امضای تفاهمنامه همکاری بین مرکز «میکروفیلم نور» و دانشگاه «حیدرآباد» هند
کد خبر: 4038634
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۸

امضای تفاهمنامه همکاری بین مرکز «میکروفیلم نور» و دانشگاه «حیدرآباد» هند

تفاهمنامه همکاری‌های علمی و پژوهشی بین مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور و دانشگاه ملی مولانا آزاد شهر «حیدرآباد» هند امضا شد.

به گزارش ایکنا از هند، ايالت «تلنگانا» در هند به جهات مختلف فرهنگی، تاريخی و علمی يکی از مراکز و منابع تاريخی مهم در رابطه با پیشینه تاريخی و دستاوردهای فرهنگی دو کشور ايران و هند به‌شمار  می‌آيد.

سابقه فرهنگی پانصد ساله حضور ايرانيان در منطقه حيدرآباد و جنوب هند و همچنين، حضور دانشمندان ايرانی همواره عاملی مهمی در ايجاد مناسبات فرهنگی دو کشور بوده است، به طوری که امروزه هيچ مورخ و باستان‌‌شناسی نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن ميراث فرهنگی دو کشور تصوير کامل و درستی از وضعيت گذشته و حال ارائه کند.

با توجه به روابط عميق و ديرينه بين دو ملت بزرگ ايران و هند تفاهم‌نامه‌ای در راستای شناسايی و معرفی ظرفيت‌های علمی و فرهنگی دو کشور بين مرکز بين‌المللی ميکروفيلم نور واقع در رايزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی در هند و دانشگاه ملی مولانا آزاد حيدرآباد در تاريخ يکم اسفندماه 1400 منعقد گرديد، اين تفاهمنامه در راستای ارتقای سطح مطالعات علمی و پژوهشی در حوزه‌های  مطالعات تاریخی دکن، پروژه‌های مشترک تحقيقاتی در رابطه با بناهای تاريخی در حيدرآباد دکن، فهرست‌نگاری و تصحيح متون کهن، طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی کوتاه‌مدت، برگزاری کارگاه و سمينار در حوزه ميراث مشترک ايران هند، ايران‌شناسی، مرمت و حفاظت از نسخ خطی اسلامی توسط رئيس مرکز بين‌المللی ميکروفيلم نور مهدی خواجه پيری و استاد برجسته ادبيات فارسی و رئيس دانشگاه ملی مولانا آزاد حيدر آباد پروفسور عين‌الحسن در حضور رئيس مرکز مطالعات تاريخی هارون خان شروانی پرفسور سلما احمد، معاون آموزشی دانشگاه پرفسور سنيم فاطمه، قائم‌مقام دانشگاه پرفسور اشتياق احمد و نيرومند منعقد شد.

دانشگاه ملی مولانا آزاد در سال ۱۳۷۹ از سوی دولت هند به‌منظور ترويج زبان اردو افتتاح شد و به ياد مبارز استقلال هند و نخستین وزير آموزش عالی هند پروفسور مولانا ابوالکلام آزاد نامگذاری شد. اين دانشگاه با داشتن بيش از 10 هزار دانشجو، هفت مرکز آموزشی و هشتاد و چهار رشته و برنامه آموزشی يکی از دانشگاه‌های عالی دولتی  در هند به‌شمار می‌رود.

مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور مرکزی پژوهشی در رایزنی فرهنگی ایران در هند است که به تهیه میکروفیلم، عکسبرداری، مرمت و نشر نسخه‌های خطی کهن به صورت چاپ همانند می‌پردازد. این مرکز در سال ۱۳۶۴ با تلاش مهدی خواجه پیری تأسیس شد.
امضای تفاهمنامه همکاری بین مرکز «میکروفیلم نور» و دانشگاه «حیدرآباد» هند

 

انتهای پیام
captcha