اشتغال مددجویان؛ اولویت اقدامات حمایتی کمیته امداد چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4039916
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷

اشتغال مددجویان؛ اولویت اقدامات حمایتی کمیته امداد چهارمحال‌وبختیاری

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) با تصریح اینکه اشتغال در اولویت اقدامات حمایتی مجموعه کمیته امداد قرار دارد، گفت: تا پایان بهمن‌ماه امسال حدود ۳۸۰۰ شغل در حوزه مشاغل خانگی و اقتصاد خرد برای مددجویان ایجاد شده است.

جاسم محمدی فارسانی،  مدیرکل کمیته امداد امام خمینی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، جاسم محمدی فارسانی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره)، امروز، ۱۱ اسفندماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با گرامیداشت سالروز تأسیس این نهاد انقلابی که تنها ۲۲ روز پس از پیروزی انقلاب در سال ۵۷ شکل گرفت و با اشاره به آغاز هفته احسان و نیکوکاری از ۱۴ اسفندماه، اظهار کرد: این نهاد بر اساس نگاه اسلام و قرآن و توجه امام راحل انقلاب به محرومان و مستضعفان جامعه شکل گرفت و یکی از مسئولیت‌های جدی ما در قبال خطایی که در غفلت از تبیین و روشنگری دستاوردها صورت گرفته این است که خدمات و اقدامات نظام اسلامی نسبت به محرومان جامعه که در قالب نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام(ره) ارائه می‌گردد، برای مردم روایت شوند.

وی با تأکید بر اینکه خدمات کمیته امداد تنها به حمایت مالی و معیشتی از قشر ضعیف جامعه اختصاص ندارد می‌طلبد که تمام ابعاد خدمات به سمع و نظر مردم برسد، افزود: خدمات مادی و معنوی که مجموعه کمیته امداد در تمام حوزه‌ها اعم از معیشت، مستمری، مسکن، اشتغال، بیمه، آموزش و غیره برای همه اقشار و سنین محروم جامعه ارائه می‌دهد قابل ملاحظه است. کمیته امداد را باید یک دولت کوچک خواند که در تمام سرفصل‌ها به بیش از ۴۴ هزار خانواده مددجوی تحت پوشش استان خدمت ارائه می‌دهد که جمعیتی بالغ بر ۱۰۲ هزار مددجو در استان را شامل می‌شود.

راه‌اندازی سامانه امداد هوشمند و کارآمد

محمدی با اشاره به راه‌اندازی سامانه امداد هوشمند و کارآمد با عنوان سها، بیان کرد: وظیفه کمیته امداد را مقام معظم رهبری در یک تعبیر کلیدی و کاربردی متذکر شدند و خطاب به هیئت امنای این مجموعه فرمودند که تنها وظیفه شما بررسی و شناسایی نیازمندان و رفع فقر و محرومیت آنان در حوزه مادی و معنوی است و این جمله کلیدی کل وظیفه نهاد امداد را ترسیم می‌کند و باید سرلوحه اصلی کار قرار گیرد. در این راستا سامانه سها این امکان را فراهم می‌کند که نیازمندان بدون مراجعه حضوری و معذوریتی که بسیاری از افراد برای حضور در ادارات کمیته امداد و خوداظهاری برای دریافت خدمات دارند، در نهایت عزت و کرامت شناسایی شوند و تحت پوشش قرار گیرند.

وی بیان کرد: سامانه سها سه آیتم شامل کدملی، کدپستی و تلفن همراه سرپرست خانوار را دریافت می‌کند و فرد با ورود به سامانه مجوز ورود و لینک شدن سامانه به ۱۸ نهاد اعم از بهزیستی، بانک‌ها، ثبت اسناد، ثبت املاک، تامین اجتماعی و غیره را به سامانه می‌دهد تا اطلاعات فرد و درنتیجه نیازمندی یا عدم نیازمندی وی احصا شود. مزیت بزرگ این سامانه امکان پالایش افراد تحت پوشش، راستی‌آزمایی و شناسایی و احصای نیازمندان واقعی جامعه است؛ همچنین در این سامانه امکان نیازسنجی مددجویان نیز فراهم شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان با اشاره به اقدام این نهاد جهت تسهیل کار خیران و نیکوکاران تصریح کرد: سامانه‌ها و اپلیکیشن‌های فراوانی برای جمع‌آوری کمک‌های مردم وجود دارد اما اقدام مهمی که در این راستا انجام شده تهیه QRکدها هستند که امکان پرداخت آسان و سریع صدقات و نذورات با استفاده از تلفن همراه را فراهم می‌کنند. خیران و نیکوکاران می‌توانند با تماس با ادارات کمیته امداد و یا مراجعه حضوری QRکد دریافت و با یکبار اسکن هربار از طریق کارت بانکی اقدام به پرداخت کمک‌های خود کنند.

محمدی با اشاره به اینکه در دهه فجر امسال ۱۰ برنامه شاخص در شهرستان‌های ده‌گانه استان برگزار شد، تصریح کرد: این برنامه‌ها شامل افتتاح مسکن، ایجاد و افتتاح مرکز نیکوکاری، سرکشی از طرح‌های اشتغال‌زایی مددجویی، دیدار با مسئولان و خیران، توزیع بسته‌های معیشتی و غیره بود که در مجموع ۸۰ برنامه در سراسر استان اجرایی شد که می‌طلبد مردم از این اقدامات خوب و امیدبخش مطلع شوند و اطمینان یابند که نظام اسلامی در مسیر محرومیت‌زدایی حرکت می‌کند و با وجود کارشکنی‌های خارجی و ایادی داخلی، قدم‌های بزرگی بر می‌دارد.

برنامه‌های هفته احسان و نیکوکاری در استان

وی با اشاره به در پیش بودن هفته احسان و نیکوکاری، گفت: در این هفته سه برنامه در دستور کار قرار دارد که در گام نخست، فردا ۱۲ اسفندماه در میادین سطح شهر و ادارات و ۱۵۷ مرکز نیکوکاری سراسر استان پایگاه‌هایی برای جمع‌آوری کمک‌ها ایجاد می‌شوند، در روز جمعه میز خدمت و پایگاه جمع‌آوری کمک در میعادگاه‌های نماز جمعه پیش‌بینی شده است و در روز شنبه نیز در یکی از مدارس شهرکرد مراسم نمادین با حضور مسئولان استان برگزار خواهد شد.

محمدی در خصوص تعداد ایتام و محسنین دارای حامی استان، تصریح کرد: در حاضر ۵ هزار و ۱۰۶ نفر دارای حامی هستند و در طول ۱۱ ماه گذشته حامیان به مبلغ ۴۶‌.۵ میلیارد تومان به این افراد کمک کرده‌اند و حامیان طرح ایتام و محسنین در حال حاضر ۱۶ هزار و ۷۳۸ نفر هستند؛ ضمن اینکه ۱۵۰ نفر از ایتام و محسنین فاقد حامی هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۵ هزار دانش‌آموز استان تحت پوشش کمیته امداد هستند، افزود: تا خردادماه امسال مددجویان به دو گروه عادی و تبصره ۱۴ تقسیم می‌شدند که مددجویان تبصره ۱۴ از محل هدفمندی یارانه‌ها در طول دو سه سال گذشته با واسطه کمیته امداد و به‌صورت مقطعی از دولت حمایت دریافت می‌کردند. از خردادماه امسال مجموعه مجلس، دولت و کمیته امداد تلاش کردند که این مرزبندی میان مددجویان عادی و تبصره ۱۴ برداشته شود و هر دو گروه از یک قسم خدمات متنوع و بسیار گسترده برخوردار هستند.

محمدی با اشاره به شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها و نیاز مددجویان به حدود ۱۵ هزار تبلت و گوشی و لپ‌تاپ و تهیه تا کنون یک سوم این میزان، گفت: این امر باعث شد که نیاز به ابزارهای ارتباطی هوشمند در میان دانش‌آموزان و دانشجویان مددجو ایجاد شود لذا از سال گذشته تامین این اقلام برای مددجویان در دستور کار قرار گرفت و در سال جاری حدود ۱۵۰۰ تبلت تهیه و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت؛ همچنین حامیان در این راستا کمک‌های فراوانی برای افراد تحت حمایت خود داشتند. در آخرین اقدام، حدود ۱۰۰ دستگاه لپ‌تاپ خریداری و در اختیار دانشجویان تحت پوشش قرار گرفت و تلاش شد هیچ دانش‌آموز یا دانشجویی به دلیل نداشتن ابزار ترک تحصیل نکنند.

مدیرکل کمیته امداد استان با ذکر اینکه از ۴۴ هزار خانواده تحت پوشش امداد حدود ۱۹ هزار خانواده مشمول زنان سرپرست خانوار هستند، ادامه داد: مددکارانی که برای این خانواده‌ها انتخاب می‌شوند بانو هستند تا شئونات رعایت شود و ارتباطات تسهیل یابد.

محمدی با توجه به ایجاد مرکز پایش فقر در مجموعه کمیته امداد، بیان کرد: وظیفه این مرکز رصد قیمت‌ها و پژوهش‌های منسجم در حوزه فقر مطلق در کشور را بر عهده دارند و گزارش جامعی را به رئیس‌جمهور ارائه می‌دهند؛ نتایج نشان می‌دهد که هیچ تناسبی میان افزایش میزان مستمری مددجویان و افزایش تورم در کشور وجود ندارد و پاسخگوی نیازها نیست.

وی با تصریح اینکه اشتغال در اولویت اقدامات حمایتی مجموعه کمیته امداد قرار دارد، گفت: در طرح راهبری شغلی از صفر تا صد شغل توسط راهبر شغلی هدایت می‌شود. در حوزه کارفرمایی، امتیازاتی نظیر اعطای وام‌ و پرداخت حق بیمه به کارفرما تعلق می‌گیرد تا جهت ایجاد شغل برای مددجویان تشویق شود. تا پایان بهمن‌ماه امسال حدود ۳۸۰۰ شغل در حوزه مشاغل خانگی و اقتصاد خرد برای مددجویان ایجاد شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گفت: پرداخت جهیزیه به نوعروسان و اهدای مبلغ حمایتی به دامادها در کنار کمک خیران یکی از خدمات کمیته امداد به زوج‌های در آستانه ازدواج است که در این راستا در آخرین فقره کمک‌ها حدود ۳۹۰ سری جهیزیه پرداخت می‌شود و در حال حاضر هیچ مددجوی در صف دریافت جهیزیه در استان وجود ندارد.

محمدی بیان کرد: همچنین حدود چهار هزار کولر و حدود شش هزار بخاری گازی و آبگرمکن طی امسال به مددجویان استان اهدا شد، در خصوص یخچال مورد نیاز مددجویان نیز نیازسنجی شده که سال آینده تهیه و در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha