تعلیم و تربیت به طرح عملیاتی نیاز دارد
کد خبر: 4045481
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱

تعلیم و تربیت به طرح عملیاتی نیاز دارد

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به اینکه امروز مشکل ما کارشناس و مسئول نیستند،بلکه مشکل اصلی از نداشتن طرح اجرایی و عملیاتی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه تعلیم و تربیت است که بتواند فاصله نظر و عمل را به حداقل برساند، گفت: باید صاحبان ایده و فکر وارد شوند و اندیشه‌ورزی شکل گیرد.

تعلیم و تربیت به طرح عملیاتی نیاز داردبه گزارش ایکنا از یزد، محمد کاظم رحیمی‌نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد، روز گذشته، 8 فروردین‌ماه در نشست با اعضای مجمع فرهنگیان ایثارگر و کانون تربیت اسلامی فرهنگیان، اظهار کرد: تعلیم و تربیت به مانند انسان لایتناهی است و نمی‌توان برای آن  حد و مرزی قائل شد و  با قدم‌هایی که برداشته می‌شود، راه‌های نرفته بیشتر نمایان می‌شود، باید بدانیم مطرح شدن مسائل و مشکلات در جلسات نباید منجر به نا امیدی در  پیمودن مسیر  پیش‌رو  شود، در شرایطی قرار داریم که کثرت‌گرایی حاکم است و این جامعه باز و بی حصار نیاز به یک بازنگری جدی در شیوه آموزش و تربیت دارد و می‌طلبد که در نگاهمان به فلسفه تعلیم و تربیت تغییری ایجاد کنیم.

رحیمی‌نژاد ادامه داد: گرفتار یک انفعال کشنده هستیم به نحوی که علی‌رغم تلاش‌ها به نتیجه مدنظر دست نمی‌یابیم و بعضاً احساس ناامیدی می‌کنیم، چندین صدایی و نسبی‌گرایی هم در عمل و اخلاق، هم در حوزه دانش، امروزه بر جهان حاکم است و همه ما معترف به این مهم هستیم، اما نباید تسلیم شویم بلکه با رصد کردن واقعیت ها تصمیم درست را بگیریم. 

وی قالب‌های تحمیل شده به دانش آموزان را دیگر جوابگو ندانست و بیان کرد: هنوز مطلبی بیان نشده است خلاف آن را  به عنوان شبهه، توجیه، ابزار و تکنیک به صورت رسمی و غیر رسمی به نسل جوان ارائه می‌دهند و کسی موفق است که متناسب با واقعیت‌ها فکر کند و تصمیم بگیرد و بر اساس آن سیاستگذاری و برنامه‌هایش را تدوین کند. 

رحیمی نژاد گفت: امروز مشکل ما کارشناس و مسئول نیستند، مشکل ما نداشتن طرح اجرایی و عملیاتی در حوزه‌های مختلف است که بتواند فاصله نظر و عمل را به حداقل برساند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد اظهار کرد: فرزندان باید توانمندی نگهداشت و عبور از محیط‌های آسیب‌زا و آلوده و قدرت تفکر داشته باشند و اگر تفکر و اندیشیدن مبنای کار معلم و دانش آموز  باشد می‌تواند کار ساز  باشد تا اینکه اندیشه و اندیشیدن را یاد بگیرد، دانش آموز باید بتواند منطق، بصیرت و تبیین را بر رفتارش حاکم کند، برای رفتارش ملاک و معیار داشته باشد و در محیطی همراه با نقد رشد یابد و مجوز نقد معلم را داشته باشد اگر دانش آموزی توان نقد معلم خود را نداشته باشد نمی‌تواند توانمند وارد جامعه شود و این از اشکلات ما است که باید مرتفع شود. زمانی که این اتفاق رخ دهد خودانگیختگی شکل می‌گیرد و دانش آموز می‌تواند در مواجهه با موقعیت‌ها عامل باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد، دلیل نا امیدی علی رغم تلاش در حوزه تعلیم و تربیت را تغییر معیارها و ملاک‌های گذشته دانست و گفت: باید صاحبان ایده و فکر وارد این عرصه شوند و اندیشه‌ورزی شکل گیرد.

رحیمی نژاد گفت: با مشخص کردن و ترسیم مسیر چهار ساله پیش رو، حوزه‌ها موظف هستند افق یکساله را مشخص تا به سمت بیمه کردن مدارس برویم و اگر موفق به انجام این کار شویم حوزه ستادی می‌تواند به دنبال برنامه ریزی برود.

وی با اشاره به اینکه با بهره‌مندی از تجربیات و ارتباط مستقیم و تعامل، طرح آموزش مربی برای نسل امروز را دنبال می‌کنیم گفت: اعتبارات کشوری برای اجرایی کردن طرح‌های استانی جوابگو نیست، به دنبال استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود هستیم، اینکه مدیران شهرستان و مناطق ما از توانمندی مالی خود اطلاع داشته باشند و امیدواریم کسانی که تجربه کار مالی دارند در این خصوص ما را همراهی کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد از عدم نگرش مثبت به هزینه‌ها در حوزه تعلیم و تربیت و اینکه همیشه مورد نقد و اعتراض واقع شدیم سخن گفت و افزود: حرف برای گفتن زیاد است اما عمل اندک است .

وی افزود: مردم و مسئولان باید آموزش و پرورش را یاری کنند و هر کسی وظیفه خود را ایفا کند و در اولین جلسه شورای آموزش و پرورش تعهد دستگاه‌ها در راستای سند تحول بنیادین نسبت به آموزش و پرورش را مشخص می‌کنیم.

رحیمی نژاد در پایان از همراهی افراد با هر نگاه و اندیشه‌ای در حوزه تعلیم و تربیت استقبال کرد و گفت: هنر ما این است که از افراد با نگرش‌های مختلف در حوزه تعلیم و تربیت بهره‌مند شویم.

یادآور می‌شود در این دیدار صمیمی تعدادی از اعضای مجمع فرهنگیان ایثارگر و کانون تربیت اسلامی فرهنگیان و پیشکسوتان آموزش و پرورش به بحث و گفت‌وگو پرداختند و نقطه نظرات خود را در امور مربوط به حوزه تعلیم و تربیت مطرح کردند.

انتهای پیام
captcha