هفت وظیفه مسلمانان نسبت به قرآن از نگاه آیات و روایات
کد خبر: 4048783
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱

هفت وظیفه مسلمانان نسبت به قرآن از نگاه آیات و روایات

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به برخی از آیات و روایات، قرائت صحیح قرآن، اهتمام به تلاوت، شنیدن آیات قرآن، تکریم قرآن، تدبر در قرآن، عمل به قرآن و حفظ قرآن را هفت وظیفه هر مسلمان نسبت به قرآن کریم بیان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه در سخنرانی روزانه ماه مبارک رمضان 22 فروردین‌ماه در حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به آیه ۴۹ سوره مبارکه عنکبوت، اظهار کرد: آیات قرآن کریم برای افرادی که اهل درک هستند بسیار روشن است ولی در مورد افرادی که اهل درک نیستند نه تنها بهره‌ای از قرآن نمی‌برند بلکه این آیات را انکار می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای رسیدن دین و قرآن به دست ما، زحمات زیادی کشیده شده است، اظهار کرد: افراد زیادی در طول تاریخ به خاطر حفظ و قرائت قرآن شکنجه دیده و به شهادت رسیده‌اند و هنوز هم برای حفظ دین هر روز شهید می‌دهیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما نسبت به قرآن وظایفی داریم، افزود: وظیفه اول ما نسبت به قرآن بلد بودن، خواندن قرآن است و پذیرفته نیست که جوانی که لیسانس و فوق لیسانس دارد نتواند قرآن را درست بخواند.

وی با بیان اینکه وظیفه دوم ما نسبت به قرآن تلاوت قرآن است، گفت: باید نسبت به خواندن قرآن اهتمام داشته باشیم و در حدیث داریم که هر کسی ۵۰ آیه قرآن را در روز بخواند غفلت به سراغ او نمی‌آید.

رفیعی سومین وظیفه ما را استماع قرآن دانست و افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید وقتی قرآن تلاوت می‌شود ساکت باشید و گوش فرا دهید. بنابراین، گوش فرا دادن به آیات قرآن در جایی که قرآن تلاوت می‌شود از وظایفی هر مسلمان است.

وی بیان کرد: وظیفه چهارم ما نسبت به قرآن احترام گذاشتن و تکریم قرآن است و خیلی بد است که ما پشت به قرآن کنیم و یا قرآن را روی زمین بگذاریم و یا نسبت به قرآن بی‌اعتنایی کنیم زیرا در سیره و سبک زندکی علمای بزرگ می‌بینیم که در مقابل قرآن پا دراز نمی‌کردند و قرآن را همواره احترام می‌کردند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه وظیفه پنجم ما تدبر در قرآن است، افزود: علامه طباطبایی می‌فرمودند من روزی ۱۰ جزء قرآن می‌خوانم ولی روزانه در یک آیه تدبر می‌کنم زیرا تدبر به معنای دقت در معنای قرآن است؛ خوب است که بانوان جامعه اسلامی در آیه «الرجال قوامون علی النساء» تدبر کنند و ابهت و احترام مرد را در خانه نشکنند و مردان نیز در آیه « وعاشرواهن بالمعروف» تدبر کنند و با همسران خود خوب برخورد کنند.

وی با بیان اینکه وظیفه ششم ما نسبت به قرآن عمل به آن است، گفت: در روایت داریم که بسیاری از افراد قرآن می‌خوانند ولی قرآن آنها را لعنت می‌کند زیرا به آیات قرآن عمل نکرده و حتی مخالف آیات قرآن رفتار کرده‌اند.

رفیعی وظیفه هفتم ما نسبت به قرآن را حفظ کردن قرآن دانست و افزود: ما باید به اندازه توان خود قرآن را حفظ کنیم و در روایت داریم که وقتی مردم وارد بهشت می‌شوند بهشت طبقات دارد و به افراد می‌گویند به اندازه‌ای که قرآن حفظ هستید بخوانید و بالا بروید.

وی با بیان اینکه اگر با قرآن مأنوس باشید وحشت شما را نمی‌گیرد، یادآور شد: امام سجاد(ع) فرمودند اگر همه مردم از مشرق تا مغرب بمیرند تا زمانی که قرآن با من باشد، از تنهایى نمی‌ترسم.

انتهای پیام
captcha