میزان ذخیره خونی چهارمحال‌وبختیاری به کمتر از ۶ روز رسید
کد خبر: 4037846
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳

میزان ذخیره خونی چهارمحال‌وبختیاری به کمتر از ۶ روز رسید

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هم‌اکنون ذخایر خونی استان به ۵.۲ روز رسیده است، گفت: ذخایر خونی موجود باید به اندازه هفت روز باشد و کمتر از پنج روز بحران است، بنابراین از مردم تقاضا می‌شود که به منظور جلوگیری از بحران، در اسفندماه با مراجعه بیش‌تر به پایگاه‌ها، به ذخایر خون کمک کنند.

ذخیره خون در چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حسین هاشمی، مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مشکل کمبود خون برای بیماران تالاسمی در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد، اظهار کرد: به دلیل اینکه تاکنون ذخایر خون در استان در حد مطلوب بوده، بیماران تالاسمی با مشکلی در زمینه خون مواجه نشده‌اند، البته نگرانی‌ها از این جهت است که روزی به مرز بحران نزدیک شویم، بنابراین اگر روند مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون نزولی باشد ممکن است روزهای پایانی سال با بحران ذخایر خونی مواجه شویم.

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بیماران تالاسمی استان در اولویت دریافت خون هستند، افزود: در صورتی می‌توان به بیماران تالاسمی خدمات مورد نیاز را ارائه کرد که آمار مراجعه‌کنندگان اهدای خون در استان قابل توجه باشد و این امر به استقبال مردم بستگی دارد.

وی گفت: ماه‌های اسفند و فروردین‌ برای بیماران تالاسمی از ماه‌های سرنوشت‌ساز است، هر چند که نگرانی از این حیث وجود ندارد، زیرا همواره استقبال خوبی از سوی مردم استان در اهدای خون انجام شده و قطعاً با مراجعه، این بحران را پشت سر خواهیم گذاشت.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون ذخایر خونی استان به ۵.۲ روز رسیده است، تصریح کرد: ذخایر خونی موجود باید به اندازه هفت روز باشد و کمتر از پنج روز بحران است، بنابراین از مردم تقاضا می‌شود که به منظور جلوگیری از بحران، در اسفندماه با مراجعه بیش‌تر به پایگاه‌ها به ذخایر خون کمک کنند.

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه به تمام گروه‌های خونی مخصوصاً گروه‌های خونی منفی بیش‌تر نیاز است، بیان کرد: مرکز انتقال خون شهرکرد شنبه تا چهارشنبه از ۸ صبح تا ۱۸ و پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۸ تا ۱۲:۳۰، پایگاه بروجن از شنبه تا پنج‌شنبه ساعت ۸ تا ۱۳، فارسان روزهای زوج از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ و بن پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۸ تا ۱۲ آماده خدمات‌رسانی به مردم هستند.

وی تأکید کرد: در شرایط کرونایی، این اطمینان به مردم داده خواهد شد که تمامی پروتکل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون رعایت و هر دو ساعت یکبار ضدعفونی انجام می‌شود.

هاشمی گفت: متأسفانه افراد اهداکننده خون در استان در سنین بالا هستند و استقبال از سوی جوانان بسیار کم است که انتظار می‌رود این استقبال افزایش یابد.

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری در پاسخ به اینکه افراد مبتلا به کرونا تا چه مدت نمی‌توانند خون اهدا کنند، خاطرنشان کرد: افرادی که مبتلا به کرونا شده‌اند می‌توانند یک تا دو هفته بعد از بهبودی، خون اهدا کنند. البته کرونا از راه خون قابل انتقال نیست، از طرفی افرادی که واکسن زده و هیچ‌گونه علائمی نداشته باشند، می‌توانند خون اهدا کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام
captcha