فعالان و خادمان فریضه نماز در دانشگاه یزد تجلیل شدند
کد خبر: 4038046
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵

فعالان و خادمان فریضه نماز در دانشگاه یزد تجلیل شدند

در مراسمی با حضور هیئت رئیسه دانشگاه یزد و رئیس ستاد اقامه نماز استان یزد از فعالان و خادمان فریضه نماز در این دانشگاه تجلیل شد.

فعالان و خادمان فریضه نماز در دانشگاه یزد تجلیل شدندبه گزارش ایکنا از یزد، در مراسمی با حضور هیئت رئیسه دانشگاه یزد و رئیس ستاد اقامه نماز استان یزد از فعالان و خادمان فریضه نماز در این دانشگاه تجلیل شد.

حجت‌الاسلام محمد مهدی حرزاده، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه یزد، در این مراسم با اشاره به آیه 41 سوره حج در قرآن کریم به تشریح سه اصطلاح خواندن نماز، اقامه نماز و محافظت بر نماز پرداخت و اظهار کرد: در قرآن کریم همیشه از اقامه نماز و محافظت بر آن یاد شده و هیچگاه از خواندن نماز سخن گفته نشده است.

حرزاده با بیان اینکه خداوند از انسان اقامه نماز را خصوصاً در زمانی که توانایی انجام آن را دارد، خواسته است، افزود: اگر کسی روح نماز را در خودش ایجاد و آن را در جامعه به پا داشت، این شخص اقامه نماز کرده است.

وی تجلیل از فعالان و خادمان عرصه نماز در دانشگاه یزد را وظیفه مسئولان دانست و اظهار کرد: این افراد در این دانشگاه ضمن اینکه خود اهل اقامه نماز هستند، زمینه را نیز برای اقامه نماز دیگران فراهم می‌کنند که این بسیار ارزشمند و قابل تجلیل است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه یزد خواستار حضور پر شور دانشگاهیان و دانشجویان این دانشگاه در برپایی و اقامه نماز جماعت در دانشگاه شد و گفت: نیاز است برای عدم تداخل زمان برگزاری جلسات و کلاس‌ها با وقت نماز از سوی حوزه ریاست دانشگاه یزد تدابیری اندیشیده شود.

عباس کلانتری خلیل‌آباد، سرپرست دانشگاه یزد نیز در این مراسم از اهمیت و فضیلت‌های نماز اول وقت سخن گفت و اظهار کرد: با وجود شرایط خاص کرونایی، بسیاری از دانشگاهیان دانشگاه یزد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، چراغ نمازخانه‌ها و مسجد این دانشگاه را با برپایی نماز اول وقت روشن نگه داشتند که این خود نشان از اهتمام این عزیزان در تعظیم شعائر الهی است.

محسن رفیعیان، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه یزد نیز در این نشست با اشاره به اهمیت عبادت در زندگی انسان مبتنی بر فطرت، دو تعبیر قریه و شهر در قرآن کریم را تشریح کرد و گفت: اگر تعداد مردم یک سکونت‌گاه میلیون‌ها نفر هم باشد اما در آنجا مردم ایمان نیاورده و به عبادت خداوند که یکی از مهمترین آنان اقامه نماز است نپردازند، قرآن کریم از آن سکونت‌گاه به عنوان قریه یاد می‌کند که به مدنیت نرسیده‌اند.

رفیعیان افزود: اگر در اجتماعات انسانی عبادت را در معنای وسیع کلمه شامل خدمت به خلق، کسب روزی حلال و پرستش شاهد باشیم و ذیل آن نماز نیز اقامه شود به مدنیت لازم رسیده‌ایم. این موضوع به اهمیت اقسام مختلف عبادت از جمله نماز اشاره دارد.

وی افزود: این تفکر از لحاظ تمدنی نیز ثابت شده و علاوه بر ریشه تاریخی آن در طول تاریخ نیز در قالب اجرای مراسم آیینی حول عبادت و توجه به عالم بالا و شکوفایی فطرت انسان‌ها نقش اساسی داشته و مورد توجه قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام سید اکبر موسوی، مدیر ستاد اقامه نماز استان یزد نیز از اهمیت اقامه نماز در قرآن کریم سخن گفت و اظهار کرد: در قرآن کریم 100 آیه مختص به امر نماز و به اقامه آن تأکید کرده است.

مدیر ستاد اقامه نماز استان یزد به تفاوت‌های نمازخواندن و اقامه نماز پرداخت و گفت: اقامه نماز یعنی زمینه را برای نماز خواندن دیگران آماده و مهیا کنیم. هرکجا نسبت به فریضه نماز کوتاهی شود، فساد و فحشا زیاد می‌شود، مؤمن واقعی کسی است که اگر صاحب قدرت و مکنتی شد، اقامه نماز کرده و نماز بخواند.

به گفته وی، از 110 هزار حدیث در 52 باب فقهی 30هزار حدیث مختص به فریضه نماز بوده که این اهمیت نماز را می‌رساند.

یادآور می‌شود در پایان این نشست از سید محمد مهدی حسینی، سید مهدی پرویز، علیرضا اسدی، محمد مهدی هزاره، قاسم زارع، محمدجواد بصیری دهاقانی به پاس خدمات و فعالیت‌های آنان در برپایی و اقامه نماز در دانشگاه یزد با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل و قدردانی شد.

انتهای پیام
captcha