زنان مسلمان هند؛ قربانی اسلام‌هراسی آنلاین افراط‌گرایان هندو
کد خبر: 4039915
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۳

زنان مسلمان هند؛ قربانی اسلام‌هراسی آنلاین افراط‌گرایان هندو

گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری و اظهارات فعالان زن مسلمان هند نشان می‌دهد، زنان مسلمان فعال در زمینه حقوق مسلمانان به صورت سازمان یافته از سوی جریانات افراطی هندو، هدف تهدیدهای آنلاین قرار می‌گیرند.

به گزارش ایکنا به نقل از تو سیرکلز، در  فوریه سال گذشته، اسرا حمید رشید 17 ساله با صدها پیام توهین‌آمیز در اینستاگرام خود مواجه شد که او را تهدید به تجاوز و مرگ کرده بودند.

وی می‌گوید: «آنها من را نه تنها در شبکه‌های اجتماعی، بلکه در زندگی شخصی‌ام خرد کردند. من نمی‌دانم چگونه ممکن است کسی این همه نفرت داشته باشد تا یک کمپین پر از نفرت علیه یک دختر جوان 17 ساله را برای دو هفته متوالی ادامه دهد».

اسرا، دانشجوی حقوق در بنگال غربی است و علیه حزب حاکم و افراط‌گرایی هندوها فعالیت کرده است. تجربیات آنلاین او با سایر زنان مسلمان تفاوتی ندارد. زنان مسلمان، آزار و اذیت شدید رسانه‌های اجتماعی از  توهین تا مرگ و تهدید به تجاوز را تجربه کرده‌اند.

یک پنجم توییت‌ها زن‌ستیرانه است

یافته‌های سازمان عفو هند (Amnesty India) در سال 2020 نشان داد که از هر 5 توئیت مورد تجزیه و تحلیل آنها، یک مورد آزار جنسی زن‌ستیزانه بوده است. زنان مسلمان در مقایسه با زنان سایر ادیان به میزان قابل توجهی بیشتر مورد آزار و اذیت قرار گرفتند. آنها 55.5 درصد بیشتر محتوای مشکل‌ساز یا توهین‌آمیز دریافت کردند. 26.4 درصد از محتوای مشکل‌ساز یا توهین‌آمیز تجربه شده از سوی آنها حاوی توهین‌های قومی و دینی بود. زنان از طبقات فرودست 59 درصد بیشتر از زنان طبقات برتر مورد آزار قرار می‌گیرند.

خشونت‌های آنلاین علیه زنان مسلمان هند

ماریا سلیم، محقق و فعال حقوق جنسیتی است. او با چند سازمان حقوق بشری از جمله سازمان عفو ​​بین‌الملل کار کرده است. وی می‌گوید: خشونت آنلاین اغلب می‌تواند به خشونت واقعی تبدیل شود و این تهدید ترسناک است. به خصوص در مورد زنان مسلمان، خشونت بیشتر حس می‌شود.

نوع الفاظی که به‌طور خاص به منظور ساکت کردن زنان جوامع مسلمان به کار می‌رود، همراه با لایه‌ای از تحقیر با توهین‌های دینی و قومیتی است.

اسرا می‌گوید: اگر ببینند شما در موارد آزار و اذیت آنلاین توسط جناح راست صریح هستید، به محض اینکه بفهمند شما زن هستید، ماهیت بدرفتاری آنها تغییر می‌کند.

ماریا با زنانی از طبقه متوسط مصاحبه کرد که در زمانی که برای سازمان عفو هند کار می‌کرد، اغلب با آزار و اذیت آنلاین مواجه می‌شوند.

او با اشاره به اپلیکیشن Github Bulli Bai گفت: تصور کنید که چندین بار در مورد این آزار و اذیت آنلاین مطلب بنویسید و بعد از خواب بیدار شوید و ببینید که در این اپلیکیشن از سوی جناح راست افراطی به حراج گذاشته شده‌اید.

 سوء استفاده آنلاین و تحقیر و ارعاب زنان

خشونت آنلاین به دلیل خطر بسیار واقعی که به همراه دارد برای زنان ترسناک است و همانطور که من از کار و تجربیات شخصی خود دریافته‌ام، همیشه هدف آن ساکت کردن فعالان است. سوء استفاده آنلاین این قدرت را دارد که زنان را تحقیر، ارعاب و در نهایت ساکت کند.

 در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ حدود دو سوم زنانی که در شبکه‌های اجتماعی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند به عفو بین‌الملل گفته‌اند که پس از تجربه سوءاستفاده آنلاین، احساس ناتوانی می‌کنند.

زنان مسلمان هند؛ قربانی اسلام‌هراسی آنلاین افراط‌گرایان هندو

اقصی، یک فعال مسلمان در مرکز واکسیناسیون کووید دهلی است و در دانشگاه همدرد، پزشکی عمومی تدریس می‌کند. او دائماً از طرف راست‌گرایان در حال دریافت تهدید آنلاین است. وی می‌گوید: «من در طول تظاهرات ضد قانون شهروندی (CAA) ساکت بودم زیرا برای خانواده‌ام می‌ترسیدم.»

بسیاری از زنان شکایت دارند که از عدم همبستگی مردان جامعه خود احساس ناامیدی می‌کنند. آنها احساس می‌کنند به دلیل هویت خود به عنوان یک زن مسلمان، مردان از آنها حمایت نمی‌کنند.

اسرا می‌گوید: «بسیاری از این اعضای جامعه من را به دلیل مسلمان بودن در فضای مجازی دنبال نمی‌کنند. من احساس می‌کنم که باید همبستگی ایجاد کنیم تا با تهدید مشترک اکثریت متعصب مبارزه کنیم.»

برای دکتر اقصی، یکی از چالش‌ها زمانی است که اعتبار افراد براساس هویت جنسیتی زیر سؤال می‌رود. وی می‌گوید: «احساس می‌کنم که بسیاری از فرصت‌هایی که پیش روی من بود به من داده نشد. اما بدترین چیز زمانی است که آنها شما را به دلیل سیاست ضد اسلام‌هراسی حذف کنند».

توییتر اعتراف کرده است که با تداوم آزار و اذیت آنلاین، فضایی ناامن برای زنان ایجاد کرده است، اما با سازمان‌هایی که قصد دارند فضاهای رسانه‌های اجتماعی را ایمن‌تر کنند، همکاری نکرده است.

ماریا می‌گوید: اگرچه توییتر دستورالعمل‌هایی برای شناسایی موارد سوء استفاده و نفرت‌پراکنی دارد و سیاست‌ها و روند گزارش‌دهی خود را در طول سال‌ها بهبود بخشیده است، اما سیاست‌های توییتر برای مقابله با فضای مسمومی که زنان با آن مواجه هستند کافی نیست.

وی ادامه داد: ما چندین‌بار از آنها خواسته‌ایم که فهرستی از توهین‌ها را جمع‌آوری کنند تا بتوانیم آن را به‌روز کنیم، اما آنها این درخواست ما را نپذیرفتند.

انتهای پیام
captcha