تکالیف و وظایف فردی منتظران واقعی
کد خبر: 4043994
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳

تکالیف و وظایف فردی منتظران واقعی

برای اینکه ما نسلی معتقد و عاشق مهدی(عج) داشته باشیم، مؤلفه‌ها و بایدهاى متعددی لازم است  لذا در کنار آن تکالیف و وظایف فردی منتظران واقعی و تمام ارادتمندان امام زمان(عج) عنوان می‌شود.

تکالیف و وظایف فردی منتظران واقعیبرای اینکه ما نسلی معتقد و عاشق مهدی(عج) داشته باشیم، مؤلفه‌ها و بایدهاى متعددی لازم است  و در کنار آن تکالیف و وظایف فردی منتظران واقعی و تمام ارادتمندان امام زمان(عج) عنوان می‌شود که حجت‌الاسلام متوسل، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان یزد در یادداشتی به این موارد اشاره می‌کند که در ادامه می‌خوانید: 

برای اینکه ما نسلی معتقد و عاشق مهدی(عج) داشته باشیم، مؤلفه‌ها و بایدهاى متعددی لازم است که یکی از آنها آشنا بودن نسل ما با وظایف و تکالیف بندگان نسبت به امام مهدی است، آنچه از برخی سخنان حضرات معصومان استفاده می‌شود تکالیف به دو دسته می‌توان تقسیم کرد که دسته اول شامل تکالیف و وظایف فردی که بر همه ارادتمندان امام مهدی لازم است، انجام دهند، در این یادداشت به اختصار به بعضی از آنها اشاره می‌شود:

  1. محزون و غمناک بودن به دلیل غیبت آن حضرت و محروم شدن از فیوضات و برکات امام و حجت خدا، در دعای ندبه می‌خوانیم «عزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَلا تُری» یعنی ای حجت خدا چقدر سخت است خلايق و انسان‌ها را ببینیم ولی از زیارت شما محروم باشیم، غمگین باشیم به دلیل اینکه شاهد باشیم حق مسلم آنها که حاکمیت بر عالم و بشر است و باید به دست صالح‌ترین انسان‌ها یعنی امام معصوم باشد، ظالم‌ها و ستمگران آن را غصب و تصرف کرده اند.
  2. انتظار فرج و ظهور امام زمان داشتن، روایات فراوان در اهمیت انتظار فرج از معصومان نقل شده است، در روایتی از پیامبر(ص) این‌گونه آمده است: «افضل اعمال امت من انتظار فرج است» در روایت دیگر از امام صادق(ع) آمده است: «هرکسی از دنیا برود با دوستی اهلبیت و انتظار فرج مثل کسی است که در خیمه امام زمان(ع) باشد.
  3. وظیفه دیگر پیروان امام مهدی(ع) دعا برای حفظ وجود مبارک آن عزیز از شرور شیاطین جن و انس است، امامان معصوم دعاهای متعدد برای حفظ امام زمان ارائه کردند، دعای معروف «اللهم کن لولیک... و دعای «اللهم ادفع عن ولیک و خلیفیک...» در همین زمینه رسیده است.
  4. وظیفه دیگر پیروان مهدوی تضرع و التماس از خداوند برای حفظ دین و اعتقادات خود و بستگان به خصوص فرزندان، از شبهات و انحرافات است که توسط شیاطین جن و انس انجام می‌شود، از امام صادق(ع) توصیه شده است برای نجات و سلامتی از شبهات دعاى غریق بخوانیم: «یاالله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک»
  5. در هنگام مشکلات و بلاها و بیماری‌ها و فتنه‌ها متوسل به حضرت مهدی شدن از دیگر وظایف بندگان است، نمازها و دعاهای فراوان در این زمینه از پیامبر(ص) و امامان به ما رسیده است، رسول خدا فرمود: «هرکسی درمانده و گرفتار شد به حضرت حجت متوسل شود و استغاثه نماید حضرت فریادرسی می‌کند.»

یادآور می‌شود روایات نقل شده در این بخش از کتاب منتهی الآمال در قسمت وظایف شیعه نسبت به امام زمان(ع) است.

انتهای پیام
captcha