سهم چشمگیر مسلمانان بریتانیا در کمک‌های مؤمنانه ماه رمضان
کد خبر: 4048888
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲

سهم چشمگیر مسلمانان بریتانیا در کمک‌های مؤمنانه ماه رمضان

مسلمانان بریتانیا به‌ویژه در ماه رمضان بسیار سخاوتمندانه رفتار کرده و به دلیل کمک‌های بسیار زیاد خود به خیریه‌ها شناخته شده‌اند. در سال 2020 نظرسنجی تکمیل شده از سوی Givebrite نشان داد که تنها در این یک ماه، مسلمانان بریتانیا 150 میلیون پوند به سازمان‌های خیریه مختلف اهدا کردند.

به گزارش ایکنا، ماه رمضان علاوه بر اینکه ماه روزه‌داری و در کنار آن ماه شفای معنوی است، ماهی برای نزدیک شدن به خدا و به سفارش اکید اسلام، فرصت همدردی با نیازمندان و دستگیری از فقرا و تهیدستان است به همین دلیل بوده که در این ماه مبارک کمک‌های مؤمنانه برای مسلمانان بسیار مهم است.

به گزارش Peterborough Matters، مسلمانان به‌ویژه در این ماه بسیار سخاوتمندانه رفتار کرده و به دلیل کمک‌های بسیار زیاد خود به خیریه‌ها در بریتانیا شناخته شده‌اند. در سال 2020 نظرسنجی تکمیل شده از سوی Givebrite نشان داد که تنها در این یک ماه مسلمانان بریتانیا 150 میلیون پوند به سازمان‌های خیریه مختلف اهدا کردند. در ادامه به برخی از مهمترین خیریه‌های محلی و ملی اشاره شده است که مسلمانان ایفاگر نقش اصلی آن‌ها هستند.

Hope Into Action UK

با توجه به آمار سال 2021، این آمار نشان می‌دهد بیش از 200 نفر با بی‌خانمانی در شهر پیتربورو دست و پنجه نرم می‌کنند، اکنون زمان خوبی برای حمایت از خیریه‌هایی مانند Hope Into Action UK  است.

Hope into Action UK معتقد است که هر کس حق داشتن یک خانه را دارد و کلیساها این قدرت را دارند که با تراژدی بی‌خانمانی در جامعه خود مقابله کنند. این مؤسسه خیریه به‌طور فعال با کلیساها شریک می‌شود تا آنها را به اسکان و حمایت از افراد بی‌خانمان از همه ادیان و بدون توجه به قومیت و جنسیت توانمند کند.

One Ummah

با بحران‌های جاری در کشورهای جنگ‌زده‌ای مانند یمن، سوریه و افغانستان، هدف این مؤسسه خیریه برنده جایزه، کاهش رنج و نجات جان شهروندان در سراسر جهان است. هدف این گروه ارائه کمک فوری به نیازمندان و همچنین تمرکز بر پروژه‌های توانمندسازی است که به افراد این فرصت را می‌دهد تا زندگی خود و خانواده‌هایشان را برای بهتر شدن تغییر دهند.

Little Miracles

تنها در بریتانیا، 800 هزار کودک معلول زیر 16 سال وجود دارد ـ تقریباً یک کودک از هر بیست کودک ـ اما بیشتر خانواده‌هایی که Little Miracles با آنها کار می‌کند به‌طور مداوم گزارش می‌دهند که احساس می‌کنند در مسیر زندگی خود تنها هستند.

Little Miracles با هدف کاهش این انزوا و اطمینان از اینکه خانواده‌ها برای پشتیبانی کامل از فرزندانشان از حمایت لازم برخوردار می‌شوند، تشکیل شده است. فعالیت‌ها و مددکاران این خیریه برای حمایت از خانواده‌ها تربیت شده و به خانواده‌ها پیشنهاد می‌شوند. با حمایت‌های متنوعی که خیریه ارائه می‌کند، Little Miracles به عنوان راه نجاتی برای خانواده‌ها و فرزندانشان عمل می‌کند.

خیریه‌های اسلامی فعال در ماه رمضان

Manchester Evening News، نیز در گزارشی به خیریه‌های اسلامی پرداخت که در ماه رمضان پروژه و کمپین‌هایی برای کمک به مسلمانان و غیرمسلمانان نیازمند دارند. در این گزارش با اشاره به موضوع زکات به معرفی آن پرداخته شده و آمده است: زکات یکی از بخش‌های کلیدی مسلمان‌بودن است و به درصد معینی از درآمد اشاره دارد که برای پرداخت به نیازمندان کنار گذاشته می‌شود. قبل از اینکه یک مسلمان تصمیم بگیرد که زکات خود را بدهد یا نه، ابتدا باید ببیند که آیا آنقدر پول به دست می‌آورد که واجد شرایط پرداخت زکات باشد یا خیر.

دست یاری مسلمانان بریتانیایی به خیریه‌ها در ماه رمضان

حداقل ارزش آنچه یک مسلمان باید قبل از انفاق داشته باشد «نصاب» نامیده می‌شود. به‌طور سنتی، وزن نصاب را به نقره یا طلا می‌دانستند و به همین دلیل همیشه ایده خوبی برای ارزش‌گذاری و تعیین مبلغ زکات است. در بریتانیا مقدار فعلی نصاب نقره 612.36 گرم = حدود 366.80 پوند و طلا 87.48 گرم = حدود 4139.55 پوند است.

خیریه‌های اسلامی متعددی در بریتانیا وجود دارند که علاوه بر دریافت زکات به امور خیریه در ماه رمضان می‌پردازند. در ادامه به تعدادی از مهمترین آنها اشاره شده است.

Islamic Relief

یکی از مشهورترین مؤسسات خیریه اسلامی در بریتانیا، امداد اسلامی (Islamic Relief) بوده که از سال 1984 فعالیت می‌کند. کمپین سالانه رمضان این خیریه، به آنها اجازه می‌دهد تا در سراسر جهان برای افراد نیازمند غذا تهیه کنند. براساس اطلاعات موجود در وب‌سایت این خیریه،  امداد اسلامی در سال گذشته به بیش از 1.2 میلیون نفر در 30 کشور کمک مالی کرده است.

در حال حاضر، این سازمان در حال اجرای تعدادی پروژه از جمله برای کشورهای افغانستان، فلسطین، یمن و سوریه است.

Muslim Aid

Muslim Aid یک سازمان خیریه بین‌المللی است که به روش‌های مختلف به نیازمندان کمک می‌کند. علاوه بر این با وجود اینکه این سازمان، خیریه‌ای اسلامی است اما متعهد شده که به همه مردم فارغ از مذهب، نژاد، ملیت یا هر چیز دیگری کمک کند.

برخی از پروژه‌های کنونی Muslim Aid عبارتند از Need is Greatest که در آن پول ارائه شده می‌تواند برای خانواده‌های نیازمند همه چیز، از غذا گرفته تا دارو را فراهم کند، جایی که پول شما می‌تواند به مقابله با عواقب یک فاجعه در هر نقطه از جهان کمک کند.

Muslim Hands UK

Muslim Hands UK توسط یک جامعه کوچک در ناتینگهام تأسیس شد که در آن زمان برای کمک به افراد آسیب‌دیده از جنگ بوسنی متعهد شده بودند. آنها تصمیم گرفتند پول، لباس و دارو برای مردم بوسنی جمع‌آوری کنند و امروزه، Muslim Hands UK  به یک آژانس کمک بین‌المللی تبدیل شده که در بیش از 30 کشور فعالیت دارد.

در حال حاضر، مأموریت Muslim Hands UK  مقابله با ریشه‌های فقر در سراسر جهان است و راه‌های مختلفی برای کمک به افراد نیازمند در ماه رمضان دارد، از جمله حمایت از کارخانه‌های تولید انبوه نان در یمن و ارائه بسته غذای افطاری به خانواده‌های نیازمند.

Penny Appeal

Penny Appeal بر استفاده از کمک‌های کوچک برای ایجاد تغییرات بزرگ تمرکز دارد. رویکرد آن‌ها برای کمک‌های مالی این است که تنها چند پنی در روز برای کمک به افراد فقیر و نیازمند در بیش از 30 کشور بحران‌زده در سراسر جهان دریافت می‌کنند. برخی از پروژه های فعلی Penny Appeal عبارتند از Feed Our World که با گرسنگی جهانی مبارزه می‌کند و Hifz Orphan که به کودکان یتیم کمک می‌کند تا حافظ قرآن شوند.

دست یاری مسلمانان بریتانیایی به خیریه‌ها در ماه رمضان

ترجمه گزارش: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha