برگزاری جشنواره مجازی نوروز در ایتالیا
کد خبر: 4044881
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۶

برگزاری جشنواره مجازی نوروز در ایتالیا

جشنواره‌ای مجازی با عنوان جشنواره نوروز 1401 از سوی رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا برگزار شد.

به گزارش ایکنا از ایتالیا، رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا از تاریخ 27 تا 29 اسفندماه 1400، جشنواره‌ای با عنوان جشنواره نوروز 1401 را برگزار کرد. 

این جشنواره شامل وبینارهای نوروز شناسی و ایران شناسی؛ اجرای موسیقی سنتی ایرانی؛ کارگاه های معرفی آشپزی و مقاصد گردشگری در ایران؛ رقابت عکاسی نوروزی و نمایشگاه عکس نوروز بود که با مشارکت پایگاه دیروز؛ طرح «نگاه»، «پِرسیا ویاجی(Persia Viaggi)»، «پرشین فود اِکسپِرییِنس»(Persian Food Experience) و بنیاد رودکی در فضای مجازی برگزار شد.

برگزاری نمایشگاه مجازی نوروز از سوی رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا

در روز نخست این برنامه پس از معرفی برنامه و مشارکین این جشنواره توسط آنتونِلو ساکِتی (Antonello Sacchetti)  مدیر پایگاه (دیروز)؛ محمدتقی امینی رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا، طی سخنانی گفت: عید نوروز، عیدی ریشه دار است، که از نیاکان ما در ایران زمین برجا مانده است. در این عید، طبیعت رو به سبزی و رویش می کند و دل انسان ها را زنده و پرنشاط می سازد. در خیلی از کشور‏های منطقه ما، جشن نوروز را به عنوان مظهر شکوفایی، تجدید و تداوم حیات برگزار می‏‌کنند. نوروز در کشورهای تاجیکستان؛ قرقیزستان؛ قزاقستان؛ سوریه؛ عراق؛ گرجستان؛ جمهوری آذربایجان؛ ترکیه؛ ترکمنستان؛ هند؛ پاکستان؛ ازبکستان و... نیز جشن گرفته می شود. مفتخر هستیم، که برای دومین سال متوالی، جشنواره نوروز؛ این جشنِ کهنِ به جا مانده از ایران باستان را در جمع شما برگزار می‌کنیم.

برگزاری نمایشگاه مجازی نوروز از سوی رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا

وی ادامه داد: از راه دور به دوستان مان در بنیاد رودکی که قطعات موسیقی بسیار زیبایی از گنجینه موسیقی نواحی ایران را، ویژه این جشنواره، به سفارش رایزنی فرهنگی آماده ساخته اند درود می فرستم، که موسیقی شان بهارتان را آهنگین خواهد ساخت و به همراه نشست ها؛ آموزش آشپزی ایرانی؛ پخش نوا _ نماها؛ و دیگر بخش های متنوع این جشنواره، عیدانه ما به شما خواهد بود.

امینی در خاتمه، در خصوص رقابت عکاسی این جشنواره گفت: امیدوارم عزیزانی که در رقابت عکاسی این جشنواره شرکت می کنند نیز، پذیرای مراتب سپاس رایزنی و دیگر مشارکین این رخداد باشند.

یارا رومانوا (Yara Romanova)  مسؤل بخش فرهنگی مطبوعاتی سفارت ایتالیا در ایران دیگر سخنران آیین گشایش این جشنواره بود که، ضمن تبریک نوروز و انتقال تبریک نوروزی سفیر ایتالیا در تهران، به  معرفی طرح‌های فرهنگی انجام یافته و در دست انجام سفارت ایتالیا در تهران پرداخت و گزارشی از واکسن‌های مقابله با کرونای اهداشده و در انتظارِ اهدای ایتالیا به ایران؛ همکاری دو کشور در پذیرش پناهجویان افغانستانی در ایران؛ بازدید سفیر ایتالیا در تهران از پارسه و همکاری‌های باستان شناسی دو کشور  ارائه کرد.

ترسیم گستره تاریخی و معاصر فرهنگ ایرانی در جهان و معرفی نوروز و آیین های آن در این گستره، با تمرکز ویژه بر زبان فارسی؛ فرهنگ ایرانی در دوره اسلامی و جهان بینی شیعی و تبیین جایگاه بنیادین نوروز و نوروزنامه ها در دنیای ایرانی  توسط پروفسور اِستِفانو پِلو" (Stefano Pellò)  استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کافوسکاری (Cà Foscari) از دیگر بخش های این برنامه بود.

برگزاری نمایشگاه مجازی نوروز از سوی رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا

همچنین در کارگاه آشنایی با آشپزی ایرانی کریستینا بیانچاردی (Cristina Bianciardi) که در صفحه اجتماعی خود در فیسبوک با عنوان «تجربه غذای ایرانی»( Persian food experience)، آشپزی ایرانی آموزش می دهد؛ دستور طبخ کوکو سبزی را آموزش داد.

کارگاه آشنایی با مقاصد گردشگری ایران دیگر بخش برنامه روز اول بود. در این کارگاه داوود عباسی مدیر پایگاه گردشگری ایران (Persia viaggi) که در حوزه اطلاع رسانی و برنامه ریزی سفرهای گردشگری میان ایران و ایتالیا فعال است، علاوه بر ارائه اطلاعات در خصوص مقاصد گردشگری ایران به معرفی گوشه هایی از فرهنگ و تمدن ایران پرداخت.

همچنین در روز دوم وبیناری با عنوان نوروز پیروز برگزار شد. در این وبینار، آنتونِلو ساکِتی (Antonello Sacchetti) ، ضمن نمایش دو فیلم کوتاه با موضوع معرفی نوروز و آیین های آن و ایران و فرهنگ و جاذبه های گردشگری آن به معرفی اجمالی ایران، فرهنگ و تمدن و جاذبه های گردشگری آن به همراه  نوروز و آیین های آن پرداخت.

همچنین کارگاه آشنایی با آشپزی ایرانی در این روز هم برگزار شد و کریستینا بیانچاردی دستور طبخ خورشت کرفس را آموزش داد. وبینار «چقدر نوروز را می شناسید؟» دیگر برنامه روز دوم بود.

در روز سوم کنسرت موسیقی ایرانی پس از تحویل سال نو برگزار شد و در آن قطعاتی از موسیقی نواحی ایران، به همراه قطعات نوروزی، که به سفارش رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا با مشارکت بنیاد رودکی ضبط شده بود به صورت برخط پخش شد.

علاوه بر این نفرات برگزیده رقابت عکاسی نوروزی معرفی شده و جوایزی دریافت کردند. همچنین نمایشگاه مجازی عکس نوروز از سوی رایزنی فرهنگی ایران مشتمل بر 45 قطعه عکس در درگاه اینترنتی رایزنی فرهنگی برگزار شد.

برگزاری نمایشگاه مجازی نوروز از سوی رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا

انتهای پیام
captcha