از ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در اوکراین تا بدبینی به مذاکرات صلح
کد خبر: 4048909
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴

از ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در اوکراین تا بدبینی به مذاکرات صلح

انتشار اخباری مبنی بر احتمال استفاده روسیه از سلاح شیمیایی در اوکراین باعث نگرانی بسیاری شده است. از سوی دیگر، با ادامه جنگ، امیدواری‌ها بر سر رسیدن به توافق آتش‌بس و یا صلح در کوتاه مدت کم شده است.

به گزارش ایکنا، یک هفته پس از آغاز عقب‌نشینی روسیه از حومه کی‌یف، جنگ در اوکراین در حالی ادامه دارد که ترس از احتمال حمله با سلاح‌های شیمیایی از سوی نیروهای روسیه شدت گرفته است. در عرصه سیاسی با وجود برخی از امیدواری‌های اولیه، برخی از به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین ابراز ناامیدی کردند.

نگرانی زلنسکی از احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های شیمیایی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین ابراز نگرانی کرد که نیروهای روسیه می‌توانند از سلاح‌های شیمیایی در کشورش استفاده کنند اما تأیید نکرد که آیا این سلاح‌ها تاکنون استفاده شده است یا خیر.

به گزارش یورنیوز، زلنسکی گفت روسیه ادعا کرده است که نیروهایش می‌توانند از سلاح‌های شیمیایی علیه مدافعان ماریوپل استفاده کنند. وی تأکید کرد که او این موضوع را جدی می‌گیرد.

از ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در اوکراین تا بدبینی به مذاکرات صلح

وی در سخنرانی شبانه خود افزود: امروز اشغالگران بیانیه جدیدی را صادر کردند که نشان دهنده آمادگی آن‌ها برای مرحله جدیدی از وحشت علیه اوکراین و مدافعان ما است.

رئیس جمهور اوکراین تأکید کرد: روسیه گفته است که می‌توانند از سلاح شیمیایی علیه مدافعان ماریوپل استفاده کند و گفت که این موضوع را تا حد امکان جدی می‌گیرد.

وی تصریح کرد: می‌خواهم به رهبران جهان یادآوری کنم که استفاده احتمالی از سلاح‌های شیمیایی از سوی روسیه قبلاً مورد بحث قرار گرفته اس. و در آن زمان به این معنی بود که باید به تجاوز روسیه بسیار شدیدتر و سریعتر واکنش نشان داد.

وب سایت خبری هیل نیز نوشت:  یگان گارد ملی اوکراین موسوم به هنگ آزوز در پیامی که روز دوشنبه در تلگرام منتشر کرد مدعی شد: نیروهای روسیه از یک ماده سمی که منشأ آن ناشناخته است علیه ارتش اوکراین و غیرنظامیان در شهر ماریوپل استفاده کرده‌اند که این مواد از یک پهپاد دشمن انداخته شده است. قربانیان دچار مشکلات تنفسی و اختلالات عصبی شده اند.

هیل نوشت: پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) نمی‌تواند گزارش رسانه‌های اجتماعی را درباره استفاده احتمالی روسیه از سلاح‌های شیمیایی تأیید کند اما از چنین ادعاهایی مطلع است.

تعلیم گردان اوکراینی توسط نیروهای مسلح کانادا

یک رسانه کانادایی گزارش داد که نیروهای مسلح کانادا، در حالی نیروهای گردان آزوف اوکراین را آموزش داده که پیش‌تر قول داده بود دست به چنین کاری نزند.

رادیو کانادا با استناد به اسناد و عکس‌های بدست آمده از چندین جلسه این آموزش‌ها، اعلام کرد که نیروهای مسلح کانادا بیش از ۸۹۰ میلیون دلار در آموزش سربازان اوکراینی از جمله نیروهای گردان آزوف (گردان ملی گرایان مسلح) هزینه کرده است.

از ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در اوکراین تا بدبینی به مذاکرات صلح

براساس این گزارش، نیروهای مسلح کانادا حتی توانسته‌اند آموزش‌های مشابهی را براساس استانداردهای نظامی غربی خود به سایر اعضای گردان ارائه دهند.

اگرچه دولت کانادا پیش‌تر قول داده بود که هرگز نیروهای گردان آزوف را به دلیل ارتباط زیادشان با گروه‌های ملی‌گرای افراطی در اوکراین آموزش نخواهد داد، شماری از اعضای این گردان در جلسات آموزشی نیروهای مسلح کانادا برای ارتش اوکراین در نوامبر ۲۰۲۰ در مرکز آموزشی ملی زلوچف حضور داشتند.

نیروهای مسلح کانادا جلسات آموزشی را در این مقر نظامی اوکراین بین ۲۰ فوریه  ۲۰۱۹ تا ۱۳ فوریه ۲۰۲۲ برگزار کرده‌اند.

آکسفام: جنگ اوکراین 250 میلیون نفر را فقیر خواهد کرد

سازمان بین‌المللی مبارزه علیه فقر(آکسفام) اعلام کرد: افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی بعد از حمله روسیه به اوکراین، می‌تواند ۲۵۰ میلیون نفر را در معرض فقر شدید قرار دهد.

گاردین گزارش داد: مؤسسه خیریه آکسفام با اشاره به بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و تشدید آن در نتیجه جنگ اوکراین، خواستار اقدام فوری بین‌المللی از جمله لغو پرداخت بدهی‌ها برای کشورهای فقیر شد.

گابریلا بوچر، مدیر عامل آکسفام گفت: در صورت عدم اقدام فوری، شاهد بدترین فقر و رنج بشری در تاریخ خواهیم بود.

از ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در اوکراین تا بدبینی به مذاکرات صلح

گزارش آکسفام که امروز و در آستانه نشست هفته آینده بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول منتشر شد، نشان می‌دهد که کشورهای بدهکار ممکن است مجبور شوند هزینه‌های عمومی را برای جبران افزایش هزینه‌های واردات سوخت و غذا کاهش دهند.

آکسفام اعلام کرد که لغو پرداخت بدهی‌ها برای امسال و سال آینده می‌تواند بیش از ۳۰ میلیارد دلار از بدهی‌های بدهکارترین کشورها را آزاد کند.

بانک جهانی پیش‌بینی کرد: ۱۹۸ میلیون نفر، امسال به خاطر تبعات اقتصادی کرونا دچار فقر شدید می‌شوند و ۶۵ میلیون نفر دیگر هم با احتساب تبعات جنگ اوکراین، در معرض فقر خواهند بود. ۲۸ میلیون نفر نیز دچار سوءتغذیه خواهند شد.

یونیسف: دو سوم کودکان اوکراینی بعد از تهاجم روسیه آواره شده‌اند

یونیسف اعلام کرد که نزدیک به دو سوم کودکان اوکراینی از زمان تهاجم روسیه خانه‌های خود را ترک کرده و آواره شده‌اند.

به گزارش یورونیوز، مانوئل فونتین، مدیر برنامه‌های اضطراری یونیسف که به تازگی از اوکراین بازگشته است گفت: آواره شدن ۴.۸ میلیون کودک از ۷.۵ میلیون کودک اوکراینی در چنین مدت کوتاهی چیزی است که او در ۳۱ سال کار بشردوستانه ندیده بود که به این سرعت رخ دهد.

وی تصریح کرد که از میان کودکانی که مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند ۲.۸ میلیون نفر در داخل اوکراین و ۲ میلیون نفر دیگر در کشورهای دیگر آواره هستند.

صدراعظم اتریش: به مذاکرات صلح اوکراین خوش‌بین نیستم

کارل نهامر، صدراعظم اتریش پس از دیدار با ولادیمیر پوتین و گفت‌وگو پشت درهای بسته در مورد فرصت‌های موجود دیپلماسی، اعلام کرد که نسبت به مذاکرات صلح اوکراین و روسیه خوش‌بین نیست.

به گزارش دیلی‌میل، کارل نهامر، صدراعظم اتریش نخستین رهبر اروپایی است که پس از سفر به بوچا با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد.  وی پس از این دیدار اعلام کرد که نسبت به فرصت های موجود برای دیپلماسی بدبین است.

از ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در اوکراین تا بدبینی به مذاکرات صلح

نهامر افزود: روس‌ها علاقه چندانی به دیدار با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین ندارند. وی در عین حال تأکید کرد که پوتین همچنان به مذاکرات صلح استانبول علاقه‌مند است.

وی ادامه داد: مذاکرات صلح همیشه بسیار زمانبر بوده است، هرچند منطق نظامی می‌گوید زمان زیادی صرف نکنید و مستقیم وارد نبرد شوید.

صدراعظم اتریش با این وجود خاطرنشان کرد که پس از دیدار با اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا و اولاف شولتز صدراعظم آلمان بر نیاز به برگزاری نشست‌های بیشتر برای ابراز مستقیم خشم اروپایی‌ها از اقدامات روسیه تاکید کرده است.

پیش از این اظهارات، نهامر گفته بود دیدار وی با پوتین که در اقامتگاه رئیس جمهوری روسیه در خارج از مسکو برگزار شد، دوستانه نبود. نهامر این گفتگو را مستقیم، صریح و سخت توصیف کرد.

انتهای پیام
captcha