اصول گردشگری پایدار از سوی مسافران نوروزی رعایت شود
کد خبر: 4044616
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵

اصول گردشگری پایدار از سوی مسافران نوروزی رعایت شود

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد بر لزوم رعایت اصول گردشگری پایدار و توجه به ظرفیت تحمل جامعه میزبان از سوی گردشگران داخلی و خارجی تأکید کرد.

بی بی فاطمه حقیرالسادات، شورای شهر یزدبه گزارش ایکنا از یزد، به نقل از روابط‌عمومی شورای شهر، بی بی فاطمه حقیرالسادات، رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد بر لزوم رعایت اصول گردشگری پایدار و توجه به ظرفیت تحمل جامعه میزبان از سوی گردشگران داخلی و خارجی تأکید کرد.

حقیرالسادات با اشاره به اینکه گردشگری پایدار بر سه اصل بنیادی استوار است که لازم است این اصول از سوی گردشگران مورد توجه قرار گیرد اظهار کرد: اولین اصل رعایت ارزش‌های اخلاقی و مذهبی جامعه میزبان از سوی گردشگران است و با توجه به اینکه یزد از گذشته به عنوان شهری مذهبی و دارالعباده شناخته شده است، لازم است گردشگران نیز به مبانی اعتقادی یزد هم از لحاظ پوشش و هم از لحاظ رفتاری احترام گذارند.

به گفته عضو شورای اسلامی شهر یزد اصل دیگر گردشگری پایدار توجه به اصول زیست محیطی و رعایت آنها از جمله رعایت نظافت و حفظ تنوع زیستی گونه‌های گیاهی و حفظ منابع طبیعی است، همچنین توانمندسازی جامعه محلی از طریق خرید از فروشگاه‌های محلی از دیگر اصولی است که باید از سوی میهمانان نوروزی شهر یزد رعایت شود.

وی ادامه داد: همچنین توجه به ظرفیت تحمل جامعه میزبان از لحاظ فیزیکی و اجتماعی بسیار مهم بوده و چنانچه تعداد گردشگران شهر یزد به ویژه در بافت سنتی بیشتر از ظرفیت بافت باشد، می‌تواند به معماری بافت آسیب رساند و از سوی دیگر تقابل فرهنگی حضور گردشگران با ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی جامعه یزد می‌تواند دارای اثرات منفی و حتی مخرب باشد.

حقیرالسادات گفت: یزد شهر میراث جهانی و پایتخت شهرهای جهان است و تعامل فرهنگی گردشگران با ارزش‌های فرهنگی یزد و رعایت اصول گردشگری پایدار می‌تواند اثرات مثبت و سازنده ای را در بر داشته باشد‌.

به گفته عضو شورای اسلامی شهر یزد، این شهر داری بر بافت تاریخی متراکم و زنده است و وجود  آب انبارها، ساباط‌ها، تویزه‌ها، بادگیرها و ... در این شهر نمادهایی از معماری خاص این شهر و نماد پایداری هستند.

وی بیان کرد: گردشگران علاقمند می‌توانند از نمادها و المان‌های تاریخی این شهر عکسبرداری کرده و  عکس‌ها را با عنوان یزد میراث جهانی و شهر خشت خام در فضای مجازی منتشر و به معرفی یزد به عنوان شهر پایدار کمک کنند.

انتهای پیام
captcha