فاصله شرکت‌های دانش‌بنیان با صنعت کاهش یابد + صوت
کد خبر: 4047247
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
مرحبا در گفت‌وگو با ایکنا:

فاصله شرکت‌های دانش‌بنیان با صنعت کاهش یابد + صوت

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان عمدتاً واحد‌های تولیدی کوچکی هستند که عنوان صنعت را نمی‌توان بر آن‌ها گذاشت و باید این شرکت‌ها را ابتدا با صنعت آشنا کنیم. به عبارت بهتر باید در شرکت‌های دانش‌بنیان نوعی پوست‌اندازی ایجاد کرد تا فاصله این شرکت‌ها با صنعت کاهش یابد.

غلامرضا مرحبا

غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی در راستای تحقق شعار سال در اولین جلسه کاری خود در سال جدید با آقای ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری جلسه‌ای را داشته است، گفت: در این جلسه درباره شرکت‌های دانش‌بنیان، حل مشکل این‌ها برای ورود به بورس، چگونگی پول‌اندازی این شرکت‌ها، ایجاد ارتباط شرکت‌های دانش‌بنیان با سخت‌افزار‌های قدیمی صنعتی، ایجاد طراحی استراتژی‌های جدید برای صنعت کشور بر مبنای تفکر دانش‌بنیان، رساندن کشور به لبه تکنولوژی دنیا و تعریف موضوعات تأثیرگذار و حیاتی در اقتصاد و مبتنی بر علم دانش‌بنیان بحث و تبادل نظر شد.

سهم دانش‌بنیان‌ها از بودجه امسال

وی افزود: فعلاً در کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تخصیص اعتبار به شرکت‌های دانش‌بنیان صحبتی مطرح نشده و تمام مباحث بحث‌شده در کمیسیون حول موضوعات فوق است.


بیشتر بخوانید:


سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرار بر این شد کمیته مشترک میان کمیسیون اقتصادی و معاونت علمی ریاست جمهوری تشکیل شود، عنوان کرد: هفته آینده مهمان معاونت علمی ریاست جمهوری در محل نمایشگاه‌های دائمی این معاونت خواهیم بود و مباحث در آنجا دنبال می‌شود. همچنین از وزیر اقتصاد و معاونانش برای حضور در کمیسیون اقتصادی دعوت به عمل آمده تا درباره شرکت‌های دانش‌بنیان با آن‌ها گفت‌وگو شود.

ضرورت پوست‌اندازی دانش‌بنیان‌ها

مرحبا درباره مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان عمدتاً واحد‌های تولیدی کوچکی هستند که عنوان صنعت را نمی‌توان بر آن‌ها گذاشت. ما باید این شرکت‌ها را ابتدا با صنعت آشنا کنیم. به عبارت بهتر باید در شرکت‌های دانش‌بنیان نوعی پوست‌اندازی ایجاد کرد تا فاصله این شرکت‌ها با صنعت کاهش یابد. مثلاً خودروسازی کشورمان به‌جای اینکه شبیه به یک صنعت باشد تنها به یک کارخانه شباهت دارد. درصورتی‌که تولید فکر و ایده باید با صنعت خودروسازی پیوند خورده باشد، لذا باید به دنبال این بود که در هر حوزه‌ای صنعت ایجاد شود و تفکر دانش‌بنیان به صنایع وارد شود. نمونه موفق شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های داروسازی و نانوفناوری هستند که در این حوزه‌های در لبه فناوری جهان حرکت می‌کنیم. اما در مقابل بخش قابل توجهی از صنایع کشور از سخت‌افزار‌های قدیمی بهره می‌برند که به مراتب علم روز دنیا فاصله دارند.

به گفته او، جوانان نقش مهمی در ترویج تفکرات دانش‌بنیان برعهده دارند و می‌توانند فاصله‌های موجود را از بین ببرند تا میان صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان پیوند ایجاد کرد.

کد
انتهای پیام
captcha