اعتراض وکلای دولت نظامی میانمار به حکم دادگاه لاهه
کد خبر: 4038080
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰

اعتراض وکلای دولت نظامی میانمار به حکم دادگاه لاهه

وکلای حاکمان نظامی میانمار روز دوشنبه خواستار رد پرونده‌ای شدند که دولت این کشور جنوب شرق آسیا را به نسل‌کشی علیه اقلیت مسلمان روهینگیا متهم کرده است. این وکلا اعلام کردند که دادگاه عالی سازمان ملل صلاحیت ندارد!

به گزارش ایکنا به نقل از  NHK، روز دوشنبه، دادگاه سازمان ملل در شهر لاهه، هلند، برای اولین‌بار پس از به دست گرفتن قدرت توسط ارتش میانمار بعد از کودتا در فوریه سال گذشته، رسیدگی به پرونده نسل‌کشی اقلیت روهینگیا را دوباره آغاز کرد.

این پرونده توسط دولت گامبیا به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه شد و ارتش میانمار را به ارتکاب نسل‌کشی علیه مردم روهینگیا متهم کرد.

کو کو هلائینگ (Ko Ko Hlaing)، نماینده جدید میانمار، در جلسات دادرسی ادعا کرد که این پرونده غیرقابل پذیرش بوده زیرا دادگاه فاقد صلاحیت است. نماینده جدید دولت میانمار یک افسر سابق ارتش است. او جایگزین آنگ سان سوچی، رهبر برکنار شده بالفعل کشور شده که تیم حقوقی میانمار را در جلسات قبلی این پرونده در سال 2019 رهبری می‌کرد.

آنگ سان سوچی در جریان کودتای نظامی بازداشت و به چندین اتهام محکوم شد. سوچی این اتهامات را رد کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای مسلح میانمار در سال 2017 تعدادی از ساکنان روهینگیا را در یک عملیات گسترده در غرب این کشور به قتل رساندند. گفته می‌شود بیش از 700 هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا به بنگلادش گریخته‌اند.

انتظار می‌رود که دادگاه فردا چهارشنبه با استماع دادخواهی نماینده دولت گامبیا ادامه پیدا کند.

انتهای پیام
captcha