حمایت دستگاه قضا از مطالبه‌گری مستند و قانونمند
کد خبر: 4036476
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹

حمایت دستگاه قضا از مطالبه‌گری مستند و قانونمند

رئیس کل دادگستری کرمان با بیان اینکه سرریز مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در دستگاه قضایی مشاهده می‌شود و این میزان مسائل حقوقی و قضایی در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست، گفت: در چارچوب قانون از مطالبه‌گری مستند، مستدل و قانونمند حمایت کنیم.

یداله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی دادگستری کرمان، یدالله موحد، رئیس کل دادگستری استان امروز، ۲۵ بهمن‌ماه در نشست با رئیس و اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر و مطالبه‌گران استان کرمان، با اشاره به اینکه سرریز مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در دستگاه قضایی مشاهده می‌شود و این میزان مسائل حقوقی و قضایی در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست، گفت: در سمت رئیس کل دادگستری استان ابتدا خود را یک مطالبه‌گر و در کنار مطالبه‌گران می‌دانم و همواره تلاش داریم که در چارچوب قانون از مطالبه‌گری مستند، مستدل و قانونمند حمایت می‌کنیم.

وی به ارتباط دستگاه قضایی با بدنه جامعه نیز اشاره و بیان کرد: در دو سال گذشته ارتباط بی‌نظیری بین دادگستری استان و بدنه جامعه ایجاد شده است که در این رابطه می‌توان به ایجاد پایگاه پیشگیری و انسجام بخشی در محله شهید همت از سوی دادگستری اشاره کرد که معاون اجتماعی دادگستری و یکی از معاونان دادستانی در آن مستقر شده و با همکاری سایر نهادهای مربوطه، اقدامات ساماندهی را به نحوی پیگیری کرده‌اند که این محله در حال حاضر دارای یک طرح ملی ساماندهی است که از سوی بنیاد مسکن در حال اجرا است.

موحد تصریح کرد: در راستای برنامه‌های پایگاه پیشگیری و انسجام بخشی در محله شهید همت کرمان، چهار نشست با مردم و فعالان اجتماعی منطقه انجام شد و بسیاری از آن‌ها معتقد بودند که ابتکار دادگستری کرمان در این زمینه کم نظیر بوده است.

نماینده عالی قوه قضاییه در کرمان با اشاره به راه‌اندازی پایگاه پیشگیری و انسجام بخشی اجتماعی در الله‌آباد، تأکید کرد: تا زمانی که اقتصاد شهری با اقتصاد حاشیه شهر تفاوت فاحشی دارد، حاشیه‌نشینی ایجاد می‌شود و این امر ممکن است تحت عناوین مختلف باشد.

وی گفت: تدوین و پیگیری میثاق‌نامه عدالت و امنیت پایدار در جنوب و شرق استان در 36 محور نیز انجام شده است تا با همکاری مردم و سران طوایف از یک سو و مسئولان و اعضای شورای تامین از سوی دیگر بتوان بسیاری از مسائل را در جنوب و شرق استان حل کرد و بر این اساس در یک سال اخیر تعداد بسیاری پرونده‌های اختلافات طایفه‌ای به سازش ختم شده است.

موحد یادآور شد: شوراهای حل اختلاف، داوری‌ها، آموزش و به کارگیری 5 هزار مصلح و حَکَم قرآنی و فعالسازی سامانه سجام از دیگر راهکارهای دستگاه قضایی استان کرمان برای توسعه و ترویج صلح و سازش در بدنه جامعه بوده است.

وی با اشاره به اینکه شاید هیچ دستگاهی به اندازه دستگاه قضایی بر ارتباط وسیع و محکم با مردم اهتمام ندارد، گفت: وجود برخی مشکلات قابل انکار نیست و معتقدیم این مشکلات باید برطرف شود و در این رابطه امیدواریم که در دولت جدید و در حوزه اجرا، تصمیمات مبنایی برای برون رفت از این وضعیت اتخاذ شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان از دستگاه قضایی به عنوان نهادی پشتیبان و حمایت کننده از سیاست‌های کلان از جمله در حوزه آب یاد کرد و در پاسخ به یکی از مطالبه‌گران در این زمینه، گفت: تصمیمات لازم درباره موضوعات مرتبط با مسائل آبی در استان کرمان باید در سطح کلان کشور اتخاذ شود و در ادامه آن در سطح استان همه از یک حرف واحد تبعیت و آن را اجرایی کنند و هیئت دولت اگر تصمیمی برای اجرای پروژه انتقال آب استان کرمان بگیرند، دستگاه قضایی قطعا از آن حمایت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان جزو شوراهای برتر کشور به شمار می‌رود، تأکید کرد: به عنوان نمونه، در یک بخش، تعداد زیادی چاه غیرمجاز با پیگیری شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان مسدود شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در پاسخ به یکی دیگر از مطالبه‌گران در رابطه با برخورد با تخلف مدیران نیز گفت: مجموعه قضایی استان کرمان از سال 98 تا کنون با 63 نفر از مدیران متخلف برخورد کرده و در این مسیر مماشاتی در برخورد با متخلفان وجود ندارد.

موحد بیان کرد: نکته مهم این است سرمایه‌های استان و انگیزه‌های مدیران برای خدمت قانونمند و صادقانه به مردم باید ارج نهاده شود و مدیران مردمی با پشتوانه قوی مردمی بتوانند مشکلات جامعه را حل نمایند.

مطالبه‌گران استان کرمان در این نشست مباحثی در حوزه انتقال آب، افزایش برخورد با مفاسد اقتصادی، حفظ سرمایه‌های استان و حمایت از سرمایه گذاری، برخورد با سوء مدیریت‌ها، توسعه اقدامات فرهنگی و آموزشی در جنوب استان و حمایت از مطالبه‌گران اجتماعی و فرهنگی را مورد تاکید قرار دادند.

انتهای پیام
captcha