل‌بیت(ع) بود. محمدرضا پورزگری، رئیس هیئت داوران این دوره از مسابقات به قرائت بیانیه هیئت داوران پرداخت.

سپس گروه همخوانی «غدیر» دو قطعه با عنوان «جان قرآن» و «ابر احرار» را مناسب با شب ولادت حضرت علی(ع) اجرا کرد.

سپس حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده از کارشناسان برنامه‌های مذهبی به سخنرانی پرداخت و با تأکید بر اینکه تلاوت قرآن، نور است، گفت: انس با قرآن سه مرحله دارد؛ اول، تلاوت قرآن «فَاقرَئوا ما تَیَسَّرَ مِن القرآنِ» حداقل آن بنابر آنچه در روایات آمده است، تلاوت روزانه 50 آیه است.

وی ادامه داد: دومین مرحله آن، تدبر در قرآن است چنانکه در قرآن آمده است «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا». قرآن، سفره الهی است و همیشه قرآن برای همه زمان‌ها و همه مکان‌ها، تازگی دارد. مرحله سوم، عمل به قرآن است که مرحله مهم و دقیقی است، چنانکه در قرآن آمده است «أَتَأْمُرُونَ الْنَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَکمْ».

حائری‌زاده در ادامه به فضائل گفته شده برای شب ولادت حضرت علی(ع) و روز ولادت ایشان و ثواب زیارت حضرت امیرالمؤمنین(ع) بنابر روایات پرداخت.  

حسن ختام این برنامه تجلیل از  ستاره‌های قرآنی ( 13 نفر از متسابقان دارای 12 سال و کمتر از 12 سال) پانزدهمین دوره مسابقات امام علی(ع) و  شرکت‌کنندگان ویژه این دوره از مسابقات بود.

همچنین به دلیل شرایط کرونایی و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی طی این مراسم از تعدادی از حائزین رتبه‌های برتر تجلیل شد و هدیه سایر برگزیدگان به حسابشان واریز خواهد شد.

برگزیدگان پانزدهمین مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

انتهای پیام
captcha