معرفت بابی است که زن و مرد ندارد
کد خبر: 4049738
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
آیت‌الله قرهی:

معرفت بابی است که زن و مرد ندارد

آیت‌الله قرهی با بیان اینکه معرفت بابی است که زن و مرد ندارد، گفت: در زمان ما در بین زنان، بانو امین از عرفای معاصر بودند که مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی معتقد بودند ایشان در معرفت مافوق بعضی از رجال و فردی قوی در عرفان بودند.

آیت‌الله روح‌الله قرهیبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله روح‌الله قرهی از استادان اخلاق، سحرگاه 26 فروردین‌ماه طی سخنانی در حسینیه ماه مدینه تهران با اشاره به فرازهایی از دعای سحر درباره جلالیت و جمالیت پروردگار، گفت: در دعای سحر می‌خوانیم: «اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ جَمالِکَ بِأَجْمَلِهِ وَکُلُّ جَمالِکَ جَمِیلٌ، خدایا از تو درخواست می‌کنم به‌ حق نیکوترین مرتبه از جمالت و همه مراتب جمال تو نیکوست، خدایا از تو درخواست می‌کنم به‌حق همه مراتب جمالت» بعد می‌خوانیم: «اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِجَمالِکَ کُلِّهِ. اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ جَلالِکَ بِأَجَلِّهِ وَکُلُّ جَلالِکَ جَلِیلٌ، خدایا از تو درخواست می‌کنم به‌ حق برجسته‌ترین مرتبه از جلالت و همه مراتب جلال تو برجسته است، خدایا از تو درخواست می‌کنم به‌حق همه مراتب جلالت.»

وی ادامه داد: اولیای خدا می‌گویند این چه دعایی است که امام زین‌العابدین‌(ع) انتخاب کرده است که از خدا به زبان معصوم جاری شده است، یعنی این کلمات، کلمات خداست و خدا به من و تو می‌گوید اینها را بخوانید.

استاد اخلاق شهر تهران با اشاره به معنای جمال، اظهار کرد: هر صفتی یک تعلقی به خودش دارد؛ صفت جمال را دو جور معنا کردند، یکی اینکه می‌گویند انسان از عالم مادیات می‌خواهد به مطالب حقیقی و معنوی برود، چون جمال آنجاست حقیقت می‌شود جمال.

آیت‌الله قرهی با بیان اینکه چرا در قیامت مؤمن و غیر مؤمن می‌خواهد به دنیا برگردد، گفت: سال ۷۰ یا ۷۱ یک دفعه به ذهنم رسید که می‌گویند شما اعمالتان را فردای قیامت می‌بینید و بعد می‌گویند هم مؤمن و هم غیر مؤمن می‌خواهد به دنیا برگردد، چرا؟ بعد فهمیدم به خاطر این بواطن است؛ چون آن‌ها در قیامت همه حقایق و بواطن اعمال را دیده‌اند و به خاطر بواطن اعمال می‌خواهند به دنیا برگردند.

وی با توصیه به مطالعه کتاب «صلاة‌الخاشعین» آیت‌الله دستغیب و «صلاة الجمعة» علامه طهرانی، اظهار کرد: عرفان و معرفت بابی است که زن و مرد ندارد؛ در زمان ما در بین زنان، بانو امین از عرفای معاصر بودند؛ مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی معتقد بود ایشان در معرفت مافوق بعضی از رجال و فردی قوی در عرفان بود.

امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha