دلیل تقدم «جنت» بر «مغفرت» در آیه «يَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ» + صوت
کد خبر: 4042580
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
حجت‌الاسلام عباسی خراسانی بیان کرد:

دلیل تقدم «جنت» بر «مغفرت» در آیه «يَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ» + صوت

حجت‌الاسلام هادی عباسی خراسانی ضمن تفسیر آیه 221 سوره بقره به توضیح درباره چرایی تقدم جنت بر مغفرت پرداخت.

به گزارش ایکنا، جلسه تفسیر قرآن حجت‌الاسلام والمسلمین هادی عباسی خراسانی، صبح امروز، بیست و دوم اسفندماه در حوزه علمیه قم برگزار شد.

عباسی خراسانی در این جلسه به شرح و تفسیر آیه 221 سوره بقره پرداخت. خداوند در این آیه می‌فرماید: «وَلَا تَنْكِحُوا الْمُشْرِكَاتِ حَتَّى يُؤْمِنَّ وَلَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْكُمْ وَلَا تُنْكِحُوا الْمُشْرِكِينَ حَتَّى يُؤْمِنُوا وَلَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكٍ وَلَوْ أَعْجَبَكُمْ أُولَئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَيُبَيِّنُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ؛ و با زنان مشرك ازدواج مكنيد تا ايمان بياورند قطعا كنيز با ايمان بهتر از زن مشرك است هر چند [زيبايى] او شما را به شگفت آورد و به مردان مشرك زن مدهيد تا ايمان بياورند قطعا برده با ايمان بهتر از مرد آزاد مشرك است هر چند شما را به شگفت آورد آنان [شما را] به سوى آتش فرا مى‌خوانند و خدا به فرمان خود [شما را] به سوى بهشت و آمرزش مى‌خواند و آيات خود را براى مردم روشن مى‏‌گرداند باشد كه متذكر شوند».

وی در ابتدای جلسه اظهار کرد: پس از ذکر مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی مثل قتال و رسیدگی به ایتام، مسئله مهم خانوادگی مطرح می‌شود و آن اینکه با زن‌های مشرک حق ازدواج ندارید. این یکی از منع‌های قانون نکاح است. ازدواج خطوط قرمزی دارد یکی از آنها ممنوعیت ازدواج با زنان مشرک است. اگر مردان بخواهند با زنان مشرک ازدواج کنند آنها باید ایمان بیاورند. البته اهل کتاب مشرک نیستند و موحد هستند. بعد آیه می‌فرماید کنیزه‌ای که مومن باشد از مشرک بهتر است. البته این خیر، خیر تعیینی است یعنی فقط کنیزه مومن خوب است نه اینکه کنیزه خوب از زن مشرک بهتر باشد. آیه تصریح می‌کند اگر یک روز زن مشرک خصوصیاتی داشت و شما را شگفت‌زده کرد، نباید با او پیمان زناشویی ببندید.

وی ادامه داد: بخش دوم آیه می‌فرماید با مردان مشرک هم ازدواج نکنید مگر اینکه ایمان بیاورند. اگر این اتفاق بیفتد راهی برای دوزخی شدن شما باز می‌شود: «أُولَئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ». نکته مهم این است جنت بر مغفرت مقدم داشته است حال آنکه مغفرت، انسان را به جنت می‌کشاند. در آیات شریفه قرآن که صحبت از اهداف انسانی است برخی اهداف، اهداف میانی است و برخی اهداف، اهداف نهایی هستند. وقتی قرآن می‌خواهد دعوت کند اهداف نهایی را مطرح می‌کند. پس در دعوت چون می‌خواهد در انسان رغبت ایجاد کند اهداف نهایی را مطرح می‌کند. مثلا می‌فرماید انبیای الهی آمدند تا شما را به تزکیه برسانند. وقتی صحبت از اجرا است، اهداف میانی مقدم می‌شود و اهداف نهایی موخر می‌شود. اینجا چون صحبت از دعوت است اهداف نهایی مقدم شده است. ببینید چقدر لطافت و زیبایی در آیه نهفته است.

کد
انتهای پیام
captcha