برترین استارتاپ‌های اسلامی مستعد رشد در سال 2022
کد خبر: 4041030
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۰

برترین استارتاپ‌های اسلامی مستعد رشد در سال 2022

گزارش مرکز زندگی جهانی مسلمانان نشان می‌دهد که حوزه فین‌تک اسلامی از جمله بخش‌هایی است که بسیار مورد توجه صاحبان استارتاپ قرار دارد. پیش‌بینی شده فضای فین‌تک اسلامی با فین‌تک‌هایی مانند Zoya Finance، Insha و از طرف دیگر با رشد سریع در بازارهای غربی، به تنهایی تا سال 2025، 128 میلیارد دلار ارزش داشته باشد.

به گزارش ایکنا به نقل از Medium، استارتاپ‌های اسلامی در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند که با تمرکز بر جنبه‌های مختلف خدمات به مسلمانان جهان کمک کنند. این خدمات در بخش‌های مختلفی ارائه شده‌اند از ارائه غذا و خدمات مد تا حوزه‌هایی مانند سرگرمی و گردشگری.

مرکز زندگی جهانی مسلمانان (The Center for Global Muslim Life) که سازمانی غیرانتفاعی و مستقر در کالیفرنیا است و بر مسائل تولید و آموزش رسانه‌های دیجیتال در بین مسلمانان و تأثیر اجتماعی و معنوی آنها در بزرگترین و متنوع‌ترین جامعه مذهبی جهان متمرکز است؛ در گزارشی به مسائل مرتبط با استارتاپ‌های اسلامی در سطح جهان پرداخته است.

براساس این گزارش، در مجموع 70 شرکت از حدود 500 شرکت و استارتاپ اسلامی مورد مطالعه بیش از 400 تا 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خطرپذیر و سرمایه‌گذاری‌های بشردوستانه جمع‌آوری کرده‌اند. در فهرست سال 2022 این سازمان، 19 شرکت نزدیک به 212 میلیون دلار سرمایه جمع کردند.

برخلاف انتظار، تعدادی از این شرکت‌ها توسط کارآفرینان زن راه‌اندازی شده و 42 شرکت از شرکت‌هایی که در فهرست 100 شرکت مورد توجه سال 2022 حضور دارند، مؤسسان زن دارند. تعدادی از این استارتاپ‌ها با وجود اطلاعات کمی که از آنها موجود بود اما به شدت گسترده شده‌اند، مانند LaunchGood که از تیمی با بیش از 100 کارمند در سراسر جهان تشکیل شده و 275 میلیون دلار در 151 کشور جهان سرمایه‌گذاری کرده است.

در بخش دیگری از این تحقیق آمده که 175 شرکت از 220 شرکت هنوز فعال بوده و این شرکت‌ها از 20 کشور جهان هستند و دفتر مرکزی آنها در 65 شهر جهان فعال است.

نکته شگفت‌آور این که 89 مورد از این شرکت‌ها در ایالات متحده مستقر هستند که 40.8 درصد از شرکت‌های معرفی‌شده را تشکیل می‌دهند. از این شرکت‌ها، اکثریت آنها در نیویورک/نیوجرسی، کالیفرنیای جنوبی، منطقه خلیج سانفرانسیسکو و تگزاس واقع شده‌اند.

32 مورد از این شرکت‌ها از بریتانیا و 27 شرکت در لندن مستقر هستند. لندن شهری است که بیشترین تمرکز استارتاپ‌های اسلامی جهان را در بین هر شهر دیگری دارد. 29 مورد از این شرکت‌ها در سراسر آسیای جنوب شرقی از مالزی، اندونزی و سنگاپور مستقر هستند.

البته در این گزارش همه چیز مثبت نیست. برای مثال یکی از کارآفرینان مطرح به نام عزیزکام میرزا (Aziz Com Mirza) به اتهام کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران در دبی دستگیر و روانه زندان شد. همچنین رسوایی بزرگی با Muslim Pro به وجود آمد، زیرا زمانی که وب‌سایت VICE فاش کرد که آنها داده‌های کاربران را به ارتش ایالات متحده می‌فروشند، استفاده از این برنامه به سرعت کاهش یافت.

حوزه فین‌تک اسلامی از جمله بخش‌هایی است که بسیار مورد توجه صاحبان استارتاپ قرار دارد. در گزارش اخیر استاندارد دینار در مورد فین‌تک اسلامی، پیش‌بینی شده فضای فین‌تک اسلامی با فین‌تک‌هایی مانند Zoya Finance، Insha و از طرف دیگر با رشد سریع در بازارهای غربی، به تنهایی تا سال 2025، 128 میلیارد دلار ارزش داشته باشد.

این استارتاپ‌ها در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. از جمله آنها می‌توان به استارتاپ‌های رسانه‌ای، استارت‌اپ‌های بلاک چین / متاورس، استارتاپ‌های فعال در حوزه تأمین مالی اسلامی و فین‌تک اسلامی، آموزش و محصولات کودک، مد و لوازم آرایشی حلال، غذا و نوشیدنی / غذای حلال اشاره کرد.

در ادامه به تعدادی از این استارتاپ‌های مستعد رشد در سال 2022 اشاره می‌شود.

Marhaba DeFi

دفتر مرکزی این استارتاپ فعال در حوزه تأمین مالی اسلامی در سیدنی، استرالیا قرار دارد. این استارتاپ توسط نقیب محمد بنیان‌نهاده شده و سرمایه‌گذاران مطرحی مانند Australian Gulf Capital دارد. Marhaba در حال ایجاد یک اکوسیستم اخلاقی برای محصولات امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است که هدف اصلی آن ارائه آسان‌تر خدمات متنوع مالی نظیر رمزارز‌ها به مردم به صورت غیر متمرکز و بدون واسطه‌هایی مثل بانک‌ها و مؤسسات مالی است.  Marhaba بر روی تأمین مالی اسلامی متمرکز است زیرا بیشتر مسلمانان به دلیل عدم انطباق این بخش (امور مالی غیرمتمرکز) با شریعت اسلامی و پیچیدگی آن از بازارهای ارزهای دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز حذف شده‌اند.

 

معرفی برترین استارتاپ‌های اسلامی مستعد رشد در سال 2022

 

Manzil

دفتر مرکزی این استارتاپ مطرح کانادایی در شهر تورنتو قرار دارد. Manzi در حوزه فین‌تک اسلامی فعالیت دارد و تاکنون 2.6 میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرده است. این استارت‌اپ اولین بانک دیجیتال اسلامی کانادا بوده و تلاش می‌کند که راه‌حل‌های مالی اسلامی جایگزین را برای کانادایی‌هایی که می‌خواهند از خدمات مالی به خصوص برای خرید خانه، ارئه کند.

معرفی برترین استارتاپ‌های اسلامی مستعد رشد در سال 2022

 

Insha

دفتر مرکزی این استارتاپ در شهر برلین، آلمان است. Insha خود را به عنوان اولین سرویس بانکداری موبایلی بدون بهره اروپا معرفی کرده است. insha در واقع بانک اسلامی است که در آن می‌توان تراکنش‌های پولی خود را انجام دهید. به گفته بنیان‌گذاران این استارتاپ، Insha حداقل کمیسیون ممکن را برای تمام خدمات اضافی خود دریافت می‌کند.

معرفی برترین استارتاپ‌های اسلامی مستعد رشد در سال 2022

 

Evermos

دفتر مرکزی Evermos در شهر باندونگ، اندونزی قرار دارد. این استارت‌اپ اسلامی در حوزه  تجارت اجتماعی فعالیت دارد و تاکنون 38.3 میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرده است.

Evermos فروشندگان را به برندهای مختلف متصل می‌کند و از طریق پلتفرم آنها را برای فروش محصولات روزمره مسلمانان در اندونزی معرفی می‌کند. Evermos با ارائه محصولات حلال در حوزه‌های مختلف از جمله مد، غذا، لوازم آرایشی، لوازم خانگی و فرصت‌های تجاری مطابق با اصول شریعت، بر فراهم آوردن نیازهای روزمره به مسلمانان تمرکز دارد.

معرفی برترین استارتاپ‌های اسلامی مستعد رشد در سال 2022

 

Islamic Shop India

دفتر مرکزی Islamic Shop India در شهر چنای در هند واقع شده و در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت دارد. این استارتاپ همانطور که از نام آن مشخص است، محصولات و خدمات حلال را به راحتی برای جامعه مسلمانان در سراسر هند در دسترس قرار می‌دهد.

معرفی برترین استارتاپ‌های اسلامی مستعد رشد در سال 2022

 

Rabata

دفتر مرکزی این استارتاپ در شهر مینیاپولیس، مینه‌سوتا قرار دارد و در حوزه آموزش اسلامی ـ آموزش زنان فعالیت می‌کند. Rabata بستری را برای موج فزاینده زنان مسلمانی فراهم می‌کند که تبدیل به دانشمند، رهبر جامعه و عامل تغییر فرهنگی مثبت می‌شوند. این استارتاپ از طریق کلاس‌های آنلاین، ادبیات و مربیگری معنوی، تلاش می‌کند تربیت اجتماعی را با توجه به شریعت اسلامی در بین زنان ترویج کند.

معرفی برترین استارتاپ‌های اسلامی مستعد رشد در سال 2022

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha