توجه به جهاد تبیین باور و امیدآفرینی را در جامعه ایجاد می‌کند
کد خبر: 4042058
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷

توجه به جهاد تبیین باور و امیدآفرینی را در جامعه ایجاد می‌کند

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: اگر بخواهیم مشکلات جامعه امروز ما حل شود و باور و امیدسازی برای آینده را در جامعه داشته باشیم توجه به جهاد تبیین بسیار مهم است.

سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سید محمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، 20 اسفندماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه این بخش در احمدآباد مشیر با اشاره به اینکه توجه به تقوا در همه بخش‌های زندگی عامل سعادت بشریت است و مسیری روشن برای رسیدن به کمال محسوب می‌شود به فضیلت ماه شعبان اشاره کرد.

وی اظهار کرد: در روایتی آمده است که به ماه شعبان از این جهت شعبان می‌گویند که ارزاق مؤمنان در آن شعبه شعبه می‌شود، و بر این مبنا مشخص می‌شود که این ارزاق، رزق معنوی است. رزق معنوی همچون رزق مادی تلاش و تنوع لازم دارد و در استفاده از رزق معنوی افراد با یکدیگر متفاوت هستند و نباید توقع داشته باشیم همه به یک شکل و اندازه از رزق معنوی استفاده و بهره مند شوند.

مدرسی ادامه داد: همان گونه که باید برای ارزاق مادی هزینه کرد برای رزق معنوی نیز باید هزینه کنیم. رزق مادی ممکن است مسموم باشد باید ابزاری برای شناسایی و جایگاه رزق مادی داشته باشیم و رزق معنوی هم از این قاعده جدا نیست. از دیگر سو برنامه ریزی برای رزق مادی لازم است و نمی‌توانیم هر لحظه هر چیزی که لازم داریم را استفاده کنیم بلکه باید برنامه داشته باشیم و برای رزق معنوی نیز این چنین است. در رزق معنوی باید توجه داشته باشیم که رزقمان را ارزان نفروشیم، یعنی با مسائل دنیایی معامله نکنیم، رزق معنوی نیز مثل رزق مادی نیاز به سمپاشی دارد و سمپاشی رزق معنوی استغفار است.

وی ادامه داد: همانگونه که سرمایه‌های مادی را امانت و مراقبت می‌کنیم باید سرمایه‌های معنوی را نیز مراقبت کرده و به ودیعه بسپاریم و به ودیعه سپردن آنها در حقیقت به نزد اهل بیت سپردن رزق معنوی است.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به گرامیداشت 22 اسفندماه، روز بزرگداشت شهدا و تأسیس بنیاد شهید به فرمان امام خمینی (ره) در سال 1358 گفت: توجه به سبک زندگی شهیدان برای نسل حاضر و همه ما امروزه لازم است و سه اصل اساسی در زندگی شهیدان وجود دارد که سلامت مادی و معنوی در زندگی، توجه به هدف و تلاش برای رسیدن به آن که همان سعادت است و بهره برداری از عمر و سرمایه زندگی از آن جمله است.

وی ادامه داد: شهدا با تمام انگیزه و بر مبنای این سه اصل در مسیر زندگی فردی و اجتماعی تلاش می‌کردند و هدفی جز رضایت الهی و سعادتمندی در کارها نداشتند.

مدرسی با اشاره به ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان با اشاره به اینکه عوامل موفقیت جوان را باید برای جامعه گوشزد کنیم بیان کرد: ایمان و باورهای اعتقادی درست را باید تببین کرد و در ترویج فرهنگ تلاش و کوشش با برنامه‌های منسجم، متنوع و هدفمند قدم برداریم.

وی ادامه داد: همگامی و همراهی خانواده‌ها با جوانان در مسیر تربیت صحیح، توجه به تلاش‌های سازنده از سوی مربیان، معلمان، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و نهادهای مؤثر، سیاست‌های حمایتی مسئولان و قوای سه گانه از جوانان، درک واقعیت‌ها توسط جوانان و اینکه ما تقصیرها را به گردن دیگران نگذاریم و خودمان پا در میدان گذاشته و برای ساخت بهتر مسیر به شکلی همه جانبه تلاش کنیم.

مدرسی با اشاره به دیدار نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با مقام معظم رهبری بیان کرد: محورهای قابل توجهی از جمله جهاد تبیین مورد تأکید قرار گرفت. بر همگان روشن است که باید به آثار و ثمرات جهاد تبیین توجه داشت و اگر بخواهیم گفتمان انقلاب اسلامی حاکم باشد باید در صدد تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی باشیم، اگر بخواهیم این گفتمان و تبیین اثربخش باشد و تبلغیات دشمنان را خنثی کند باید زنجیره تواصی به حق را حفظ کنیم و ابعاد مختلف جهاد تبیین را محقق سازیم.

امام جمعه بخش مرکزی یزد افزود: اگر بخواهیم معارف دینی ما عملیاتی شده و از حالت کتابی و گفتاری خارج شود باید موضوعات را از ابعاد مختلف و روشن تبیین کنیم و زمینه به ثمر نشستن الگوهای عملیاتی را فراهم سازیم. مردم ما نیز به عنوان ارکان اصلی انقلاب در صحنه حضور داشته و به جهاد تبیین توجه کنند. اگر بخواهیم مشکلات جامعه امروز ما حل شود و باور و امیدسازی برای آینده را در جامعه داشته باشیم توجه به جهاد تبیین بسیار مهم است.

مدرسی افزود: اگر بخواهیم دشمن را مأیوس کنیم در میدان جهاد تبیین امکان پذیر است و این میدان ویژگی‌های خود را دارد که دشمن شناسی از خصوصیات مهم میدان جهاد تبیین است و اینکه دشمن چه راهکاری را دارد و نقاط متمرکز تبلیغات دشمن را بشناسیم و اولویت‌های تبیینی را برای ایمن سازی و انجام اقدامات در این عرصه مهم تشخیص دهیم.

وی ادامه داد: نکته دومی که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشتند مؤلفه‌های قدرت است ایشان قدرت را به عنوان یک امر ترکیبی در جامعه معرفی کردند و فرمودند قدرت این نیست که فقط از ناحیه دولت باشد قدرت باید از ناحیه ملت هم تأمین شود. بر این مبنا ارکان اقتدار ملی لازم به توجه است و مسائلی که مستقیماً به توده‌های مردم بر می‌گرد مثل اتحاد و اعتماد ملی، اعتماد و امید عمومی، اعتماد به نفس ملی،حفظ ایمان ملی و مسئله معیشت عمومی و روان بودن و آسان بودن مسائل اجتماعی مرتبط با مردم و همه این موارد در افزایش قدرت ملی لازم به توجه است به شکلی دو سویه مردم و مسئولان باید به آن توجه کنند.

مدرسی با اشاره به تغییرات مدیریتی در استان یزد گفت: این چهار دستگاهی که جا به جایی‌های آن در چند روز گذشته در استان یزد صورت گرفت بیشترین تأثیرگذاری را بر فرهنگ استان دارند و بنابراین نباید به شکل جزیره ای عمل کنند و اگر هر کدام بخواهند به شکل جزیره ای، غیر همسو و مقطعی عمل کنند چه بسا حتی کار مثبت یکدیگر را نیز خنثی می‌کنند، بر این اساس باید میدان داری مؤثر برای هماهنگی در این زمینه وجود داشته باشد تا مدیریت یکپارچه فرهنگی مبنای کار قرار گیرد و میدان دار این عرصه مهم نیز می‌تواند شورای فرهنگ عمومی استان باشد چراکه اگر جزیره ای، بدون برنامه و جدای از یکدیگر عمل شود حتی بودجه‌ها نیز در مسیر نتیجه بخش استفاده نشده و هدر رفت بیت المال فرهنگ و اجتماعی را داریم و آنچه مهم است اینکه در برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی توجه ویژه ای به نسل جدید و جوانان صورت گیرد.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به فرارسیدن نوروز 1401 بیان کرد: توجه به وضعیت مسافران، شهروندان و تسهیلاتی که در زمینه سفرها و برنامه‌های نوروزی باید در نظر گرفته شود بسیار حائز اهمیت است و مخصوصاً در بخش مرکزی باید از برخی سود جویی‌ها و فعالیت‌های غیر مجاز در زمینه ارائه خدمات و سایر برنامه‌ها جلوگیری شود و خدمات به شکل قانونی و با نظارت کامل باشد.

وی ادامه داد: در ایام نوروز باید هم در بُعد جسمانی مردم و هم در بُعد فرهنگ اسلامی به عنوان گردشگری معنوی، فرهنگی و سلامت در گردشگری یزد به عنوان نمونه و پایلوت به شکلی مؤثر عمل کرد. معیشت مردم و نظارت بر بازار و جلوگیری از گرانی‌های بی حساب و کتاب موضوع مهم دیگری است و ستاد تنظیم بازار و دستگاه‌های اجرایی استان این موضوع را به ویژه در تأمین میوه شب عید در اولویت قرار دهند و از تمام ظرفیت ها در این راستا استفاده شود.

مدرسی در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره جانباز سرافراز مرحوم غلامحسین دشتی رئیس فقید شورای اسلامی شهر یزد گفت: این جانباز چهره ای خدوم و نخبه ای فرهنگی و مؤثر در ترویج ارزش‌های اسلامی و انقلابی بود و در خدمت به مردم کوشش‌های فراوان داشت.

انتهای پیام
captcha