گزارش ایکنا از مرحله نهایی مسابقات بین‌المللی مشکات + عکس و فیلم
کد خبر: 4038476
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲

گزارش ایکنا از مرحله نهایی مسابقات بین‌المللی مشکات + عکس و فیلم

امروز ساختمان دارالتحفیظ در خیابان ایران میزبان مرحله نهایی مسابقات بین‌المللی مشکات بود که در آن 50 قاری از سراسر جهان به صورت تصویری به ارائه تلاوت‌های خود پرداختند.

مسابقات بین‌المللی مشکاتبه گزارش ایکنا، صوت قرآن، همواره تسکین‌دهنده است، اگر هم با لحن سحرانگیز استاد عبدالباسط باشد که لذت شنیدن آن مضاعف می‌شود؛ امروز چهارم اسفندماه طبقه دوم ساختمان دارالتحفیظ قرآن در خیابان ایران که به عنوان مذهبی‌ترین منطقه در تهران شناخته می‌شود، مرحله نهایی مسابقه بین‌المللی مجازی فرازخوانی قرآن کریم مشکات را تجربه می‌کرد که موضوع آن چهار آیه اول سوره مبارکه قیامت به تقلید از استاد مرحوم عبدالباسط محمد عبدالصمد بود.

مسابقات شرایط متفاوتی را تجربه می‌کرد، 50 قاری از سراسر جهان با ارتباط تصویری تلاوت خود را ارائه کردند، شرکت قابل توجه قرآن‌دوستان نوجوان در این مسابقات را می‌توان وجه متمایز این مسابقات عنوان کرد، همچنین یکی از شرکت‌کنندگان از آلمان نیز در حین رانندگی با تسلط، قرائت خود را تلاوت کرد.

عباس امام جمعه، محمدحسین سعیدیان، محمدحسین سبزعلی، مهدی قره‌شیخ‌لو، احمد ابوالقاسمی، عبدالناصر حَرَک و طه عبدالوهاب از مصر و رضوان درویش از سوریه داوری این مسابقات را برعهده شدند.


بیشتر ببینید:


جلب توجه جامعه جهانی به قرآن هدف مسابقات مشکات است

در حاشیه این مسابقات به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، نماینده مردم تهران، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی رفتیم، وی در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه اگر بخواهیم فلسفه این گونه مسابقات را در یک جمله خلاصه کنیم، این است که برای فرهنگ‌سازی شکل می‌گیرد، گفت: این مسابقات جریانی را در حوزه فرهنگ عمومی و در جامعه ایجاد می‌کند و این موج باعث می‌شود تا ذهن‌ها را تحت تأثیر خودش قرار دهد و به خودش متوجه کند.

وی ادامه داد: در این مسابقه بین‌المللی که توسط مؤسسه مشکات تدارک دیده شده، قطعه‌ای از تلاوت استاد عبدالباسط به دنیا عرضه شده تا شرکت‌کنندگان بخوانند، ولی اصل جریان برای این است که توجه جامعه جهانی را به قرآن جلب کنیم. با وجود اینکه عبدالباسط‌خوانی سخت است اما حضور تعداد زیادی شرکت‌کننده در این مسابقات بسیار مایه امیدواری است.

مسابقات بین‌المللی مشکات

دولت هسته‌های قرآنی مردمی را پشتیبانی کند

تقوی با بیان اینکه مشکلات یک مؤسسه خصوصی است و همه علاقه‌مندان به قرآن به اینگونه کارها کمک می‌کنند که بسیار ارزشمند است، گفت: توصیه‌ام این است که دولت نیز هسته‌های قرآنی مردمی را پشتیبانی کند، لزومی ندارد خودش یک مسابقه جهانی برگزار کند، بلکه چنین کارهایی را حمایت کند. این مسابقه را یک مؤسسه مردمی اداره می‌کند و تجربه خوبی است که امکانات مردمی را به میدان بیاوریم.

وی عنوان کرد: تلاوت جاذبه خیلی خوبی دارد، برخی می‌گویند که به سراغ مفاهیم و معانی قرآن برویم تا آن را بفهمیم و بعد هم عمل کنیم، این مطلب درست است ولی ما در تلاوت توقف نمی‌کنیم، بلکه چون تلاوت جاذبه دارد و یک کار هنری است، جوان‌ها و نوجوان‌ها را جذب می‌کند، پس ما اول باید اینها را جذب کنیم و به حوزه قرآن بیاوریم و بعد از تلاوت عبور کنیم، به مفاهیم قرآن برسیم.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: این مؤسسه، در گذشته مسابقات کشوری داشته ولی این اولین دوره مسابقات جهانی آن است، شاخه‌های دیگر فعلاً در این مسابقات طراحی نشده اما در آینده وارد سایر حوزه‌ها نیز می‌شویم.

مسابقات بین‌المللی مشکات

وزارت ارشاد حامی جدی مسابقات قرآن است

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این مسابقات در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: ویژگی‌ها و خصایص مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مشکات انصافاً انسان را به شوق می‌آورد، مسابقات ویژگی‌های ممتاز و جذابی دارد، حضور 50 کشور و هزاران متسابق جوان و نوجوان شرکت‌کننده و این کار مبتکرانه و بدیع فرازخوانی از استاد عبدالباسط که واقعاً انسان را تکان می‌دهد، از ویژگی‌های این مسابقات است.

وی افزود: استمرار سالانه مسابقات و اهتمام دوستان به دوام آن جای تقدیر دارد، اینکه مسابقه‌ای به عدد سه، چهار، پنج و ... می‌رسد نشان‌دهنده اهتمام و جدیت آن مجموعه به امر قرآن و مسابقات قرآن است.

معاف اظهار کرد: اگر از بسیاری از افرادی که در طراز ممتاز قرآنی قرار دارند سؤال کنید، نقطه اولیه اتصال آن‌ها به قرآن، مسابقات قرآن بوده است، به شوق مسابقه‌ای در یک مسجد و مدرسه‌ای، فرد به قرآن مراجعه کرده، قرآن زیر زبانش مزه کرده و از اهالی قرآن شده است، لذا مسئله مسابقات را یک مسئله راهبردی می‌دانم، جدی گرفتن مسابقات جزو سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، ما حامی جدی همه مسابقات به خصوص مسابقات بین‌المللی مشکات هستیم.

مسابقات؛ اصلی‌ترین حوزه تجلی کلان استراتژی قهرمان‌سازی قرآنی

وی بیان کرد: اصلی‌ترین حوزه تجلی کلان استراتژی قهرمان‌سازی قرآنی که رهبر حکیم انقلاب به آن اشاره کرده‌اند مسابقات قرآن است. طبق فرمایش امام علی(ع) مسائلمان را به قرآن عرضه کنیم و پاسخ‌هایمان را نیز از قرآن دریافت کنیم، امروز بیش از هر روز دیگری به زیست قرآنی و سبک زندگی قرآنی نیازمندیم.

شرکت چهار هزار نفر از سراسر دنیا در مسابقات مشکات

همچنین در مجال دیگری با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد گرمسیریان، دبیر اجرایی این دوره از مسابقات مشکات به گفت‌وگو نشستیم، وی به ایکنا گفت: ثبت نام مسابقات فرازخوانی قرآن کریم مشکات به صورت مجازی از 12 دی‌ماه شروع شد و 40 روز نیز ادامه داشت و در نهایت در این مسابقات قریب به چهار هزار نفر از 50 کشور دنیا ثبت نام کردند. از میان آثار ارسالی، سه مرحله داوری انجام شد که امروز داوری فینال، سومین مرحله داوری مسابقات است، دو مرحله نیز قبلاً داوری شده است.

وی افزود: در مرحله اول بعد از داوری 262 نفر از کسانی که آثارشان را ارسال کردند به مرحله دوم راه پیدا کردند، در مرحله دوم نیز 50 فینالیست مشخص شدند و امروز از میان 50 نفری که آثارشان را ارسال کردند و بیشترین امتیاز را گرفتند با حضور داوران ایرانی، مصری و سوری 10 نفر برتر مشخص خواهند شد و که به همراه خانواده‌هایشان در مراسم اختتامیه حضور پیدا کرده و تقدیر خواهند شد.

مسابقات بین‌المللی مشکات

گرمسیریان در رابطه با جوایز مسابقات نیز بیان کرد: نفر اول 1000 دلار، نفر دوم 700 دلار، نفر سوم 500 دلار و نفرات چهارم تا دهم نیز 150 دلار دریافت خواهند کرد، ضمن اینکه هدایای نفیسی نیز از طرف آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) تقدیمشان خواهد شد. مراسم اختتامیه چهارشنبه، 11 اسفندماه از ساعت 15 در حرم کریمه اهل بیت(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س) شبستان حضرت زهرا(س) برگزار خواهد شد.

وی در رابطه با بحث تبلیغ مسابقات، اظهار کرد: تبلیغات از طریق رسانه ملی، فضای مجازی و اینستاگرام انجام شد، برخی از دوستان ما نیز از طریق کمیته روابط بین الملل از طریق مؤسسات قرآنی خارج از کشور یا متسابقان سال‌های قبل، ارتباط گیری کردند، همچنین برای بعضی از کسانی که در مسابقات گذشته شرکت کرده بودند تبلیغات را ارسال کردیم تا در کشور خودشان رسانه باشند و تبلیغ مسابقات قرآن را انجام دهند.

دبیر اجرایی این مسابقات با اشاره به منابع مالی جوایز این دوره از مسابقات، گفت: با توجه به اینکه مؤسسه قرآنی مشکات یک مؤسسه مردم‌نهاد است، ما از خیران بزرگواری که تمایل و علاقه به ترویج فرهنگ قرآن دارند، دعوت کردیم و توانستیم هزینه جوایز و برگزاری مسابقات را تأمین کنیم.

نداشتن شرط سنی ویژگی خوبی برای این مسابقات بود

احمد ابوالقاسمی، داور بین‌المللی قرآن نیز که در این مسابقات نیز عهده‌دار امر داوری بود، در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با سطح مسابقه، گفت: سطح مسابقه خیلی خوب بود، فکر نمی‌کردم بزرگسال‌ها در این مسابقه شرکت کنند چون معمولاً عبدالباسط‌خوانی برای بزرگسالان سخت است، اما شرکت کردند و تلاوت‌های خیلی خوبی نیز اجرا شد.

وی ادامه داد: افراد مطرحی در مسابقه شرکت کردند و از خوبی‌های آن این بود که از کشورهای دیگر نیز در آن شرکت کردند، توصیه‌ام این است که در سال‌های آینده نیز این مسابقه ادامه داشته باشد.

خطر انحراف شدید در حوزه تلاوت قرآن

ابوالقاسمی همچنین اظهار کرد: نداشتن شرط سنی ویژگی خیلی خوبی بود، بهر حال در این حوزه برخی اوقات، نوجوانان بهتر از بزرگسالان عمل می‌کنند، فرازخوانی نوجوانان را به سمت تلاوت‌های اصیل برمی‌گرداند، تلاوت‌هایی که خط‌نگهدار هنر تلاوت هستند، ما با اصرار عبدالباسط را انتخاب کردیم و با اصرار بر همین طیف مثل منشاوی و مصطفی اسماعیل باقی می‌مانیم تا انحرافی در تلاوت ایجاد نشود. الان متأسفانه سبک‌های مصری را کنار گذاشته‌اند و از خودشان یک چیزهایی می‌خوانند که ممکن است موجب انحراف شدید در حوزه تلاوت قرآن شود.

این داور بین‌المللی قرآن با بیان اینکه تلاوت قرآن مثل اذان اصولی دارد که اگر آن اصول کنار گذاشته شود معلوم نیست حد یقف آن کجاست، گفت: سبک مصری سبکی است که در دنیا پذیرفته شده و زیبا و کاربردی است و ضرورتی ندارد که ما به هر مدلی که دلمان می‌خواهد قرآن را بخوانیم.  

مسابقات بین‌المللی مشکات

تلاش برای حضور بانوان در مسابقات فرازخوانی سال آینده

در خاتمه پای سخنان زهرا سعیدی، عضو شورای راهبردی مسابقات مشکات و عضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه تهران نشستیم، وی بیان کرد: قرآن بسیار مهجور شده، قرآن نیازی به این کارهایی که ما برایش انجام می‌دهیم ندارد و جایگاهش در زندگی انسان‎ها، متن جامعه و همه جا مشخص است.

سعیدی ادامه داد: این مسابقات تلاش دارد با توجه به این شرایط کرونایی شور و نشاطی را میان افرادی که در حوزه‌های قرآنی کار می‌کنند، ایجاد کند.

وی افزود: سال گذشته در مسابقات کشوری مشکات 10 هزار علاقه‌مند به قرآن شرکت کردند که اتفاق خیلی خوبی بود، امسال تصمیم بر برگزاری مسابقات بین‌المللی گرفته شد و بنا بود که بانوان عزیز ما نیز در این مسابقات شرکت کنند، منتهی چون اولین سال بود که به صورت بین‌المللی برگزار می شد، قرار شد به عنوان یک رزمایش، مسابقات آقایان را در سطح بین‌المللی برگزار کنیم، تلاشمان این است که سال آینده نیز بانوان در مسابقات فرازخوانی شرکت داشته باشند و سایر رشته‌ها مثل حفظ را نیز در سطح بین‌المللی داشته باشیم.

نماینده سابق شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته با اینکه مسابقات ویژه آقایان برگزار شد ولی بانوان عزیزی نیز در کنار آقایان کمک کردند تا این مسابقات بتواند به بهترین شکل برگزار شود، همچنین افتخارمان این است که داوران بین‌المللی ما در کنار داوران بین‌المللی سایر کشورها همواره خوش می‌درخشند.

سعیدی اظهار کرد: آقای نام‌آور، خیر قرآنی مبنای این مسابقات را گذاشتند و ان‌شاءالله خیران قرآنی بیشتر و بیشتر شوند، زیرساخت فعالیت‌های قرآنی نیز در کشور ما به سمت اصلاح است و امیدواریم این اصلاح به سمت و سویی برود که موجب هم‌افزایی شود.

وی بیان کرد: ضمن اینکه فعالیت‌های قرآنی نیاز به همدلی و همراهی بیشتری دارند و امیدوارم که یکسری موازی‌کاری‌ها که منجر به رقابت می‌شود حذف شود.

وی گفت: ان‌شاء‌لله در آینده نزدیک شاهد ترغیب هر چه بیشتر جوانانمان به حضور در چنین محافلی باشیم، شاید یکی از دلایل بی‌اخلاقی‌هایی که این روزها می‌بینیم به دلیل فاصله گرفتن از حکم قرآنی باشد، این فعالیت‌ها نیز کاری به رشته تحصیلی و دکتر و مهندس بودن ندارد بلکه زیربنایی است که اخلاق و انسانیت و هر آنچه که ما فکر کنیم در آن است.

لیلا شرف

انتهای پیام
captcha