شرکت‌های دانش‌بنیان گرانیگاه کیفیت در تولید هستند
کد خبر: 4045520
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
بهزاد زارع در گفت‌وگو با ایکنا:

شرکت‌های دانش‌بنیان گرانیگاه کیفیت در تولید هستند

کارشناس مسائل سیاسی گفت: امسال گرانیگاه کیفیت در تولید، شرکت‌های دانش‌بنیان‌ هستند و این شرکت‌ها به بلوغ کافی رسیده‌اند.

حجت الاسلام زارع

حجت‌الاسلام والمسلمین بهزاد زارع، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بر تقویت اقتصاد تأکید کرده‌اند و شعار سال را اقتصادی قرار داده‌اند که حاکی از حکمت و اشراف معظم‌له بر اوضاع است، گفت: نظام سلطه پس از انقلاب ابتدا برای غلبه بر ما دست به درگیری‌های قومی و کودتا و ترور و هرج‌ومرج در داخل کشور زد، اما وقتی تیرش به سنگ خورد تهاجم نظامی علیه ما را کلید زد. در هشت سال دفاع مقدس ملت ایران مقابل صدام و نوچه‌هایش ایستادند و این توطئه ناجوانمردانه را هم خنثی کردند.

وی افزود: در ادامه دشمن دست به تهاجم گسترده فرهنگی زد اما رهبر معظم انقلاب با احیای همان فرهنگ دفاع مقدس و تعمیم آن به سایر بخش‌ها به‌وسیله همین راهبرد اردوهای راهیان نور و تکریم یاد شهدا و... تا حدودی این حربه را هم خنثی کردند.


بیشتر بخوانید:


کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: در ادامه دشمن، نان و معیشت و سفره مردم را هدف قرار داد و رهبری حکیم انقلاب هوشمندانه در دو دهه گذشته همواره با نام‌گذاری سال با عنوان اقتصادی، مردم و مسئولان را به تلاش در حوزه اقتصاد و تولید و معیشت سوق داده و بحمدالله همین توجه دادن موجب کم‌اثر شدن اقدامات دشمن ازجمله تحریم‌های بی‌سابقه شد. یکی از شعارهای انقلاب اسلامی استقلال است و استقلال باید در همه ابعاد محقق شود. ما در زمینه دفاعی و سیاسی استقلال پیداکرده‌ایم اما متأسفانه اقتصاد ما هنوز وابسته است و به همین دلیل دشمن به طمع سازش و تسلیم ایران به تحریم ما رو آورده است.

تولید؛ مهمترین رکن استقلال اقتصادی

زارع تولید را مهم‌ترین رکن استقلال اقتصادی عنوان کرد و گفت: اشتغال مؤثرترین مؤلفه در بحث معیشت است. در چند سال اخیر رهبری با دقت و تیزبینی بر این مهم تأکید دارند، اما در بحث تولید هم دشمن بر کیفیت تمرکز کرده و با تبلیغ اینکه تولیدات ایرانی کیفیت لازم را ندارند درصدد تضعیف تولید است. رهبر حکیم انقلاب از چند سال قبل با تأکید بر ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه و تقویت این مهم، مبتکر ایده شرکت‌های دانش‌بنیان بوده‌اند و همواره بر این مهم تأکید داشته‌اند؛ لذا امسال گرانیگاه کیفیت در تولید را به‌سمت دانش‌بنیان‌کردن تولید سوق داده‌اند و ایجاد اشتغال را به‌عنوان جهت‌گیری صحیح این مهم مورد تأکید قرار داده‌اند و این اقدام هوشمندانه بهترین گام برای بالا بردن کیفیت در تولید و گشایش در معیشت است. به عبارت بهتر دانش‌بنیان کردن تولید هم کیفیت را افزایش می‌دهد و هم اشتغال‌زایی، آرامش و معیشت را در پی دارد.

وی ظرفیت‌های کشور را فراوان و بی‌شمار توصیف کرد و درباره مؤلفه‌های پیشرفت و پویایی اقتصادی گفت: مؤلفه‌های پیشرفت در چند موضوع خلاصه می‌شوند. یک: منابع طبیعی و معدنی و خدادادی؛ ایران تنها کشوری است که جدول مندلیوف در آن کامل است؛ یعنی تنها کشوری هستیم که همه منابع و معادن رابه اندازه کافی داریم. دوم: نیروی انسانی؛ یکی از مشکلاتمان الان بیکاری و اشتغال است؛ درصورتی‌که ایران بیشترین نیروی کار متخصص و ارزان را در اختیار دارد. سوم: علم وفناوری؛ ایران یکی از کشورهایی است که در حوزه تولید علم نه‌تنها کم نظیر بلکه در سال‌های اخیر بی‌نظیر بوده است. خیلی از مغزهای خلاق از کشور خارج شده‌اند و یا اگر به آن‌ها توجه نشود در آینده خارج خواهند شد. چهارم: سرمایه؛ حجم نقدینگی در کشور به حدی بالاست که اکنون به بمبی تبدیل شده و متأسفانه این حجم از نقدینگی که باید به عرصه تولید وارد شود، به‌علت بی‌تدبیری دولت‌های قبلی نه‌تنها اثر مثبت به همراه نداشته بلکه به خطر بالقوه اقتصادی تبدیل شده است.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: واقعاً کشوری که همه مؤلفه‌های پویایی اقتصادی اعم از منابع، نیروی انسانی، علم و فنا‌وری و سرمایه را در اختیار دارد چرا باید نگاهش به بیرون باشد؟ علاوه بر این کشورهای همسایه هم یکی از بهترین ظرفیت‌های پیشرفت اقتصادی هستند که مغفول واقع شده‌اند و از سوی دیگر بسترهای توسعه کشاورزی هم در کشور موجود است.

بلوغ شرکت‌های دانش‌بنیان

زارع با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان به بلوغ رسیده‌اند و شاهد مثالش هم همین پیشرفت‌هایی است که داشته‌ایم، یادآور شد: مثلاً در عرصه دفاعی پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای داشته‌ایم، زیرا در این عرصه به جوانان خلاق میدان داده شده اما در عرصه‌های دیگر، مدیران ما به جوانان میدان نداده‌اند. اگر همین جوانان وارد صنعت خودرو هم شوند شاهد چنین پیشرفت‌هایی خواهیم بود.

وی باور مدیران و مسئولان را به توانمندی ایرانی یک اصل مهم عنوان کرد و افزود: موانع اصلی تحقق شعارهای سال ریشه در عدم باور مدیران دارد. مدیران ما باید توانمندی فکر خلاق ایرانی را باور کنند و به جوانان مبتکر میدان دهند تا مانند عرصه دفاعی و امنیتی توانمندی و کارآمدی جوانان در عرصه اقتصاد و معیشت هم ظهور و بروز پیدا کند. البته این میدان تدبیر لازم دارد تا دچار افراط و تفریط نشویم.

این فعال سیاسی در پایان گفت: به نظر من دولت سیزدهم گرچه وارث بی‌تدبیری‌های فراوان دولت‌های قبلی است، اما فرصت‌های بی‌نظیری هم دارد ازجمله سرمایه امید مردم. امروز مردم خیلی به دولت اعتماد دارند و این بهترین فرصت و سرمایه برای این دولت است. دولت سیزدهم با همین شعارها رأی آورده و باید در تحقق آن با تکیه بر اعتماد مردم بکوشد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha