تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن و حضور قاریان مصری در کشور
کد خبر: 4043603
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته

تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن و حضور قاریان مصری در کشور

انتشار خبر برپایی نمایشگاه قرآن در مصلای تهران و تشکیل دبیرخانه دائمی آن، راه‌اندازی صندوق‌ قرض‌الحسنه قرآنیان در مجمع جلسات قرآن استان تهران از مهمترین اخبار این هفته بود و برگزاری نخستین گردهمایی حافظان قرآن کریم استان تهران، رونمایی از مرحله نخست سامانه اطلس مؤسسات قرآنی و چهار اذان فقه شافعی در کردستان را می‌توان سه رویداد مهم هفته آخر اسفند 1400 برشمرد.

رویدادهای قرآنیبه گزارش ایکنا، در آخرین هفته اسفند 1400 با کاهش رویدادهای قرآنی روبرو بودیم. انتشار خبر برگزاری قطعی نمایشگاه قرآن طی اواسط ماه رمضان در مصلای تهران و تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه از مهترین خبرهای این هفته بود. رونمایی از چهار اذان فقه شافعی با صدای مؤذنان کردستانی و دعوت از قاریان مصری به کشورمان از سوی موسسه‌ای مردمی، پس از سال‌ها که چنین دعوت‌هایی صورت نگرفته بود، تا امروز، 27 اسفند، آخرین خبرهای مهم سال جاری بود. چکیده این اخبار و رویدادهای در ذیل خواهد آمد؛

سند قرآنی‌سازی وزارت ارشاد در نمایشگاه قرآن رونمایی می‌شود

آیین رونمایی از پوستر و نشست خبری نخستین جشنواره ملی قصه‌گویی قرآنی تبیین با موضوع قرآن و عترت، با حضور علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، منصور احمدی رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان و دبیران جشنواره برگزار شد.

همچنین در این مراسم، معاف اعلام کرد که در راستای قرآنی‌شدن همه بخش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سند قرآنی‌سازی این وزارتخانه در حال تدوین است و در نمایشگاه قرآن 1401 رونمایی می‌شود.

اعلام اسامی قبول‌شدگان سیزدهمین آزمون ترنم وحی

همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه سیزدهمین آزمون سراسری حفظ کل قرآن همراه با ترجمه، تدبر و تفسیر «ترنم وحی» و تجلیل از حافظان کل عضو مؤسسه که حد نصاب قبولی، اسامی ۷۹ برگزیده اعلام شد. آیین پایانی این مراسم 19 اسفند در دفتر مرکزی مهد قرآن برگزار شد.

نوید راه‌اندازی صندوق‌ قرض‌الحسنه قرآنیان

اساتید قرآنی کشور در دومین مجمع جلسات قرآن استان تهران نوید راه‌اندازی صندوق‌ قرض‌الحسنه قرآنیان را در این جلسه‌ دادند و جای خالی مردم در جلسات قران را نقیصه بزرگ این عرصه بیان کردند.

دومین مجمع جلسات قرآن استان تهران با اجرای محمد موحدیان‌عطار، رسول تمجید، حسین فردی، ابوالفضل امیری، امیرهوشنگ‌ بخشی و امین پویا همراه بود. همچنین طی این جلسه امین پویا به بیان خاطراتی از مرحوم حسن صفری پرداخت.

اجرای پویش «ستاره‌های زمین» در ماه رمضان

پویش مردمی ستاره‌های زمین با هدف ترویج و گسترش فرهنگ جلسات خانگی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان به همت فعالان قرآنی سراسر کشور و با همکاری ارگان‌ها و نهادهای فرهنگی در دو بخش میدانی و رسانه‌ای به اجرا در خواهد آمد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، عضو شورای مردمی جلسات خانگی قرآن کریم ادامه داد: تولیدات رسانه‌ای و گرافیکی متنوعی جهت انتشار در رسانه ملی، بیلبوردهای شهری و فضای مجازی آماده شده و همچنین طرح‌های متنوعی در سطح استان‌ها جهت فراگیر شدن این مهم اجرا می‌شود.

ایکنا

شانزدهمین دوره طرح اسوه

شانزدهمین دوره طرح آموزشی-تربیتی اُسوه در بازه زمانی ۱۴ تا ۲۰ اسفندماه به‌صورت مجازی و حضوری برگزار شد. در بخش مجازی دوره شانزدهم، بالغ بر ۷۰ جلسه آموزشی و معرفتی با تدریس ۱۷ نفر از مدرسان و مربیان ویژه چهار گروه از قاریان و حافظان نوجوان شامل گروه‌های قدر، مشکات، نصر و مصباح برگزار شد.

ازجمله برنامه‌های مجازی شانزدهمین دوره طرح اُسوه، برگزاری سومین دوره مسابقات اطلاعات عمومی جام سردار قرآنی، شهید حاج قاسم سلیمانی بود که با موضوعات اطلاعات عمومی، تاریخ، ریاضی، زبان انگلیسی، سینما، فقه و عقاید، قرآن کریم و ورزش همراه بود.

در این مسابقات که به‌صورت گروهی برگزار شد در نهایت تیم شهید یاغچیان متشکل از اعضای گروه مصباح موفق به کسب عنوان قهرمانی شد. در بخش حضوری هم، سه گروه از قاریان جوان شامل گروه‌های فجر، شمس و نجم در اردوی زیارتی و سیاحتی حاضر شدند.

یادی از استاد بی‌استاد علم قرائت نوین ایران

سلسله نشست‌های کرسی تلاوت موسسه احسن‌الحدیث به مناسبت هفتاد و هفتمین زادروز مرحوم محمدتقی مروت، ۲۱ اسفندماه با حضور اساتید و قاریان بین‌المللی سیدمحسن موسوی‌بلده، احمد ابوالقاسمی، سیدحسین موسوی‌بلده، محمدرضا پورزرگری و مهدی مرصوصی، از شاگردان نزدیک مرحوم مروت در کانادا، از طریق صفحه مؤسسه احسن الحدیث به صورت زنده برگزار شد.

استاد مروت، قاری مطرح در سطح بین‌المللی، درخواست شیخ مصطفی اسماعیل از مروت، تبعید خودخواسته به کانادا در عرصه تبلیغ و ترویج، قاریان پیشکسوت ایران باقیات الصالحات استاد مروت، بیان خاطرات از هنگام بستری شدن استاد مروت در بیمارستان از جمله مواردی بود که طی این نشست مطرح شد.

اولین گردهمایی حافظان قرآن کریم استان تهران

گردهمایی حافظان قرآن کریم استان تهران ویژه حافظان دارای مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم که در سه سال اخیر موفق به اتمام دوره و اخذ مدرک شده‌اند، برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر تقدیر و تجلیل از ۷۴ نفر از حافظان قرآن کریم و اعطای مدارک تخصصی حفظ، دو کارگاه آموزشی و تخصصی ویژه حافظان قرآن کریم با حضور اساتید مطرح کشوری شامل محمدمهدی بحرالعلوم و محمدرضا پورزرگری برگزار شد.

آخرین جلسه ۱۴۰۰ آموزش قرآن امامزاده عیسی(ع) اسلامشهر

جلسه هفتگی آموزش تخصصی قرائت قرآن حمید رحیمی، قاری و مدرس قرآن، پس از اقامه نماز مغرب و عشا، در آستان مقدس امامزاده عیسی‌(ع) و با مشارکت اداره اوقاف و امور خیریه اسلامشهر و چهاردانگه و به همت مرکز افق این آستان و خانه اوقاف امامزاده عقیل‌(ع) و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان تهران برپا شد.

قاریان حاضر در این جلسه ضمن تلاوت قرآن با شیوه‌های نوین و به‌روز تلاوت قرآن آشنا می‌شوند و اشکالات تلاوت خود را برطرف می‌کنند و تلاوت صحیح قرآن را آموزش می‌بینند.

بیان تفسیر و مفاهیم، فنون قرائت و ارتقای توانمندسازی قاریان از جمله مواردی است که طی این جلسه آموزش داده می‌شود.

افق ۱۴۰۰

آخرین برنامه رادیویی افق، با جمع‌بندی مهمترین رخدادها و رویداهای قرآنی کشور در سال ۱۴۰۰ با میهمان حضوری کامران برومیده، خبرنگار و گزارشگر همراه بود. وی در کنار جواد نصیری، کارشناس مجری این برنامه به مرور مهمترین اتفاقات قرآنی سال ۱۴۰۰ پرداخت.

برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، برپایی بیست و ششمین آیین تجلیل از خادمان قرآن کریم و تجلیل از ۱۲ خادم قرآن در رشته‌های مختلف، برگزاری مسابقه قرآنی مدهامتان و رویداد ملی «فهما» ویژه اعضای کانون فرهنگی ـ هنری مساجد کشور در مرحله استانی و کشوری از آذر تا بهمن ۱۴۰۰، از جمله مهمترین رویدادهای بود که اشاره شد.

برگزاری پانزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در رشته‌های قرائت تحقیق و قرائت ترتیل، حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل، مفاهیم سوره‌های یاسین و نور در دو بخش بانوان زیر ۲۶ سال و بالای ۲۶ سال و آقایان در دو گروه سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال به صورت غیرحضوری، برپایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در دو بخش بانوان و آقایان در مراحل شهرستانی، استانی و نیمه‌نهایی به صورت غیرحضوری و مرحله فینال به صورت حضوری در تالار اندیشه حوزه هنری در تهران از اهم فعالیت‌های قرآنی کشور بود.

ادامه فعالیت کارگروه‌های کمیسیون تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی

شصتمین جلسه کمیسیون‌ توسعه فعالیت‌های تبلیغی و‌ ترویجی قرآن کریم، ۲۱ اسفند بدون حضور وزیر فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی در سالن اجتماعات وزارت ارشاد برگزار شد و مصوب شد که فعالیت کارگروه‌های تخصصی کمیسیون تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی به مدت یک سال دیگر ادامه یابد.

اعلام فراخوان فیلم‌های ۳۱۳ ثانیه‌ای با عنوان «جرعه‌ای از قرآن»

فراخوان ویژه دانش‌آموزان متوسطه دوم(دبیرستانی) شهر تهران از سوی اداره قرآن، عترت و نماز معاونت پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد. جشنواره فوق با محوریت اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، عبادی، داستانی و در قالب «سؤال از شما، پاسخ از قرآن» برگزار می‌شود.

دانش‌آموزان باید در ارسال فیلم‌ها به مواردی چون درج محور فیلم و نام سوره و شماره آیه و مشخصات دانش‌آموز(نام و نام خانوادگی، مدرسه، پایه، منطقه)، طرح یک سؤال روز، تلاوت آیه‌ای که پاسخ به آن سوال طرح شده باشد، با قرائت یا ترتیل یا به صورت ساده و ترجمه روان آیه، توجه داشته باشند.

دانش‌آموزان تا ۲۸ فروردین‌ ۱۴۰۱، نیمه ماه مبارک رمضان مصادف با میلاد امام حسن(ع) فرصت دارند تا فایل‌های خود را از طریق شاد به نشانی @admin۱۱۲ ارسال کنند.

برگزاری حضوری نمایشگاه قرآن از پانزدهم رمضان

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان سال آینده گفت:‌ این نمایشگاه به صورت حضوری و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه بیست و نهم محدودتر از سال‌های قبل خواهد بود، افزود: این نمایشگاه از تاریخ ۱۵ ماه مبارک تا ۲۷ ماه رمضان در مصلای تهران (۲۸ فروردین تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱) دایر خواهد بود.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد بیان کرد: ما درخواست برپایی ۲۵ روزه این نمایشگاه را داشتیم، اما با برگزاری ۱۲ روزه و به صورت محدودتر از سال‌های قبل، موافقت شد.

اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه قرآن تعیین شدند

طی احکام جداگانه از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی خاموشی، محمدعلی خواجه‌پیری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، محمدحسین سعیدیان، مهدی مصطفوی، سیدعلی سرابی، میثم نیلی، محمود شالویی، محمود اسلامی، محمود سالاری و زینب بهجت‌پور از اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه قرآن هستند.

همچنین محمدمهدی اسماعیلی در نشست شورای سیاستگذاری بیست و نهمین دوره نمایشگاه قرآن ۱۴۰۱، که عصر ۲۵ اسفند در محل وزارتخانه برگزار شد بر دائمی شدن دبیرخانه نمایشگاه تأکید کرد.

عبور تعداد حافظان قرآن ارتش از ۲۸ هزار نفر

طی سال جاری، با استقلال اداره قرآن، عترت و نماز ارتش جمهوری اسلامی ایران، برنامه‌های قرآنی آن در سطح کارکنان پایور و وظیفه و خانواده‌های ایشان، روند متفاوتی به خود گرفت.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش ضمن ارائه گزارش از مجموعه فعالیت‌های انجام شده در سال 1400، به هدف‌گذاری رسیدن از ۱۴ هزار حافظ کل به ۲۸ هزار در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: طی برنامه‌ریزی انجام شده و با مدیریت و حمایت‌های انجام شده از سوی ادارات و فرماندهان نیروها، توانستیم از تربیت این تعداد عبور کنیم. این تعداد شامل حافظان یک جزء تا کل است.

برگزاری دوره روخوانی و روانخوانی ویژه فراگیران مشکوة

دوره روخوانی و روان‌خوانی ویژه فراگیران طرح حفظ تلفنی قرآنی کریم (طرح مشکوة) در ۹ جلسه و به مدت ۳۵ ساعت به صورت مجازی برگزار می‌شود.

این دوره در راستای افزایش سطح مهارت‌های قرآنی، قرآن آموزان این طرح برپا می‌شود و تعداد فراگیران شرکت‌کننده در آن ۴۶ نفر هستند که ۱۰ ساعت کلاس‌های این دوره به صورت نظری و ۲۵ ساعت آن به صورت عملی خواهد بود.

سرفصل مطالب ارائه شده در این طرح شامل جلسه اول، «تشریح صداهای کوتاه»، جلسه دوم، «تشریح صداهای کشیده»، جلسه سوم «حروف مقطعه و انجام تمرینات بخش خوانی»، جلسه چهارم «علامت‌های تشدید و سکون و تنوین»، جلسه پنجم «التقای ساکنین»، جلسه ششم «حروف ناخوانا»، جلسه هفتم «اشباع» جلسه هشتم «وقف»، جلسه نهم «رفع اشکال و ارزیابی» خواهد بود.

طرح مشکوة به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از پاییز سال ۹۷ آغاز شده و در آن نابینایان و توان‌یابان جسمی و حرکتی سراسر کشور که از توانایی و استعداد حافظ قرآن شدن برخوردار باشند، حضور می‌یابند.

هشتمین دیدار نوروزی جامعه قرآنی در ایکنا

سنت دیدار نورزی جامعه‌ قرآنی به ابتکار ایکنا شکل گرفته و هشتمین دوره آن که با شروع ماه مبارک رمضان همزمان شده، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی‌، در محوطه باز خبرگزاری به میزبانی خبرنگاران این رسانه قرآنی و با حضور پیشکسوتان، معلمان قرآن، جوانان قاری و حافظ، هنرمندان عرصه‌های قرآنی و... برپا خواهد شد.

هشتمین دیدار نوروزی جامعه قرآنی، عصر روز دوشنبه ۱۵ فروردین‌ سال ۱۴۰۱ در محل خبرگزاری بین‌المللی قرآن برگزار می‌شود.

آغاز ثبت‌نام آموزش‌های کوتاه‌مدت قرآن ویژه کارگران سراسر کشور

پیرو مصوبه شورای آموزش دارالقرآن خانه کارگر ثبت‌نام دوره‌های آموزش کوتاه مدت علوم قرآنی ویژه کارگران سراسر کشور برای سال ۱۴۰۱ آغاز شد.

این دوره‌های آموزشی به صورت دوره‌های کوتاه مدت یک‌ماهه و در رشته‌های روخوانی، روانخوانی، فصیح‌خوانی، تجوید مقدماتی، صوت و لحن، حفظ، ترجمه و مفاهیم، تفسیر و تدبر در قرآن کریم، داستان‌های پیامبران، اندیشه‌های اسلامی، خوشنویسی و تشکیلات از دیدگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

این آموزش‌ها به صورت رایگان برگزار می‌شود و کارگران به همراه خانواده‌های خود می‌توانند تا ۶ فروردین جهت ثبت نام عدد ۲۰ را به سامانه ۱۰۰۰۰۱۰۰۱۰۰ پیامک کنند یا از طریق سایت دارالقرآن خانه کارگر به نشانی www.ketabequran.ir اقدام کنند.

اعلام اسامی برگزیدگان ادوار نهم و دهم طرح ارزیابی قاریان و مدرسان

با جمع‌بندی نتایج آزمون‌های «ورودی»، «مصاحبه و تلاوت» و «آزمون نظری» نهمین و دهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم، نفرات برگزیده از سوی دبیرخانه ارزیابی معرفی شدند.

در دوره نهم از مجموعه ۲۹۸ شرکت‌کننده، ۵۱ نفر در بخش قاریان و ۸ نفر در بخش مدرسان موفق به دریافت گواهی‌نامه تخصصی در یکی از سطوح ۱ تا ۴ شدند.

همچنین از مجموع ۳۷۲ شرکت‌کننده در دهمین دوره ارزیابی، ۷۲ نفر در بخش قاریان و ۱۹ نفر در بخش مدرسان موفق به دریافت گواهی‌نامه تخصصی در یکی از سطوح ۱ تا ۴ شدند.

از مجموع ۱۵۰ نفر دریافت‌کنندگان این مدارک تخصصی، ۱۳۰ نفر آقا و ۲۰ نفر خانم از ۲۴ استان کشور هستند. نفرات برگزیده می‌توانند از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به دریافت گواهی‌نامه اقدام کنند.

رونمایی از مرحله نخست سامانه اطلس مؤسسات قرآنی

بیست و سومین جلسه هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و آخرین جلسه هیئت مدیره در سال ۱۴۰۰ ۲۴ اسفندماه به میزبانی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

این جلسه که با حضور علیرضا معاف، معاونت قرآن و عترت ارشاد همراه بود، اعضای هیئت مدیره ایده‌ها و پیشنهادات ارتقای فعالیت‌های قرآنی در وزارت ارشاد و در حیطه مؤسسات قرآنی را ارائه دادند و معاونت قرآن و عترت ارشاد نیز مباحث خوبی را در خصوص تعامل هر چه بیشتر با اتحادیه‌ها، چه اتحادیه کشوری و چه اتحادیه‌های استانی ارائه کردند.

طی این جلسه مرحله اول سامانه اطلس مؤسسات قرآنی با حضور معاون قرآن و عترت رونمایی شد و مرحله بعدی آن در ماه مبارک رمضان رونمایی خواهد شد. مرحله دوم این اطلس شامل افزودن خانه‌های قرآن و عترت شهری و روستایی و مؤسسات جامانده یا دارای اطلاعات ناکافی است.

علاقه‌مندان برای دریافت اپلیکیشن اطلس مؤسسات قرآنی می‌توانند به کافه‌بازار مراجعه و با جستجوی این اطلس، برنامه را بر روی گوشی خود نصب کنند.

صدور احکام عضویت صاحب‌نظران حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی

پس از انتخاب صاحب‌نظران حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در جلسه ۵۵ این شورا که ۱۶ اسفندماه برگزار شد، احکام عضویت این افراد از سوی رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، صادر شد.

در این جلسه از بین حدود ۲۰ گزینه نهایی «محمدحسین محمدزاده» «محمدعلی خواجه‌پیری» و حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمصطفی حسینی، با بیشترین آرا به عضویت شورای توسعه فرهنگ قرآنی در آمدند.

رونمایی از ۴ اذان فقه شافعی با صدای مؤذنین کردستانی

مراسم رونمایی از چهار اذان مصوب با مجوز پخش از شبکه استانی کردستان، ٢۵ اسفندماه با ارتباط تصویری بین شورای عالی قرآن و صداوسیمای مرکز سنندج برگزار شد. این اذان‌ها در ماه‌های گذشته با کارشناسی علی قاسم‌آبادی در استودیوی صداوسیمای مرکز سنندج ضبط شده و پس از پشت سرگذاشتن فرایند نظارتی، چهار اذان، مجوز پخش از شبکه استانی را دریافت کردند.

محافل تهران و البرز در رمضان میزبان قاریان مصری می‌‌شوند

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی محمدی، امام‌جمعه کوهسار و مدیرعامل موسسه قرآنی مشکات گفت: در ماه مبارک رمضان شش محفل در استان‌های تهران و البرز با مشارکت مساجد خواهیم داشت. یکی از ویژگی اصلی و مهم این محافل حضور قاریان مصری است. این قاریان در کنار قاریان مطرح بین‌المللی کشورمان در محافل اجرا خواهند داشت. عبدالناصر حرک و یاسر شرقاوی از کشور مصر در این محافل تلاوت خواهند داشت. در کنار قاریان ملی و بین‌المللی کشورمان اجرای گروه تواشیح از دیگر ویژگی‌های این محافل است.

انتهای پیام
captcha