درج هنرمندانه اسمای الهی در ایوان مسجد جامع یزد
کد خبر: 4040971
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸

درج هنرمندانه اسمای الهی در ایوان مسجد جامع یزد

در ایوان اصلی مسجد جامع یزد به شکل بسیار زیبا و هنرمندانه ۹۹ اسم از اسمای الهی با خط کوفی نگاشته شده که در نوع خود کم‌نظیر است.

درج هنرمندانه اسماء خدا در ایوان مسجد جامع یزدبه گزارش ایکنا از یزد، مرکز معماری اسلامی حوزه هنری به منظور ترویج و احیا هنر و معماری سنتی ایرانی ـ اسلامی و شناخت معماری بومی شهرهای مختلف ایران، سلسله رویدادهایی با عنوان «گذر و درنگ در معماری ایران» را در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌کند که نخستین رویداد با عنوان «درنگی در مسجد جامع یزد»، 15 اسفندماه در این شهر تاریخی برگزار شد.

در این رویداد که علی فروزانفر، رئیس مرکز معماری اسلامی حوزه هنری، کارشناسان این مرکز و جمعی از هنرمندان و فعالان حوزه معماری از استان‌های مختلف حضور داشتند، محمدرضا اولیا، عضو هیئت علمی دانشکده معماری دانشگاه یزد به معرفی مسجد جامع یزد پرداخت و در خصوص ویژگی‌های این مسجد و فرهنگ و معماری یزد مطالبی را بیان کرد.

وی با تشریح بخش‌های مختلف این بنای ارزشمند و شاخص به نحوه طراحی و تألیف فضاهای مختلف این مسجد اشاره کرد و کیفیت پیوند آن را با شهر یزد برشمرد.

اولیا با اشاره به خطوط کوفی به کار رفته در این مسجد گفت: در ایوان اصلی مسجد به شکل بسیار زیبا و هنرمندانه 99 اسم از اسماء خداوند با خط کوفی نگاشته شده که در نوع خود کم نظیر است.

وی با اشاره به اینکه مسجد جامع کبیر یزد، یکی از شاهکارهای تاریخی ایران است که در هر گوشه و کنار آن یادگارهایی از دوران گوناگون برجای مانده‌ است گفت: این مسجد با بیش از ۹۰۰ سال قدمت از نظر معماری از سازه‌های مورد توجه مورخان و کارشناسان علوم معماری به شمار می‌رود.

یادآور می‌شود در این برنامه همچنین از کتاب «خبیر خطه خط» یادنامه عبدالله قوچانی کارشناس خطوط اسلامی که در 351 صفحه به اهتمام داریوش ذوالفقاری عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تدوین و توسط خانه اندیشمندان علوم انسانی منتشر شده، رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha