شیرین کامی متفاوت در ایام نوروز
کد خبر: 4043491
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۷

شیرین کامی متفاوت در ایام نوروز

گروه‌های متعددی از جهادگران در ایام نوروز راهی مناطق محروم کشور می‌شوند تا کام خود را با چاشنی خدمت به محرومان، شیرین و لحظات خود را سرشار از عطر نوع‌دوستی کنند.

طعم متفاوت شیرین کامی در ایام نوروزگروه‌های جهادی سال‌هاست که پای در عرصه خدمت‌رسانی به مناطق محروم کشور گذاشته و اقدامات فراوانی را در حوزه محرومیت‌زدایی از نیازمندان و مستضعفان انجام داده‌اند. این گروه‌ها که تعداد آن‌ها در کشور به بیش از ۴۰ هزار مورد رسیده است، منشأ برکات فراوانی برای مردم بوده‌اند. شاید بتوان گفت گروه‌های جهادی تنها جمعیتی هستند که بدون هیچ‌ منتی خدمات شایانی را طی سالیان گذشته در مناطق مختلف انجام داده‌اند. این گروه‌ها که وظیفه اصلی‌شان کمک به خانواده‌های نیازمند است، در حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله نیز وارد میدان می‌شوند.

همچنین، گروه‌های جهادی کشور بنا به تخصص اعضایشان، اقدامات خود را انجام می‌دهند. برخی به حوزه اقتصادی و اشتغال‌زایی وارد شده‌اند و به جای انجام اقداماتی همچون توزیع بسته‌ها و اقلام خوراکی و ... سعی می‌کنند که با توسعه اقتصادی مناطق کم‌برخوردار، زمینه اشتغال دائمی برای مردم این مناطق را فراهم کنند. گروه‌های جهادی طی نوروز امسال با برپایی قرارگاه‌های مختلف شهرستانی، استانی و ملی از سوی بسیج سازندگی و مجمع ملی جهادگران، خدمات فراوانی را به مردم محروم استان‌های مختلف کشور ارائه می‌کنند که صحنه‌های زیبایی را در این مناطق خلق کرده است. 

ضرغام پرنیان، دبیر مجمع ملی جهادگران کشور در گفت‌وگو با ایکنا، به بررسی ابعاد فعالیت گروه‌های جهادی در ایام نوروز و دل بریدن جهادگران از خانه و کاشانه و شیرینی‌های این ایام برای خدمت به محرومان پرداخت و اظهار کرد: ذات کار گروه‌های جهادی خودجوش است و با اراده درونی شکل می‌گیرد. امروز حدود 20 سال است که این گروه‌ها در کشور فعالیت دارند و به محرومان یاری می‌رسانند که گزارش این فعالیت‌ها نیز به وفور به دست مردم می‌رسد.

وی ادامه داد: بررسی فعالیت‌های مختلف گروه‌های جهادی ابعاد مختلفی دارد. نوروز در میان مردم ایران سنت دیرینه‌ای است که از دوران باستان وجود داشته و در این ایام، مردم ایران با اقوام و آشنایان کنار یکدیگر جمع می‌شوند؛ اما اینکه چرا یک عده جوان جهادگر از این سنت دل بریده و برای خدمت به محرومان در یک شرایط سخت قرار می‌گیرند، جز انگیزه‌ای الهی و شناخت دقیق ایشان از فعالیتی معنوی و ارزشمند نیست. شرایط جهادگران در مناطق محروم بسیار سخت است به طوری که امکانات صحیح و مناسبی همچون حمام، غذای مناسب و ... در اختیار ندارند و در این شرایط سخت بدون هیچ منتی به دنبال باز کردن گره‌ای از کار بندگان محروم خدا هستند.

دبیر مجمع ملی جهادگران کشور افزود: طور دیگری نمی‌توان توصیف کرد که عده‌ای از خوشی‌های سفره هفت‌سین کنار خانواده و بستگان گذشته و برای اینکه دل دیگران را شاد کنند، در شرایطی سخت قرار گیرند. ارزش چنین کاری در کلام خدا و احادیث معصومین(ع) آمده است که باز کردن گره مردم و شاد کردن دل آن‌ها و نیز دستگیری از نیازمندان، از چنان ارزشی برخوردار است که قابل توصیف نیست.

پرنیان

وی تصریح کرد: بنابراین، جهادگران چون به این واقعیت رسیدند و ارزش کار معنوی این حرکت را به معنای کلمه واقعی درک کردند، دیگر لذت‌های دنیایی و تعلقات خاطر خود مانند حضور در کنار سفره هفت‌سین و سنت نوروز در ذهنشان معنا پیدا نمی‌کند که این نکته، مسئله بسیار حائز اهمیتی است که جهادگران به این درک دست پیدا کرده‌اند.

پرنیان با بیان اینکه این مسئله ریشه در گفتمان ناب اسلام دارد، اظهار کرد: البته آغاز این حرکت از انقلاب اسلامی و با فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام(ره) انجام شد. در یک برهه از زمان جوانان و جهادگران این مرز و بوم در هشت سال دفاع مقدس حضور پیدا کرده و جهاد را به مرتبه اعلا رساندند. دانشجویان درس خود را رها کردند، معلمان کلاس خود را به دیگری سپرده، مهندسان و ورزشکاران همگی دست از کار و فعالیت خود کشیده و برای دفاع از کیان انقلاب اسلامی جان عزیز خود را فدا کردند؛ امروز نیز بسیاری از جوانان غیور این سرزمین در فضای امنیتی موجود در منطقه و برای دفاع از اسلام و ملت مظلوم سرزمین‌های اسلامی به صورت جهادی وارد میدان شده و در قالب مدافعان حرم و سربازان گمنام امام زمان(عج) در برابر دشمنان اسلام و ایران می‌ایستند. شاید بسیاری از جوانان حسرت عدم حضور در دفاع مقدس را در سینه داشته باشند، اما امروز این فرصت را برای خود غنیمت می‌دانند که در شرایطی که بخشی از جامعه در فقر و محرومیت دست و پا می‌زنند، بتوانند در جبهه فرهنگی و در جبهه خدمت‌رسانی ایفای نقش کنند.

وی با بیان اینکه تقدس این نوع جهاد نیز به مثابه همان تقدس در جبهه‌های جنگ و دفاع از حریم ولایت است، افزود: این مسئله فقط از طریق شناخت و اعتقاد راسخ همراه با نگاه معنوی عمیق شکل می‌گیرد که جهادگران از خوشی‌ و لذت ایام عید ‌گذشته و به محرومیت‌زدایی می‌پردازند.

پرنیان ادامه داد: در ایام نوروز، لحظه لحظه فعالیت جهادگران مملو از شادی و غصه است. شادی به این معنا که آماده شده‌اند تا با خدمت به محرومان شادی را بین مردم مناطق محروم تقسیم کنند و در کنار مستضعفان باشند تا بتوانند گره‌ای از کار آن‌ها باز کنند. غصه‌ جهادگران نیز آنجایی ظاهر می‎شود که به دلیل وجود محرومیت فراوان در یک منطقه نتوانند محرومیت را به معنای حقیقی رفع کنند. ناراحتی اینکه مردم در محرومیت هستند، جهادگران را آزار می‌دهد.

اشک‌ها و لبخندها

دبیر مجمع ملی جهادگران کشور تصریح کرد: در هنگام برگزاری اردوهای جهادی این مسائل به وفور اتفاق می‌افتد. اشک‌ها و لذت‌های جهادگران در لحظه لحظه برپایی اردوها قابل لمس است. ارشاد فرزندان روستایی، تشویق ایشان به کار و فعالیت جهادی و تقویت امید در آنان برای ادامه زندگی و تحصیل نیز از نکات حائز اهمیت در حین برگزاری اردوهای جهادی است.

وی در رابطه با شرایط روحی و روانی جهادگران در حین برپایی اردوهای جهادی در مناطق محروم، اظهار کرد: زمانی که جهادگران در مناطق محروم حضور پیدا می‌کنند، درد مردم مستضعف را لمس کرده و به خوبی آن را درک می‌کنند و این درک بالا باعث می‌شود تا چنانچه هر کدام از این جهادگران که از لحاظ تحصیلی نیز در مدارج بالایی قرار دارند، روزی مسئولیتی به دست آورند، تمام تلاش خود را به خرج خواهند داد تا خلأ‌ها و کاستی‌های مناطق محروم را جبران کنند. لذا یکی از نتایج مبارک این مسئله، تربیت روحی و روانی بچه‌های جهادی است که به عنوان نیرو‌های هم‌تراز انقلاب در رفتار و کردار آن‌ها اثر می‌گذارد.

پرنیان ادامه داد: نکته بعدی اینکه حضور جهادگران در میان محرومان، نقطه امیدی برای مناطق محروم است؛ چراکه پس از برپایی اردو نیز ارتباط میان جهادگران و محرمان همچنان برقرار است. جهادگران پس از حضور در روستاهای مناطق محروم نسبت به روستاییان بی‌تفاوت نیستند و پس از اردو نیز با ایشان ارتباط می‌گیرند. جهادگران فرزندان روستائیان را به ادامه تحصیل تشویق می‌کنند تا ایشان در آینده بتوانند روستای خود را آباد کنند.

دبیر مجمع ملی جهادگران کشور اظهار کرد: اوج فعالیت گروه‌های جهادی ایام نوروز است. امروز گروه‌های جهادی در تمام مناطق محروم کشور حضور دارند و در قالب گروه‌های مختلف در عرصه‌های پزشکی، عمرانی، فرهنگی، اشتغا‌ل‌زایی، آسیب‌های اجتماعی، کشاورزی، دامپزشکی و ... به محرومان خدمت می‌کنند. این گروه‌ها به فراخور منطقه محروم مورد نظر برنامه‌ریزی کرده و با توجه به تخصص خود نسبت به خدمت‌رسانی به محرومان اقدام می‌کنند.

وی افزود: امروز مجمع جهادگران کشور در کنار بسیج سازندگی قرارگاه‌های ملی، منطقه‌ای و استانی را راه‌اندازی کرده است که شکل فعالیت این قرارگاه‌ها نیز به این صورت است که در هر استان چندین گروه جهادی را با خود همراه کرده و در مناطق محروم استان‌های مختلفی همچون کرمان، سیستان، خراسان و ... مستقر می‌شوند که در این راستا نیز جنبه هدایتی و پشتیبانی گروه‌های جهادی را به عهده خواهند داشت. از طرفی ده‌ها گروه جهادی نیز در قالب این قرارگاه‌ها ساماندهی شده و برای عرصه‌های مختلفی که از پیش تعیین شده، هدایت می‌شوند.

دبیر مجمع ملی جهادگران کشور تصریح کرد: بنابراین یکی از نقاط برجسته امسال اردوهای جهادی، بحث قرارگاه‌های جهادی است. قرارگاه‌‌های جهادی کشور در چندین استان فعالیت خود را آغاز کرده و هر کدام از آن‌ها چندین گروه جهادی از اقصی‌نقاط کشور را تحت پوشش خود دارند که هر کدام از این گروه‌ها فعالیت و خدمتی تخصصی را طبق برنامه‌ای منظم در حوزه جهادی انجام می‌دهند.

رفع فقر فرهنگی

پرنیان بیان کرد: نکته مهم دیگر اینکه بچه‌های جهادی در وهله نخست به دنبال رفع فقر فرهنگی هستند تا بحث عمرانی. شاید برخی مردم فعالیت جهادگران را فقط در قالب کار عمرانی تصور می‌کنند که تصور درستی نیست. کار عمرانی برکت و نمک کار جهادگران است اما آن چیزی که بچه‌های به جهادی دنبال آن هستند، بحث گفتمان‌سازی جهادی و تزریق حس مسئولیت‌پذیری به آحاد جامعه است. زمانی که جهادگران در روستاها خدمت می‌کنند و برای مثال کانال آبی برای کشاورزی ایجاد می‌کنند، این مسئله خود مشوق جوانان روستا بوده و باعث ایجاد انگیزه کار و فعالیت برای آن‌ها خواهد شد. بچه‌های جهادی به نوعی تحریک کننده جوانان روستایی هستند یعنی نقش پیشران داشته و جوانان روستا را درگیر کار عمرانی خود می‌کنند.

دبیر مجمع ملی جهادگران کشور در پایان اظهار کرد: البته به تناسب مناطق مختلف، افراد مسن‌تر نیز در این فعالیت‌ها حضور پیدا می‌کنند. بنابراین یکی از برکات فعالیت‌های جهادی نقش امیدبخش و ایجاد انگیزه از سوی جهادگران برای مردم مناطق محروم است که آن‌ها را نسبت به خلأهای منطقه خود دغدغه‌مند ‌کرده و باعث حمایت، همراهی و همفکری ایشان با گروه‌های جهادی می‌شود.

انتهای پیام
captcha