علت بی‌نظمی نوجوانان و راه اصلاح آن + فیلم
کد خبر: 4041474
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
میرسبحان سادات تشریح کرد؛

علت بی‌نظمی نوجوانان و راه اصلاح آن + فیلم

میرسبحان سادات، روانشناس در پنجمین قسمت درس گفتار «رمزگشایی از دنیای نوجوانی» به موضوع «نظم در دوره نوجوانی» پرداخت و تصریح کرد: والدین باید به جای سرزنش کردن از فن مربیگری برای اصلاح بی‌نظمی نوجوان استفاده کنند.

میرسبحان سادات

در دنیای کنونی با فراگیر شدن رسانه‌ها و ابزار ارتباطی، تربیت رسانه‌ای یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید مدنظر والدین قرار گیرد تا نسبت به روند تربیتی فرزندان خود کنترل و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود نسبت به ارائه بسته‌های آموزشی برای خانواده‌ها در رابطه با رمزگشایی از دنیای نوجوانی اقدام کرده است تا با ایجاد زمینه‌های شناخت نوجوان به کاهش فاصله بین والدین و فرزندان و ورود بهتر به موضوع تربیت رسانه‌ای کمک کند. در این درس‌گفتارها میرسبحان سادات، روانشناس به بیان نکاتی مهم در موضوع نوجوان و سواد رسانه‌ای می‌پردازد.

سادات در پنجمین قسمت از این مجموعه به موضوع «نظم در دوره نوجوانی» پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌شنوید و می‌خوانید.

«خانواده باید توجه داشته باشند که فرزندانشان وقتی وارد دوره نوجوانی می‌شوند قاعدتاً اندکی بی‌نظم شده و افتی در نظم آن‌ها پیدا می‌شود. چرا؟ دلیل آن این است که بچه‌ها درگیری‌های ذهنی نسبت به حال و آینده پیدا می‌کنند. این درگیری داشتن، بی‌حوصلگی و نگرانی‌های که برای آن‌ها به وجود می‌آید و آن تغییرات و تحولاتی که برای آن‌ها اتفاق می‌افتد اندکی روی نظم آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

نمی‌توان از نوجوانان انتظار داشت مانند دوران کودکی منظم و مرتب باشد. این افت گذرا است ولی بستگی به نوع تعامل خانواده با نوجوان دارد. زمانی که نظم افت پیدا می‌کند یکی از مواردی که خودش را خیلی نشان می‌دهد در برنامه‌ریزی روزانه زندگی نوجوانان و استفاده از فناوری و رسانه‌ای است.

همان طور که ممکن است در درس خواندن نوجوان بی‌نظمی ایجاد شود در استفاده از رسانه‌ای آنان نیز ممکن است بی‌نظمی ایجاد شود. در این شرایط والدین به جای سرزنش کردن باید از فن مربیگری برای اصلاح بی‌نظمی نوجوان استفاده کنند و مانند یک مربی به نوجوانان خود چگونگی برنامه‌ریزی کردن را آموزش دهند.

اگر نوجوان عادت کند که در ساعت مشخصی یک کار واحد را انجام دهد این موضوع کمک می‌کند تا نظم بیرونی رخ دهد. خانواده‌ها به عنوان یک مربی می‌توانند یک کار را برای نوجوان تبدیل به یک عادت کنند. برای مثال برای مسواک زدن و تلویزیون دیدن و یا تمیزکردن اتاق خانواده‌ها می‌توانند به شکل یک عادت به نوجوانان خود انتقال دهند. اگر این نظم درونی شکل بگیرد خانواده‌ها خیلی راحت می‌توانند مطالب مورد نظر تربیتی را به نوجوانان خود منتقل کنند.»

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هاجر السادات حسینی دولت آبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۳
1
0
خیلی خوب بود و خصوصا بخش قبلی بسیار کاربردی
captcha