سفر رئیس سازمان بسیج اصناف به سوریه؛ بررسی موانع تجارت دو کشور
کد خبر: 4042235
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲

سفر رئیس سازمان بسیج اصناف به سوریه؛ بررسی موانع تجارت دو کشور

در سفر رئیس سازمان بسیج اصناف به سوریه، ظرفیت‌ها و مهم‌ترین موانع در مسیر تجارت دو کشور بررسی و تفاهم‌‌های خوبی انجام گرفت.

غلامرضا حسن پور

غلامرضا حسن‌پور، رئیس سازمان بسیج اصناف در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره جزئیات سفر اخیرش به سوریه اظهار کرد: یک سفری را به همراه ۱۲ نفر از مشاوران و تجار کشور به سوریه داشتیم و این سفر به منظور گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه برنامه‌ریزی شده بود. نزدیک به یک‌سال مطالعاتی در رابطه با همکاری‌های اقتصادی با سوریه انجام شد که در همین راستا کارگروه ویژه‌ای شکل گرفت. حتی به این موضوع بسنده نشد و بازدید میدانی از ظرفیت‌های اقتصادی سوریه و مذاکرات با دوستان سوری در دستورکار قرار گرفت.

محورهای سرمایه‌گذاری در سوریه

وی افزود: دوستانی که در این سفر ما را همراهی کردند از گروه‌های مختلفی حضور داشتند. یک بخشی از فعالان نساجی و پوشاک بودند، بخش دیگر در حوزه پنل‌های خورشیدی با هدف تعمیق همکاری‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر حضور داشتند و یک گروهی هم بحث ساخت‌وساز را دنبال می‌کردند. همچنین در جریان این سفر مباحثی حول محور دارو و تجهیزات پزشکی مطرح شد. گروه طلا و جواهر و سنگ‌های قیمتی هم عضو گروه ما بودند. به عبارتی این گروه از پنج تیم دو نفره و چند مشاور تشکیل شده بود.


بیشتر بخوانید:


رئیس سازمان بسیج اصناف کشور ادامه داد: بعد از زیارت حرم مطهر حضرت زینب(س)، جلسات ما در سفارت جمهوری اسلامی ایران انجام شد و از سفیر محترم درخواست کردیم تا سفارت ایران در سوریه را در حوزه مباحث اقتصادی فعال کند. متأسفانه سفارتخانه‌های ایران در کشور‌های خارجی فعالیت اقتصادی آن‌چنانی نه به معنای تصدی بلکه به معنای حمایت و هدایت ندارند و ضعف‌های بسیاری دیده می‌شود. از سفیر محترم خواهش می‌کنیم که نکات مطرح‌شده را پیگیری کنند، اما در کل جلسه خوبی میان ما و سفیر کشورمان جریان داشت.

حسن‌پور درباره سایر اقدامات انجام‌شده در این سفر گفت: چند بازدید از کارخانه‌های شهر حلب به‌ویژه شهرک صنعتی شیخ نجار انجام شد. این شهرک از لحاظ صنعتی بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه محسوب می‌شود. در کشور سوریه دو موضوع بسیار اهمیت دارد؛ موضوع اول اینکه مردم سوریه و دولت این کشور برروی تولید داخلی بسیار تعصب دارند و برای ما درس‌آموز بود که این‌ها چقدر برای تولید داخلی‌شان اهمیت و ارزش قائل هستند. همچنین سوریه از ایران محصول آماده نمی‌خواهد مگر محصولی که در این کشور تولید نمی‌شود و حرف کاملاً درستی است. برای سوریه‌ای‌ها تأمین مواد اولیه مهم و حائز اهمیت است و مواد اولیه کالا‌های تولیدی در پتروشیمی‌های ایران و کارخانجات صنعتی به وفور یافت می‌شود و می‌توان این مواد را تهیه کرد. موضوع دوم در رابطه با مشارکت در سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که به‌دلیل جنگ آسیب‌دیده یا از بین رفته، است.

وی با بیان اینکه سوریه در حوزه مشارکت و سرمایه‌گذاری تمایلات بسیاری به ایران دارد، عنوان کرد: در جریان این سفر مقدمات چند اقدام فراهم شد که یکی بحث راه‌اندازی کارخانه‌های تولید پنل‌های خورشیدی است و الحمدالله مذاکراتش انجام شد و گروهی که در این سفر حضور داشتند توافقات اولیه را انجام دادند. دیگری موضوع مواد اولیه مانند تأمین سیمان سفید است که در این رابطه هم مذاکراتی انجام شد. بحث بسیار مهم دیگری که مطرح شد ارسال مواد اولیه نساجی به سوریه است. موضوع دیگر هم در خصوص دارو مانند سرم و آمپول و تجهیزات پزشکی است که قرار شد در سطح نیروی انسانی و کارشناسی به آن‌ها کمک شود. بسیاری از ماشین‌آلات سنگین و سبک کشور سوریه در جریان جنگ بسیار آسیب دیده و این کشور علاقه دارد از ایران ماشین‌آلات سنگین و کوچک را تأمین کند.

حضور هیئتی از جهاددانشگاهی در سوریه

رئیس سازمان بسیج اصناف به همراهی گروهی از جهاددانشگاهی در جریان این سفر اشاره کرد و افزود: موضوعات مرتبط با تکنولوژی برتر یکی از دستورکار‌های این سفر بود. دوستانی از جهاددانشگاهی در طول مسیر به ما ملحق شدند، البته این‌ها در گروه ما نبودند، اما در مسیر به ما ملحق شدند و در جلسات کارشناسی حضور پیدا کردند و طرح‌های بسیار خوبی درباره فناوری‌های جدید مطرح کردند که مورد استقبال دوستان سوریه‌ای قرار گرفت. الحمدالله ایرانی‌ها در بخش‌های مختلف نمایشگاه‌های سوریه حضور دارند که می‌توان به حضور ۱۱ شرکت ایرانی در یکی از نمایشگاه‌های دمشق اشاره کرد.

حسن‌پور درباره مشکلات اساسی در مسیر تجارت ایران با سوریه گفت: حمل‌ونقل یکی از موضوعاتی است که به ایجاد مشکلاتی در مسیر تجارت ایران و سوریه منجر شده است. حمل‌ونقل دریایی باید جدی گرفته شود از سازمان بنادر و دولت می‌خواهیم که برای رفع این خلأ ورود جدی داشته باشند.

وی به مسئله انتقال پول اشاره کرد و افزود: دولت سوریه بانک مرکزی کشورش را موظف کرده که تضامین لازم را به ما ارائه دهد تا خطرات کمتری متوجه مسیر تجارت ایران با این کشور شود.

رئیس سازمان بسیج اصناف حضور مجموعه بسیج را به‌عنوان یک مجموعه مردمی در سوریه سدشکنی قلمداد کرد که می‌تواند مابقی بخش‌های بسیج و فعالان اقتصادی را تشویق به حضور در سوریه کند و در همین رابطه تأکید کرد: بنده در اینجا عرض می‌کنم آن دسته از علاقه‌مندانی که علاقه به سرمایه‌گذاری در سوریه دارند، دفتری در ایران با عنوان همکاری‌های ایران و سوریه، افتتاح شده و می‌توانند طرح‌ها و ایده‌هایشان را ارائه بدهند. همچنین در جریان این سفر، دفتر ایران در شهر حلب هم افتتاح شد و نماینده ما در این دفتر دائماً حضور دارد.

حسن‌پور معتقد است، هنوز برخی از اقداماتی که باید دولت در رابطه با حضور تجار ایرانی در بخش‌های اقتصادی سوریه انجام دهد، انجام نشده و از همه مهمتر اینکه بخش خصوصی هم خیلی به این مقوله جدی ورود پیدا نکرده و حتی این بخش یقین پیدا نکرده چه ظرفیت‌هایی در سوریه وجود دارد.

وی با بیان اینکه بسیج به‌دنبال تصدی‌‎گری نیست و فقط با شعار هدایت، حمایت و نظارت به‌دنبال سرمایه‌گذاری در سوریه است، گفت: ساخت‌وساز، تکنولوژی و سرمایه‌گذاری مشترک از اهم موضوعات محسوب می‌شود.

چهار صرافی؛ تأمین‌کننده ارز مورد نیاز تجار ایرانی

رئیس سازمان بسیج اصناف درباره راه‌های انتقال ارز میان دو کشور سوریه و ایران گفت: در کشور سوریه چهار صرافی بزرگ فعال هستند و کار‌های انتقال ارز از این چهار صرافی انجام می‌شود. همچنین دولت سوریه به بانک مرکزی دستور داده مبالغ مورد نیاز تجار را از طریق صرافی‌های مورد تأیید به دست آن‌ها برساند. این موضوع می‌تواند تضمین خوبی برای تجار ایرانی باشد. اکنون ارز مورد نیاز برای واردات مصالح ساختمانی از ایران از این طریق تأمین می‌شود.

به گفته حسن‌پور، دیدگاه دولت سوریه و ایران این است که دلار از مبادلات تجاری دو کشور حذف شود، اما فعلاً باید روی این موضوع کار شود.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha