حمایت از تولید ملی کاربردی‌ترین راه برای حل مشکلات کشور است
کد خبر: 4044924
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷

حمایت از تولید ملی کاربردی‌ترین راه برای حل مشکلات کشور است

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین راه حل‌های مشکلات کشور در حال حاضر تولید و حمایت از تولید ملی است، تولیدی که بتواند کشور و ملت را مستقل و سرافزار کند و دست نیاز ملت ایران به خارج را کوتاه کند و توانمندی داخلی را افزایش دهد.

سید محمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، 5 فروردین ماه در نماز جمعه این هفته بخش‌ مرکزی یزد که در روستای محمدآباد برگزار شد، با اشاره به دهه غبارروبی مساجد اظهار کرد: این دهه باید با توجه همگانی و همراه با سایر برنامه‌های معنوی انجام شود و لازم به توجه است که عمران مساجد به تنهایی مربوط به ساخت و ساز نیست و به حضور پرشور در مساجد و توجه مردم به ائمه جماعت و همچنین توجه ائمه جماعت به مردم است.

وی با اشاره به دهم فروردین ماه، یاد شهدای دوران انقلاب اسلامی را گرامی داشت و گفت: امسال این برنامه با یاد شهدای اخیر و مظلوم عربستان همراه است و لزوم حضور مردم در این جریان و همچنین برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در این زمینه لازم به توجه است.

مدرسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با وضعیت اسف بار تلفات جاده‌ای در کشور روبه رو هستیم گفت: متأسفانه در این ایام نوروز و تاکنون حدود 250 نفر در تلفات جاده ای کشته و بیش از 4 هزار نفر هم مصدوم شده اند که به میزان قابل توجهی نیز خسارت مالی و روانی به همراه دارد و بر این اساس رانندگان باید به هنگام رانندگی با دقت و حساسیت بالا قوانین را رعایت کنند و حافظ جان خود و سایر هموطنان باشد.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های پلیس راهور افزود: در این زمینه باید توجه بیشتری داشته و نظارت‌ها جدی‌تر باشد و از دیگر سو مسئولان اداره راه نیز باید اصلاح مسیرهای خطر آفرین در حوادث جاده ای را اولویت قرار دهند تا با قانون مداری مردم و اقدامات اصلاحی و نظارتی دستگاه‌های مرتبط کاهش تصادفات جاده ای را به شکل چشمگیر شاهد باشیم.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با تقدیر و تشکر از استاندار یزد، خیران و سرمایه گذارانی که برای اصلاح، توسعه و دو بانده‌سازی بخشی از جاده طبس، یکی از جاده‌های خطرآفرین استان در حال تلاش هستند گفت: باید موارد مشابه این چنینی نیز شناسایی و در دست اقدام قرار گیرد.

وی با تأکید بر توجه به  بحث فرهنگی به ویژه کمپ‌های کویرنوردی گفت: اصولاً باید گردشگران، جهانگردان و عزیزانی که از دیگر استان‌ها وارد یزد می‌شوند، یزد را به عنوان پایگاه فرهنگی، ارزشی و دارالعباده بشناسند و اجرای برنامه‌های نامتعارف در هتل‌ها و رستوران‌ها کار درستی نیست.

وی با اشاره به نامگذاری امسال توسط رهبر معظم انقلاب به نام «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» اظهار کرد: در این سال‌های اخیر محور عناوین سال عمدتاً اقتصادی است و بیشتر هم در سال‌های اخیر  بر موضوع تولید تأکید می‌شود.

مدرسی ادامه داد: اینکه چرا تولید را باید محور قرار داد و چرا مقام معظم رهبری نسبت به اقتصاد و خصوصاً تولید به این میزان حساسیت و تأکید ویژه دارند، می‌توان گفت یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین راه حل‌های مشکلات کشور در حال حاضر تولید است اما نه هر تولیدی بلکه آن تولیدی که بتواند کشور را و ملت را مستقل و سرافزار کند و تولیدی که دست نیاز ملت ایران به خارج را کوتاه کند و توانمندی داخلی را افزایش دهد. تولیدی که بتواند در عرصه بین المللی رقابت ایجاد کند و صادرات را در ابعاد مختلف و به زیبایی رقم بزند و این تولید باید همراه با بنیه‌های علمی و پایه‌های دانشی و در حقیقیت دانش بنیان باشد تا چنین رویکردهایی را امکان پذیر سازد.

وی ادامه داد: وقتی موج انقلاب صنعتی اروپا را فرا گرفت آن‌ها به صادرات نیازی گسترده داشتند و لذا با ترفندهایی از جمله قراردادهای تحمیلی دولت‌های قاجار را با وارد کردن محصولات خود به ایران همراه کردند. وضعیت و صنعت داخلی ما نیز یکی پس از دیگری از کار افتاد و صنعت نساجی و برخی از صنایع دیگر ما از رونق افتاد و تعرفه‌های گمرکی را کاهش دادند و این واردات ضررهایی برای ما داشت و منابع مالی داخلی از طریق خروج نقدینگی و مسکوکات طلا و نقره کاهش داد و ضربه سهمگینی به ارزش پول ملی وارد کرد و در مقابل ارزش ملی پول آن‌ها را نیز بالا برد و در مقابل کاهش تولید را در کشور ما رقم زد.

مدرسی افزود: اعتماد به نفس را در میان ملت ما بسیار کمرنگ کرد آن‌ها ما را ملتی مصرفی و غیر دانشی شناختند و بر همین اساس چیزی که شأن خودشان بود بر ملت ایران سوار کردند. در دوران پهلوی خزائن نفتی را نشانه رفتند و همچنان واردات به کشور ما حرف اول را می‌زد و البته در این دوران صحبت از مدرنیزه شدن هم بود اما این مدرنیزه و صنعتی شدن کشور به چه عنوانی بود. صنایعی که وارد می‌کردند صنایع مونتاژی بود که اصلاً قدرت رقابت با خارج را نداشت و نمونه آن همین اتومبیل‌هایی است که در حال حاضر هم وجود دارد و قطعات آن همچنان وارداتی است. در حال حاضر تولید پژو را داریم که قرار بود قطعات آن بعد از 10 سال تولید داخلی شود اما متأسفانه همچنان از چین و این کشورها وارد می‌شود.

امام جمعه بخش مرکزی یزد افزود: این چنین کارهایی اصلاً قابل عرضه و رقابت نیست و از لحاظ قیمتی نیز به نفع ملت ایران نبوده است چرا که این کارها صنایع غیر دانش بنیان است. صنعت دانش بنیان صنعت هوا فضایی است که سپاه مشغول فعالیت گسترده و زبانزد در این عرصه است و  صنایع های‌تکی است که بعضاً در خود یزد هم در حال فعالیت است و این صنایع اگر رونق گیرد، هم دانشگاه‌ها رونق گرفته و هم ملت ما اعتماد به نفس می‌گیرد و هم دنیا محتاج به ما خواهد شد و در عرصه بین المللی رقیب  جدی برای دیگران خواهیم بود.

مدرسی ادامه داد: در رابطه با دانش بنیان باید گفت گروه‌های دانش بنیانی که وجود دارند این ها باید از لحظ فضای کاری، مالیات و عوارض حمایت شوند و شرایط ویژه ای برای آن ها در نظر گرفته شود و دولت هم نباید خود را رقیب آنها بداند، در این زمینه دولت باید بسیار حامی و همراه باشد همچنان که مقام معظم رهبری بیان کرده و همراهی ارزشمند دارند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: در رابطه با راه علاج مشکلات کشور از جمله تورم، بیکاری و پایین بودن قدرت خرید طبقات متوسط به پایین است که تنها راه حل آن عبارت است از حمایت از تولید ملی و این تجربه کشورهایی است که در تنگا بوده اند و از این طریق توانسته اند خودشان را نجات دهند. نمونه آن کشور کره جنوبی است که شرکت‌ها را با دادن یارانه‌ها و تشویق‌های مالی حمایت کردند تا توانستند به مرور زمان دستاوردهای خوبی داشته باشند که این را حتماً باید توجه داشته باشند.

انتهای پیام
captcha