معیار قرآن برای حکومت‌داری + فیلم
کد خبر: 4043363
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
درس‌گفتار «آیات و حیات» / 29

معیار قرآن برای حکومت‌داری + فیلم

آیه 247 سوره مبارکه بقره به معیار حکومت‌داری اشاره و تصریح می‌کند: حکومت صالح، حکومتی است که بر پایه دانش باشد. حاکم صالح، حاکم عالم است و منظور در اینجا علم ربانی و نورانی است؛ علمی که سعادت انسان را رقم می‌زند و نه علم مادی مثل پزشکی و فیزیک.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی میرزایی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در بیست‌ونهمین قسمت از سلسله درس‌گفتار «آیات و حیات» که به همت ایکنا و به‌صورت ویدئویی تهیه شده است با اشاره به آیه 247 سوره بقره گفت خداوند حکومت عالم ربانی را برای مؤمنان می‌خواهد تا سعادت آن‌ها را رقم بزند.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی به زبان عربی و با زیرنویس فارسی در بیست‌ونهمین قسمت از برنامه بدین قرار است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین.

بینندگان عزیز سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

ما در جلسات و بحث و بررسی‌های خود همواره با سؤال درباره حکومت، ولایت و دولت در قرآن روبه‌رو هستیم برخی گمان می‌کنند که قرآن کریم کتاب حکومت و دولت نیست؛ اما در واقع قرآن مملو از آیاتی درباره شروط صلاحیت حکومت و اسباب ثبات آن است. چه حکومتی باثبات و چه حکومتی غیر صالح است و از بین می‌رود. چه حکومتی  قدرت مقاومت و پایداری و ایستادگی را دارد و چه حکومتی این ظرفیت و شرایط را ندارد. ما در جمهوری اسلامی ایران تجربه سیاسی خود را بر همین اساس بنا کردیم. آیات زیادی از قرآن کریم به وضوح به موضوع حکومت اشاره دارد.

آیه 247 سوره بقره از جمله ده‌ها و صدها آیاتی است که اگر در کنار هم جمع شوند، اساسنامه کاملی خواهد بود که شروط حاکم، محکوم و ادبیات رابطه با آن را تدوین می‌کند. این آیه به محوریت اساس علم و دانش در حکومت اشاره دارد که در آن خداوند می‌فرماید: «پیغمبرشان به آنها گفت: خداوند طالوت را به پادشاهی شما برانگیخت. گفتند که از کجا او را بر ما بزرگی و شاهی رواست در صورتی که ما به پادشاهی شایسته‌تر از اوییم و او را مال فراوان نیست. رسول گفت: خداوند او را برگزیده و در دانش و توانایی و قوت جسم فزونی بخشیده، و خدا ملک خود را به هر که خواهد بخشد، که خدا به حقیقت توانگر و داناست».

این آیه، مناقشه بر سر حکومت یکی از پیامبران یعنی حکومت طالوت را نشان می‌دهد. اینکه در این آیه قوم وقتی با چنین حکومتی مواجه هستند به این معترض هستند که این فرد چگونه می‌تواند بر ما حکومت کند در حالی که در اندازه ما هم ثروت ندارند؛ اما آیه ربانی می‌خواهد دیدگاه ما را تغییر دهد. آیه می‌خواهد روند حکومت را تغییر دهد و معیار مختلفی را قرار دهد وقتی که آیه می‌گوید: «خداوند او را بر شما برگزید و در دانش و توانایی و قوت بدنی فزونی بخشیده» این آیه از فزونی علم می‌گوید، یعنی حکومت صالح حکومتی است که بر پایه دانش باشد. حاکم صالح، حاکم عالم است. منظور در اینجا علم ربانی و نورانی است؛ علمی که سعادت انسان را رقم می‌زند و نه علم مادی نه علم پزشکی و فیزیک. این علم را، علم جامع و شامل می‌گویند.

از همین رو خداوند متعال می‌گوید این کسی که برای شما برگزیده‌ایم شایستگی‌های بیشتری دارد. شما به مال و ثروت نگاه می‌کنید. حکومت را در آمریکا و اروپا، قدرت‌ها، شرکت‌ها و سرمایه‌داران برمی‌گزینید؛ اما خداوند می‌خواهد کسی را که داناتر است، انتخاب کند نه کسی که مال و ثروت بیشتری دارد. و السلام علیکم و رحمة الله وبرکاته

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha