فن‌آوری‌های نوین در خدمت مسلمانان در ماه رمضان
کد خبر: 4047168
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸

فن‌آوری‌های نوین در خدمت مسلمانان در ماه رمضان

در سال‌های اخیر استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف مخصوص ماه رمضان که نیازهای مختلف عبادی روزه‌داران را مورد توجه قرار داده افزایش یافته است. این اپلیکیشن‌ها حوزه گسترده‌ای از آموزش قرائت صحیح قرآن تا مدیریت میزان کالری دریافتی و مسائل پزشکی خاص این ماه را پوشش می‌دهند.

به گزارش ایکنا به نقل از دیلی تراست، با عجین شدن روزافزون فناوری در زندگی روزمره ما، آداب و شعائر دینی نیز از این تأثیرات بی‌بهره نمانده است. مسلمانان، به ویژه در ماه مبارک رمضان، در شبانه روز به فعالیت‌های دینی زیادی می‌پردازند و فناوری به سهولت انجام وظایف دینی آنها کمک می‌کند.

زنگ هشدار تلفن آنها را برای وعده سحری (سحور) بیدار و پنج بار در روز اوقات نماز را یادآوری می‌کند. قطب‌نمای آن قبله را نشان می‌دهد، برنامه‌هایی برای پخش اذان و قرائت قرآن وجود دارد و همچنین اپلیکیشن‌هایی برای نشان دادن نزدیک‌ترین مساجد و رستوران‌های حلال طراحی شده است.

اپلیکیشن‌های متعددی وجود دارند که زمان‌های محلی طلوع و غروب خورشید یعنی ساعات روزه‌داری را نشان می‌دهند.

جدای از این، اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند به مدیریت رژیم غذایی در طول ماه روزه‌داری کمک کنند. در اینجا چند اپلیکیشن که در ماه رمضان به مسلمانان خدمت‌رسانی می‌کند بررسی می‌کنیم:

قرآن دیجیتال Digital Quran (القرآن و قرآن برای اندروید)

قرآن کریم در ماه رمضان بر پیامبر اسلام نازل شده است، بنابراین رسم است که در این ماه زمان بیشتری را صرف مطالعه آن کنیم. همراه داشتن یک قرآن کاغذی در حین انجام فعالیت‌های روزانه می‌تواند دشوار باشد، بنابراین برنامه‌های قرآنی مانند al Quran و Quran for Andriod بسیار مفید هستند.

با این برنامه‌ها، خواندن کل متن، ترجمه‌های آن و گوش دادن به تفسیر به زبان‌‌های مختلف امکان‌پذیر است. برخی از این اپ‌ها حتی به کاربران اجازه می‌دهند متن را جستجو کنند و به تلاوت آیه به آیه گوش دهند.

برنامه‌های تحویل غذا و رستوران‌های حلال (جمعه فودز، TripAdvisor)

این برنامه‌ها نزدیک‌ترین فست فودها و رستوران‌ها به شما را مکان‌یابی می‌کنند. همچنین به شما امکان می‌دهد نظرات را بخوانید و نظر خود را بنویسید؛ اصالت غذاهای حلال را بررسی کنید، ساعات کاری و قیمت‌ها را مشاهده کنید و ...


میراث رمضان (Ramadan Legacy)


با وجود مشغله‌های روزمره، پیگیری پیشرفت معنوی در ماه رمضان می‌تواند دشوار باشد. با این حال، برنامه میراث رمضان ردیابی پیشرفت را با استفاده از جدول زمانی تعاملی که تمام دستاوردهای ماه رمضان را در طول ماه نشان می‌دهد، آسان‌تر می‌کند.

این کار به این صورت است که از شما می‌پرسد اهداف شخصی شما برای این ماه چیست و سپس شما را تشویق می‌کند تا از طریق یادآوری‌های روزانه و الهام‌بخش به آنها برسید. نمونه آن تذکرات روزانه برای نمازهای واجب و نماز تراویح است.

Muslim Pro

برنامه Muslim Pro نیاز به دانستن زمان طلوع یا غروب خورشید را برآورده می‌کند. این برنامه شما را از زمان دقیق نماز مطلع  و حتی صدای اذان را پخش می‌کند تا زمان افطار را اعلام کند.

Muslim Pro توسط بیش از 40 میلیون کاربر مسلمان در سراسر جهان استفاده می‌شود.

همچنین یک قطب‌نما برای نشان دادن جهت قبله و یک قرآن کریم صوتی کامل ترجمه شده به 15 زبان مختلف برای کمک به دعا در این برنامه وجود دارد.

کالری‌شمار و ردیاب رژیم

پس از ساعات روزه‌داری همیشه این خطر وجود دارد که شروع به پرخوری کنید، اما مهم است که مراقب کالری دریافتی خود باشید و سالم غذا بخورید. برنامه‌های ردیابی مانند کالری‌شمار و ردیاب رژیم غذایی می‌توانند به این امر کمک کنند.

این برنامه به شما در بررسی آنچه می‌خورید و شمارش کالری‌های دریافتی خود کمک می‌کند. این برنامه تضمین می‌کند که وزن اضافه پیدا نخواهید کرد و همچنین به شما این فرصت را می‌دهد که سالم غذا بخورید و تناسب اندام داشته باشید.

هشدارها (ربات خواب)

بیدار شدن در زمان مناسب می‌تواند به روزه‌داران کمک کند که در سحر و قبل از طلوع خورشید چیزی برای خوردن داشته باشند. هشدارها و برنامه‌هایی مانند Sleep Bot به کاربران اجازه می‌دهند تا آلارم‌های هوشمند را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که در زمان مناسب از خواب بیدار شوند و با آرامش فرصت تهیه سحری داشته باشند.

این برنامه همچنین از تلفن شما برای ردیابی حرکات و سر و صدایی که در هنگام خواب ایجاد می‌کنید استفاده می‌کند تا کیفیت خواب شما را بررسی کند.

انتهای پیام
captcha