روزه تمرین خویشتنداری و پرهیزکاری است + فیلم
کد خبر: 4043225
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
درس‌گفتار «آیات و حیات» / 22

روزه تمرین خویشتنداری و پرهیزکاری است + فیلم

روزه ابزار، خط مشی و رویکردی است تا انسان را قادر به خویشتنداری و مهار هوای نفس کند. پس ارزش روزه این است که در درون ما تقوا ایجاد می‌کند، فلسفه روزه ایجاد تقوا و تقوا عامل پرهیزکاری در انسان است.

بیست و دوم/ آیه 183 سوره بقره/روزه تمرین خویشتنداری و پرهیزکاری است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در بیست‌ودومین قسمت از سلسله درس‌گفتار «آیات و حیات» که به همت ایکنا و به‌صورت ویدئویی تهیه شده است با اشاره به آیه 183 سوره بقره تأکید می‌کند که روزه ابزاری برای تقوا و تقویت اراده مؤمن در غلبه بر هواهای نفسانی است.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی به زبان عربی و با زیرنویس فارسی در بیست‌و‌دومین قسمت از برنامه بدین قرار است:

بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد لله رب العالمین و الصلاة و السلام علی رسول الله و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین. برادران و خواهرانم سلام و رحمت و برکات خدا بر همه شما باد.

خداوند متعال در این آیه مبارک از سوره بقره آیه 183 سوره بقره می‌فرماید: «ای اهل ایمان، بر شما هم روزه واجب گردید چنانکه امم گذشته را فرض شده بود، و این دستور برای آن است که پاک و پرهیزکار شوید.»

در واقع این آیه از با عظمت‌‍‌ترین آیات الهی است که منحصر به فرد بودن روزه‌داری را نشان می‌دهد و تفسیر می‌کند. روزه گرفتن امری محدود و مختصر نیست. بلکه الگو و نمونه است؛ زیرا خداوند متعال هر دین و شریعت خود را برای هدایت انسان و برای تقوای روح او فرستاده است، اما روزه‌داری از جمله احکام دینی است که به دلیل خصوصیات و عظمت آن الگو و مصداق شده است.

در این آیه شریفه می‌بینیم که این روزه، سنت الهی و مختص به امت پیامبر نبوده است؛ بلکه مسئله‌ای فطری است. دوستانم اگر روزه نبود انسان قادر به خویشتنداری نبود. باید نوعی روزه وجود داشته باشد تا تمرینی برای تقویت اراده انسان باشد تا در برابر اولین فریب و وسوسه‌ها سقوط نکند.

روزه عامل تحکیم و تقویت اراده انسان است؛ زیرا انسان‌ قدرت‌های فوق‌العاده‌ای برای خراب و اصلاح کردن در کنار یکدیگر دارد؛ زیرا به انسان قدرت خیر و شر داده شده است. انسان می‌تواند مانند پیامبران و افراد شایسته مصلح جهان بوده و یا دیکتاتوری خونبار و مفسد فی الارض باشد.

از همین رو روزه ابزار، وسیله، خط مشی و رویکردی است تا انسان را قادر به خویشتنداری و مهار هوای نفس کند. پس ارزش روزه این است که در درون ما تقوا ایجاد می‌کند، «لعلکم تتقون» فلسفه روزه ایجاد تقوا و تقوا عامل پرهیزکاری در انسان است.

فرد متقی قدرت خویشتنداری و در دست داشتن اراده و عزم خود را دارد و می‌تواند تصمیم‌گیرنده باشد و بر هوای نفس خود غلبه کند، نه اینکه در برابر هوا و هوس‌های خود تسلیم شود و سقوط کند. از درگاه خداوند می‌خواهیم که ما را از روزه‌داران واقعی و پرهیزگاران قرار دهد و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha