تأسیس دانشکده مهارت و کارآفرینی برای اولین بار در یزد
کد خبر: 4049768
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱

تأسیس دانشکده مهارت و کارآفرینی برای اولین بار در یزد

رئیس دانشگاه آزاد استان یزد از تأسیس دانشکده مهارت و کارآفرینی برای اولین بار در استان خبر داد.

محمدرضا دهقانی، دانشگاه آزاد اسلامی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، محمدرضا دهقانی اشکذری، رئیس دانشگاه آزاداسلامی استان یزد، امروز، 27 فروردین ماه در دیدار با محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد، اشکذر و ندوشن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات رهبری در بحث جهاد تبیین آن را یک وظیفه قطعی و فوری برشمرد و اظهار کرد: تبیین دستاوردهای انقلاب خود باعث هم‌افزایی و ظرفیت‌زایی قوی‌تر نظام می‌شود.

وی با بیان این‌که دانشگاه آزاد که هم‌اکنون وارد 40 سالگی خود شده است، از دستاوردهای بزرگ انقلاب محسوب می‌شود، افزود: این دانشگاه خدمات ارزشمندی در حوزه نیرو پروری در کشور و در همه قوا و حتی بخش خصوصی داشته و آمار پارک علم و فناوری که بیش از 40 درصد از دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد هستند، گواه این توفیق است.

دهقانی توسعه مناطق دانشگاه آزاد به‌ویژه در محروم‌ترین مناطق را یک اتفاق خوب، قدرتمند و بدون وابستگی به دولت دانست و تصریح کرد: این‌ امر یک مدل موفق جهانی است و امروز دانشگاه آزاد بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان، در کشور بزرگ‌ترین دانشگاه و در استان نیز بزرگ‌ترین شبکه آموزشی و پژوهشی است.

رئیس دانشگاه آزاد استان یزد گفت: امروز ما 10 واحد و مرکز از اردکان، تفت، اشکذر، میبد بافق، بهاباد، خاتم، مهاباد و ابرکوه و خود یزد داریم که از جهت دانشجو نزدیک به 16 هزار دانشجو که بزرگ‌ترین آمار دانشجویی استان را در بر می‌گیرد.

وی با بیان این‌که بیش از 380 نفر عضو هیئت‌ علمی تمام‌وقت، 400 نفر عضو هیئت‌ علمی مدعو و 800 نفر کارمند در استان مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: در مجموعه مدارس نیز 23 مدرسه با 3500 دانش‌آموز داریم که از لحاظ مقطع از مهدکودک تا دکتری را پوشش داده‌ایم و از لحاظ تنوع رشته‌ها نیز با 35 رشته از پزشکی تا فنی مهندسی، معماری، علوم انسانی و علوم پایه نیز اثرگذار هستیم.

دهقانی از تأسیس دانشکده مهارت و کارآفرینی برای اولین بار در استان یزد خبر داد و افزود: به دنبال احیا مدل‌های قدیمی در حوزه تجارت و صنعت هستیم و نمونه این مدل خاصی برنامه‌ریزی برای ایجاد مدرسه مهارتی در جوار بازار زرگری یزد برای کسب دانش و کار در جوار صنعت است.

وی رسالت پرورش نیرو در 40 سال اول دانشگاه آزاد در استان یزد را مانع از مهاجرت عنوان و بیان کرد: در حوزه آزمایشگاهی هم‌اکنون دارای قوی‌ترین شبکه‌های آزمایشگاهی در استان داریم که خیلی از مسئولان مطلع نیستند.

رئیس دانشگاه آزاد استان یزد با اشاره به تغییر مأموریت در 40 ساله دوم این دانشگاه، اظهار کرد: یک سند خیلی قوی و قدرتمند در حوزه تحول و تعالی نوشته‌ شده که یکی از سندهای قوی و اجرایی است، در سال 1400 رونمایی شد.

وی 5 محور تحولی از جمله تحول در حوزه آموزش از آموزش‌های حافظه محور به سمت آموزش‌های مهارتی و اشتغال آفرین، تحول در حوزه پژوهش از پژوهش‌های مقاله‌ای و عرضه گرا به پژوهش‌های مسئله محور، تحول در حوزه فرهنگی و تحول از توسعه کمی به تحول به حوزه کیفی را در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد.

دهقانی با بیان این‌که دانشگاه آزاد اسلامی استان از سال گذشته و قبل طرح از شعار سال آن حرکت کارآفرینی را شروع کرد، تصریح کرد: در اسفند سال گذشته با وجود تعطیلی بسیاری از دانشگاه‌ها فقط در اسفند بیش از 21 برنامه پررنگ حوزه ایده پردازی و کارآفرینی داشتیم که یک مورد در حوزه استارآپ‌ها 540 ایده دریافت شد.

وی با اشاره به ایجاد دو مرکز نوآوری در حوزه پوشاک و همچنین رباتیک و اتوماسیون صنعتی، افزود: این دو مرکز دو پایگاه عالی برای کارهای کارآفرینی دانش‌بنیان است.

رئیس دانشگاه آزاد استان یزد در ادامه با گلایه از دیده نشدن دانشگاه‌های استان در طرح یزد نوین، گفت: دانشگاه آزاد استان که چهل سال است رشته نساجی آن زبانزد خاص و عام بوده و نیروهای نخبه در این رشته پرورش داده است، نه‌ تنها در این رشته بلکه در رشته‌های دیگر و ظرفیت‌های دیگر نیز دیده نمی‌شود.

وی ضمن انتقاد از موازی کاری آموزشی در برخی از نقاط استان، اظهار کرد: اگر جناب عالی به‌ عنوان نماینده فعال در مجلس به این مسئله که مسئولان هر شهر برای منطقه خود درخواست تأسیس دانشگاه جدید دارند، ورود نکنید و اگر نظام‌سازی برای ظرفیت‌های دانشگاه صورت نگیرد، همچنان رقابت‌ها و موازی کاری‌ها، خنثی‌ کننده است.

وی با اشاره به شروع فصل جدید دانشگاه آزاد استان با تعریف مأموریت برای واحدهای شهرستانی با در نظر گرفتن ظرفیت موجود آن شهرستان، گفت: به‌طور مثال اردکان که یک شهر معدنی و فولادی است در نظر داریم تا رشته‌ها و فعالیت‌هایمان را در این حوزه متمرکز کنیم و خدمات دیگری را از جمله برگزاری دوره‌های آموزشی ارائه کنیم.

دهقانی ظرفیت آزمایشگاه کاشی و سرامیک واحد میبد در کشور را بی‌نظیر توصیف و بیان کرد: هم‌اکنون از سراسر کشور برای تست نمونه کاشی مراجعه می‌کنند که دارای استاندارد مصوب هم است و به‌زودی مرکز نوآوری کاشی هم ایجاد می‌شود.

وی واحد اشکذر را دارای دو رشته قوی برق و زیست‌شناسی دانست و افزود: یک مجموعه میلیاردی با شهریه حداقل دانشجویان و سر زیر کارخانه‌ها ایجادشده و هم‌اکنون دانشجویان آن تماماً جذب بازار کار می‌شوند.

رئیس دانشگاه آزاد استان یزد همچنین به ظرفیت ملی رصدخانه و مرکز زلزله واحد تفت و سایر واحدها اشاره کرد.

وی به فعالیت در حوزه‌های اقتصادی از جمله کسب مجوز نیروگاه تولید پراکنده (CHP) برای تأمین زیرساخت بیمارستان دانشگاه، راه‌اندازی سورتینگ میوه در خاتم برای استفاده رایگان دانشجویان و کشت هیدروپونیک یونجه برای رفع مشکلات واردات این محصول در کشور اشاره و عنوان کرد: ما اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده‌ایم ولی متأسفانه حمایتی نمی‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد استان در پایان ضمن درخواست مساعدت از نماینده مردم یزد و اشکذر و ندوشن در مجلس شورای اسلامی برای تسریع پرداخت مطالبات در بحث راه‌اندازی مراکز نوآوری از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: تسریع این روند موجب توسعه مراکز دیگر نوآوری می‌شود و می‌توان شاهد بود که این دانشگاه به‌عنوان اولین دانشگاه که در محل دانشگاه فضای کسب‌ و کار ایجاد شده و به‌عنوان یک مدل دانشگاه کارآفرینی توسعه یابد.

انتهای پیام
captcha