رابطه بین استجابت دعای مؤمن و اجابت اوامر الهی + فیلم
کد خبر: 4043215
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
درس‌گفتار «آیات و حیات» / 23

رابطه بین استجابت دعای مؤمن و اجابت اوامر الهی + فیلم

خداوند در قرآن کریم وعده داده است که جواب دعای انسان را می‌دهد و این نشانه وجود رابطه بین استجابت دعای انسان و اجابت خداوند است. اگر انسان دوست دارد که خداوند جوابش را بدهد باید دعوت خدا را اجابت کند. راه استجابت دعای انسان، اجابت اوامر الهی است.

/23 امین / آیه 186 سوره بقره/استجابت دعای مومن در استجابت اوامر الهی است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در بیست‌وسومین قسمت از سلسله درس‌گفتار «آیات و حیات» که به همت ایکنا و به‌صورت ویدئویی تهیه شده است با اشاره به آیه 186 سوره بقره تأکید می‌کند که راه استجابت دعای مؤمن استجابت اوامر الهی از سوی مؤمن است.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی در بیست و سومین قسمت از برنامه بدین قرار است:

بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و علی اله الطیبین الطاهرین المعصومین

دوستان و عزیزان بیننده سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

ما کماکان سعی داریم در پرتو آیات مبارک قرآن کریم عقول و دانش خود را ارتقاء ببخشیم. دوستان بیننده انسان در این دنیا نیاز دارد از گناهان و مشکلات به کسی پناه ببرد. یعنی جستجوی خدا در فطرت انسان قرار دارد و او می‌خواهد بداند چگونه با خدا ارتباط بگیرد. انحرافات در ادیان موجب مخدوش شدن دین شده و آن را در معرض تحریف و تشویه قرار داده به گونه‌ای که سؤال درباره خدا دشوار و دور از دسترس شده است.

اما خداوند در آیه 186 سوره بقره می‌فرماید: «و چون بندگان من از دوری و نزدیکی من از تو پرسند، (بدانند که) من به آن‌ها نزدیکم، هرگاه کسی مرا خواند دعای او را اجابت کنم. پس باید دعوت مرا (و پیغمبران مرا) بپذیرند و به من بگروند، باشد که (به سعادت) راه یابند.»

عزیزان ما در این آیه مبارک می‌بینیم که خداوند به شکل مستقیم و آشکار انسان را به این دعوت می‌کند که خدای خود را جستجو کند؛ زیرا خداوند نزدیک است. خداوند خود را در این آیه نزدیک به انسان می‌شمارد. هیچ مانع، پرده و واسطه‌ای وجود ندارد. می‌دانید که دنیا دنیای واسطه‌هاست. هر کجا که بخواهی بروی باید یک نفر سفارشت را بکند.

اما این آیه لطیف است و می‌گوید «ان الله قریب: خداوند نزدیک است». تو می‌توانی به خدا متصل شوی و هر چه می‌خواهی به او بگویی، او بشنود. تو می‌توانی از خداوند بخواهی که جوابت را بدهد؛ زیرا خداوند به تو وعده داده است و جوابت را می‌دهد و این نشانه وجود رابطه بین استجابت انسان و اجابت خداوند برای انسان است. اگر انسان دوست دارد که خداوند جوابش را بدهد باید جواب خدا را بدهد. راه اجابت خدا استجابت انسان برای خداست.

انسانی که تابع امر خدا باشد و از خدا اطاعت کند، خداوند هم جوابش را می‌دهد. از همین رو رشد، هدایت و نجات در این است که نزدیک بودن خدا به خودش و سهولت در ارتباط با خدا را درک کند. تهذیب قلب و اخلاص در خطاب برای اینکه انسان در محضر خدا باشد کافی است تا خداوند دعای ما را بشنود و دعای ما مستجاب شود؛ زیرا زندگی در این استجابت است. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha