فتح قله 10 میلیون حافظ قرآن با توجه ویژه به دانش‌آموزان
کد خبر: 4039573
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹
حجت‌الاسلام حاج علی اکبری بیان کرد:

فتح قله 10 میلیون حافظ قرآن با توجه ویژه به دانش‌آموزان

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به بخش دانش‌آموزی سی و هشتمین مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: همه کارها از منظر حرکت دانش‌آموزی و کودکان ما می‌گذرد لذا اگر در آنجا حرکت قرآنی آغاز شود، قله 10 میلیون حافظ قرآن قابل فتح خواهد بود.

محمدجواد حاج علی اکبریبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور و امام جمعه موقت تهران در مراسم افتتاحیه سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که مصادف با شب مبعث رسول اکرم(ص) در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار شد، با بیان اینکه در مبعث همزمان دو اتفاق زیبا افتاده است، گفت: زبان پیامبر(ص) اجازه پیدا کرد که از قلب او حکایت کند، «يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ»، آیه 57 سوره یونس، می‌فرماید قرآن برای شما آمد، چقدر این تعبیر، دلنشین است، از سوی دیگر فرمود: «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ»، آیه 128 سوره توبه، برای دل‌های بیمار و اندیشه‌های تاریک شفا آمد، این شفا با طبیب آمد، چه طبیبی؟ نمی‌دانیم چه بر این پیامبر مهربان در فاصله لیلةالقدر تا مبعثی که اجازه پیدا کرد این عطیه الهی را به انسان‌ها برساند، گذشته که حریص بر هدایت امت است.

وی ادامه داد: شب مبعث برای پیامبر اکرم(ص)، شب سرور و شادمانی است، هم برای امت و هم برای بشریت تا همیشه تاریخ؛ قرآن به انسان‌ها از روز نخستین تا روز واپسین دسترسی می‌دهد تا از خبرهایی که هرگز ممکن نبود غیر از طریق وحی با خبر شوند. امکان نداشت از جریان آفرینش جهان و حضرت آدم (ع)، از روز واپسین و آینده عالم با خبر شویم، این قرآن است که از اسرار عالم پرده‌برداری می‌کند و برگزیده خداوند در همه کائنات است.

مبعث؛ شب طلوع رحمت الهی

حاج علی اکبری با بیان اینکه قرآن ما را از چگونگی تحقق رضای خدا باخبر می‌کند، اظهار کرد: این قرآن است که از مقام رحمت الهی صادر شده و تعلیم آن را نیز خود حضرت حق به عهده گرفته و پیامبر(ص) را برای تبیین و ارائه فرستاده است، همراه پیامبر عزیز ما مفسرانی را برای بازگشایی و رمزگشایی از اسرار قرآنی فرستاد تا اسباب هدایت تمام شود.

وی بیان کرد: قرآن کریم عزیزترین چیزی است که نزد ما است، قرآن در اختیار و در دسترس ما و نزدیک ماست و برای ورود به عوالم پر از نور دست باکرامت قرآن به سوی ما گشوده است. باید با توکل به خدا شاکرانه به سراغ قرآن برویم، از دل زیست با قرآن، زیست قرآنی به دست می‌آید؛ این همراهی با قرآن و رفتن به محضر آن از نگاه خود قرآن آدابی دارد، در کلام الهی به این آداب نیز اشاره شده است.

وی ادامه داد: خداوند راه بهره‌مندی از هدایت قرآنی را به ما معرفی کرده است، از یک سو فرموده است باید همه ظرفیت علمی و فکری خود را بسیج کنید «نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ»، یعنی با فکر و اندیشه و روشن‌بینی و با همه ظرفیت فهم خود به ساحت قرآن کریم برویم و هدایت را از قرآن کریم تمنا کنیم. اگر بخواهید هدایت شوید، هدایت قرآن در دسترس شماست، اگر خواستیم از هدایت قرآن بهره‌مند شویم باید مرکز وجودمان که قلبمان است را به ساحت قرآن کریم ببریم. اگر قلب انسان در محضر قرآن قرار گیرد، همه وجود او حاضر می‌شود، دل را باید از اسارت هواها و شیاطین برای دریافت الطاف حق آزاد کنیم.

رضای الهی در واژه «تقوا» در قرآن خلاصه شده است

وی با بیان اینکه وقتی می‌توانیم از هدایت قرآنی بهره‌مند شویم که در جست‌وجوی رضایت الهی باشیم، گفت: قرآن کریم نقشه رضایت الهی است، راه تحصیل رضای الهی را معرفی می‌کند، راه سلام، زیست سالم و سعادتمندانه را خواهد گشود، نتیجه خواستن رضای الهی، پاسخ خداوند است که دستمان را خواهد گرفت و در مسیر رضای خودش ما را کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه رضای الهی در یک واژه با عنوان «تقوا» در قرآن خلاصه شده که کلید فتح همه آفاق سعادت فرد و جامعه است، اظهار کرد: تقوا یعنی تنظیم ابعاد گوناگون زندگی با نقشه رضایت الهی؛ اگر ایمانمان به قرآن، خدا و عالم پس از مرگ در رفتارمان جاری شد، تقوا می‌شود. پشتوانه این تقوا، ایمان به قرآن کریم است، ایمان به اینکه حرف حرف و واژه واژه قرآن از ساحت قدسی خداوند نازل شده است. و اگر حرمت‌های الهی را رعایت کرده و از چیزهایی که نهی شده فاصله بگیرد، اینجاست که دست چنین شخص و جامعه‌ای در دست قرآن کریم قرار می‌گیرد.

امام جمعه موقت تهران، خشوع قلبی را زمینه‌ساز نزول الطاف و هدایت الهی دانست و عنوان کرد: اگر قرآن کریم از جریان لیلةالقدر و نزول قرآن برای ما گفته یعنی بین قرآن و شب نسبت ویژه‌ای وجود دارد. اگر می‌خواهید از کوثر قرآن بنوشید، شب و سحر را دریابید، امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: مؤمنین با آیه آیه قرآن شب را سیر می‌کنند، ایستاده قرآن می‌خوانند، ترتیل قرآن را سحرگاه و در دل شب دارند زیرا در خلوت و سکوت شب جان انسان مؤمن آماده شنیدن سخن خدا و مجالست با حق است، خلوت سحر چنین امکانی را فراهم می‌کند که باید آن را قدر دانست.

فتح قله 10 میلیون حافظ قرآن با توجه ویژه به دانش‌آموزان

وی بیان کرد: تحولات قرآنی عظیمی در جامعه ما در همه عرصه‌های قرائت، تلاوت، حفظ، تدبر و پژوهش و ... اتفاق افتاده است و این به برکت نهضت بزرگ اسلامی است، امروز در این جلسه سی و هشتمین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی افتتاح می‌شود که ابعاد جهانی دارد و چقدر در این سال‌ها توانسته در گسترش فرهنگ نورانی قرآن کریم نقش ایفا کند. اینکه این مسابقات به طور ویژه بخش دانش‌آموزی دارد، کار بسیار حکیمانه‌ای است، همه کارها از منظر حرکت دانش‌آموزی و کودکان ما می‌گذرد، اگر در آنجا حرکت قرآنی آغاز شود، قله 10 میلیون حافظ قرآن قابل فتح خواهد بود.

انتهای پیام
captcha