جهاد تبیین از منظر نهج‌البلاغه
کد خبر: 4045780
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳

جهاد تبیین از منظر نهج‌البلاغه

استاد حوزه و دانشگاه، خطبه 216 را عالی‌ترین بخش نهج‌البلاغه دانست و بر شبکه‌سازی گسترده در جهاد تبیین تأکید کرد و گفت: توجه به نهج‌البلاغه یکی از راه‌‌های اساسی در این زمینه می‌تواند باشد.

جهاد تبیین از منظر نهج‌البلاغهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع، استاد حوزه و دانشگاه، 10 فروردین ماه در گردهمایی طلاب و روحانیون استان یزد با موضوع جهاد تبیین از منظر نهج‌البلاغه اظهار کرد: «جهاد» یعنی در نقطه مقابل دشمن بودن و بذل المجهود عمل کردن به گونه ای که کار به صورت جهادی انجام شود.

وی با اشاره به معنای «تبیین»، نقش روحانیون و طلاب را بسیار مهم و اساسی برشمرد و گفت: در این بخش جهل و بمباران اطلاعاتی مطرح می‌شود چرا که جهالت می‌تواند جامعه را به سقوط بکشاند و دشمن در جهل مردم به پیروزی دست خواهد یافت. در نقطه مقابل جهل، بمباران علم وجود دارد.

مهدوی ارفع افزود: امروز در بمباران اطلاعاتی زندگی می‌کنیم و جهلی که در حال ایجادشدن است، جهلی به شدت عمیق‌تر و خطرناک‌تر چرا که با یک جستجوی ساده در اینترنت هرچه بیان می‌کنیم می‌توان صدها نظریه برخلاف آن پیدا کرد که با زبان دین  ارائه شده و لذا هدف دشمن در این زمینه رواج فقر تفکر است.

وی با اشاره به غفلت از موضوع «فرهنگ زندگی در حکومت اسلامی» گفت: فرهنگ زیست در حکومت اسلامی با فرهنگ خاصی باید همراه باشد، همان گونه که در برخی کشورها فرهنگ مخصوصی حاکم است و مردم بر اساس آن فرهنگ زندگی می‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به خطبه 216 نهج البلاغه، گفت: متأسفانه این خطبه مورد غفلت قرار گرفته است این در حالی است که تنها راه نجات جامعه و رسیدن به بهترین لذت‌ها رعایت حقوق متقابل رهبری و مردم است.

وی تبیین دستاوردها در دو بُعد مادی و معنوی و آرمان‌ها را دو راهبرد مهم در جهاد تبیین بیان کرد و گفت: مردم به سمت آرمان‌ها گرایش بیشتری دارند و در صورتی که بتوان در این زمینه بیشتر به تبیین و تشریح پرداخت، گرایش بیشتر مردم رقم خواهد خورد.

مهدوی ارفع افزود: گرایش به سمت آرمان‌ها به دو دلیل وجود دارد اولاً شرقی‌ها نسبت به غربی‌ها به سمت فرهنگ معنویت گرایش بیشتری دارند، ثانیاً سابقه تمدنی ما و انقلابی که انجام شد، این موضوع را نشان می‌دهد، ملت ایران اسلامی فهمیده و به دنبال عزت هستند و تبیین آرمان‌ها قطعاً مؤثر واقع خواهد شد.

وی ادامه داد: بستر لازم برای ظهور مهدی (عج) باید فراهم شود همان گونه که رهبر انقلاب در بخش دوم بیانیه گام دوم انقلاب بر آن تأکید دارند و لذا طلاب و روحانیون در این زمینه نیز نقش مهمی دارند و باید برنامه‌ریزی لازم برای کودکان و نوجوانان صورت گیرد و در بخش دستاوردها نیز گروه‌های مرجع مورد توجه قرار گیرد.

مهدوی ارفع بر شبکه‌سازی در مقام تبلیغ تأکید کرد و بیان کرد: در جهاد تبیین شبکه سازی گسترده نیاز است و توجه به نهج البلاغه یکی از راه‌های اساسی در این زمینه است.

انتهای پیام
captcha