عقب‌نشینی مارین لوپن از ممنوعیت حجاب در فرانسه
کد خبر: 4050628
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۳

عقب‌نشینی مارین لوپن از ممنوعیت حجاب در فرانسه

مارین لوپن نامزد جناح راست افراطی با عقب‌نشینی از موضوع پیشین خود، اعلام کرد: ممنوعیت حجاب دیگر اولویت او نیست.

به گزارش ایکنا به نقل از تی ار تی عربی، دستیاران مارین لوپن، نامزد جناح راست افراطی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه یک هفته قبل از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه فاش کردند که ممنوعیت حجاب در ملأ عام دیگر جزء وعده‌های انتخاباتی وی نیست.

مقامات حزب این نامزد راست‌گرای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کردند: وی وعده ممنوعیت حجاب در اماکن عمومی را کنار گذاشته است و این امر دیگر اولویت اصلی او نیست.

تغییر عقیده لوپن تنها یک هفته قبل از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه رخ داد. وی در این دور از انتخابات رقیب امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور کنونی فرانسه است.

شنبه گذشته، لوپن تصریح کرده بود: حجاب یک مسئله پیچیده است، اما در مقابل تأکید کرد: عقیده خود را درباره این موضوع تغییر داده و پیش‌نویس بحث‌برانگیز ممنوعیت حجاب برای بحث در مجلس ملی مطرح خواهد شد.

در همین چارچوب سخنگوی لوپن، تلاش کرد تا مخالفت هواداران و نامزد این حزب با حجاب اسلامی را تا اندازه‌ای تلطیف کند.

وی روز یکشنبه تصریح کرد: در صورت انتخاب لوپن، مجلس موظف به بررسی این موضوع است.

وی افزود: پارلمان فرانسه «مسئله ممنوعیت حجاب را بررسی می‌کند و راهکارهایی عملی برای مواجهه با این موضوع ارائه می‌کند تا مثلاً زنی 70 ساله که سال‌ها محجبه است، تحت تأثیر این اقدام قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه این گروه از زنان مسلمان هدف ممنوعیت‌های وضع شده نیستند، بلکه هدف مبارزه با افراط‌گرایان اسلامی است.

تغییر موضع لوپن پس از آن رخ داد که ماکرون با استفاده از این موضع لوپن وی را به شدت مورد انتقاد قرار داد. ماکرون در سخنانی تصریح کرد: اصرار لوپن بر ممنوعیت حجاب اسلامی در اماکن عمومی نشان می‌دهد که سیاست‌های حزب وی با سیاست‌های حزب راست‌گرا و تندرو جبهه ملی تفاوتی ندارد. این حزب پیش‌تر از سوی پدر لوپن تأسیس شده بود و به دلیل مواضع تندرو همواره در فرانسه مورد انتقاد قرار داشت.

روز پنجشنبه، ماکرون در جریان بازدید از شهر لو هاور از این هم فراتر رفت و گفت: «هیچ کشوری در جهان حجاب را در مکان‌های عمومی ممنوع نمی‌کند؛ آیا شما می‌خواهید اولین کشوری باشید که این کار را می‌کند؟».

ماکرون از اهمیت آرای رأی‌دهندگان مسلمان در فرانسه آگاه است. تعداد مسلمانان این کشور حدود پنج میلیون نفر بوده و 9 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

بر اساس نظرسنجی آی‌فوپ، 69 درصد از رأی‌دهندگان مسلمان در دور اول انتخابات، به ژان لوک ملانشون نامزد چپ رادیکال رأی دادند. به نظر می‌رسد ماکرون به دنبال جلب حمایت مسلمانان برای تضمین پیروزی خود در دور دوم است.

اگرچه ماکرون اهمیت آراء مسلمانان را می‌داند، اما دولت او سال گذشته قانونی بحث‌برانگیز را برای مبارزه با تجزیه‌طلبی تصویب کرد؛ قانونی که بسیاری هدف از تصویب آن را محدود کردن مسلمانان می‌دانند.

انتهای پیام
captcha