تأثیر ایمان زن و مرد در ایجاد خانواده‌ای شایسته + فیلم
کد خبر: 4043331
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
درس‌گفتار «آیات و حیات» / ۲۸

تأثیر ایمان زن و مرد در ایجاد خانواده‌ای شایسته + فیلم

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید مؤمن باید تمام عناصر شرک و ضعف در ایمان را از نهاد خانواده برچیند و اولین گام در این خصوص انتخاب همسری مؤمن است، زن نماد و رکن اساسی در خوشبختی خانواده و مایه رشد و آگاهی این نهاد است.

بیست و هشتم /تاثیر ایمان زن و مرد بر تربیت فرزندان شایسته و تحکیم نهاد خانواده

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در بیست‌وهشتمین قسمت از سلسله درس‌گفتار «آیات و حیات» که به همت ایکنا و به‌صورت ویدئویی تهیه شده است با اشاره به آیه 221 سوره بقره از تأثیر ایمان زنان و مردان در ایجاد یک خانواده شایسته می‌گوید.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی به زبان عربی و با زیرنویس فارسی در بیست‌وهشتمین قسمت از برنامه بدین قرار است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین

بینندگان عزیز سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

«این قرآن، به راهى که استوارترین راه‌ها است، هدایت می‌کند». این پیام از خود قرآن کریم است. در همه نظام‌ها و الگوهای زندگی به چیزی داریم که این نظام، الگو ة سبک را برای ما بسازد. حکم قرآن کریم فرمانی نظم‌دهنده، تنظیم‌کننده و اصلاح‌کننده برای تمام عناصر است.

در این آیه کریمه یعنی آیه 221 سوره بقره می‌خواهیم به نقش نهاد خانواده و ازدواج در این کانون اشاره کنیم؛ زیرا این نهاد بر اساس خیر و ایمان یا بدی و شرّ بنا می‌شود.

خداوند در این آیه کریمه ما را از ازدواج با زن غیر صالحه منع می‌کند؛ زنی که شرک می‌ورزد. خداوند در این آیه کریمه می‌فرماید: «و با زنان مشرك و بت‌پرست، تا ايمان نياورده‏‌اند، ازدواج نكنيد! كنيز با ايمان، از زن آزاد بت‌پرست، بهتر است، هر چند شما را به شگفتی وا دارد. و زنان خود را به‏ ازدواج مردان بت‌پرست، تا ايمان نياورده‌اند، در نياوريد! يك غلام با ايمان، از يك مرد آزاد بت‌پرست، بهتر است، هر چند موقعیت او شما را به شگفتی آورد. آنها دعوت به سوی آتش می‌كنند، و خدا دعوت به بهشت و آمرزش به فرمان خود می‌نمايد، و آيات خويش را برای مردم روشن می‌سازد، شايد متذكر شوند!».

همان طور که مشاهده می‌کنید این آیه طولانی است و در آن ده‌ها نکته معرفتی عمیق وجود دارد، اما ما در آن به دعوت خدا برای توجه به موضوع خانه و خانواده اکتفا می‌کنیم.

دوستان! زن نماد و رکن اساسی در خوشبختی این نهاد و مایه رشد و آگاهی خانواده است. خانواده یک نهاد است. صلاح انسان و جامعه تا حد زیاد و ناباورانه‌ای به رشد این کانون مرتبط است. 

انسان باید این خانه و ساختن آن را اختیار کند، نهادی که به کانون انسان‌سازی تبدیل می‌شود،  به ظرفیت‌های اساسی ارزشمند در وجود زن نگاه کند؛ زیرا شیفته ظاهر شدن برای انتخاب همسر کافی نیست؛  متأسفانه در این روزگار می‌بینیم که مردم حتی مسلمانان و مؤمنان فریب ظواهر امور را می‌خورند و به آنچه در ظاهر شگفت‌انگیز است، اعتماد می‌کنند و از این غافل می‌شوند که این خانه که می‌خواهد یک زن غیرمؤمن آن را بسازد، کانون صلاح و انسان‌سازی نخواهد بود.

از همین رو خداوند در این آیه می‌فرماید که تمام عناصر شرک و ضعف در ایمان را از این نهاد برچینید. عزیزان من، زن مشرک منظور اینجا صرفاً ایدئولوژی‌های فکری او نیست، منظور این است که انسان در نهایت بر اساس همین عقیده رفتار می‌کند؛ اگر عقیده فاسد باشد، رفتار فاسد می‌شود و اگر رفتار زن و مرد فاسد شود، همه خانه فرو می‌پاشد و شخص همه فرصت‌ها برای تربیت انسان‌های شایسته را از دست می‌دهد و از همین رو این آیه از مؤمنان می‌خواهد که خانه را بر مبنای ایمان بسازند.

ایمان مرد و ایمان زن، موضوع خانه و خانواده، مسئله‌ای مهم و محوری در قرآن کریم است. از خداوند می‌خواهیم که به خانواده، فرزندان و خود ما فرصت توفیق تشکیل خانه‌هایی دهد که در آن مردان و زنان صالح تربیت می‌شوند. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha