آشنایی با مفاهیم متعالی قرآنی بهترین راه مقابله با ناهنجاری‌هاست + عکس
کد خبر: 4050677
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در دیدار با فعالان قرآنی:

آشنایی با مفاهیم متعالی قرآنی بهترین راه مقابله با ناهنجاری‌هاست + عکس

رئیس قوه قضائیه در محفل انس با قرآن شب گذشته گفت: مسئولان و نخبگان و جامعه قرآنی ما در جهت نشر و تبیین معارف بلند قرآنی برای آحاد جامعه در قشرها و سنین مختلف، وظیفه و مسئولیت خطیری برعهده دارند و امید است که بتوانند با بکارگیری شيوه‌های نیکوی تبيين معارف قرآنی، این چراغ هدایت را بیش از پیش در جامعه اسلامی ما و سراسر گیتی پرتوافکن سازند.

محسنی اژه‌ایبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه شب گذشته 29 فروردین‌ماه در ساختمان حوزه ریاست این قوه میزبان جمعی از اساتید، پیشکسوتان، فعالان و مدیران امور قرآنی کشورمان بود تا در ماه میهمانی خدا و پای رحل قرآن نوای ملکوتی قاریان و حافظان کشورمان طنین‌انداز شود.

ساختمان ریاست قوه‌ قضائیه، از آخرین دیدار جامعه قرآنی با رئیس این قوه در زمان ریاست آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهروی دیگر شاهد چنین محفلی نبود و این دو سال اخیر که دنیا درگیر ویروس کرونا بود و مجامع، تعطیل و نیمه‌تعطیل بود، مزید بر علت شد.

شاید این دوری چندساله باعث شده بود تا فضای ساختمان قوه قضاییه در دوشنبه شبی از فروردین‌ماه سرشار از شور و شوق شود که دوباره محافل رمضانی در این مکان دایر شده است. این شور و شعف در چهره عوامل برگزارکننده محفل نیز خودنمایی می‌کرد.

محفل حدود ساعت 17:30 و با ورود رئیس قوه قضائیه به سالن محل برگزاری رسماً آغاز شد. تلاوت مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی کشورمان آغازگر این محفل نورانی بود و بهزاد احمدی، مجری این برنامه، با تعاریفش، غلام‌‌نژاد را تا روی سن همراهی کرد. او آیاتی از سوره مبارکه طه را به زیبایی هرچه تمام‌تر تلاوت کرد تا نوید شنیده شدن تلاوت‌های ناب و ماندگار دیگری را به حاضران دهد.

آشنایی با مفاهیم متعالی قرآنی بهترین راه مقابله با ناهنجاری‌هاست

در ادامه نوبت به امین پویا، یکی دیگر از قاریان بین‌المللی کشورمان رسید تا او نیز تلاوت زیبایی از آیات سوره مبارکه فرقان داشته باشد.

زینب بوژمهرانی، حافظ هفت‌ساله کل قرآن کریم هم در این مراسم به ارائه محفوظات خود پرداخت. برای نمایش توانمندی‌های این حافظ خردسال چهار سوال از او پرسیده شد. سوال اول را رئیس قوه قضائیه از سوره مبارکه ضحی پرسید. کریم دولتی، سیدمیعاد صالحی و مصطفی صدرزاده نیز هر کدام سوالاتی از سوره‌های مبارکه یوسف و آل عمران پرسیدند.

اجرای گروه هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی محمد رسول الله(ص) بخش دیگری از برنامه‌های این محفل بود. این گروه ابتدا اثر یارسول الله(ص) را اجرا کرد و در ادامه هم اثر ماندگار و خاطره‌انگیز اسماء الحسنی به زیبایی تمام اجرا شد. در حین اجرای این گروه یادی از مرحوم حسن صفری، تک‌خوان گروه‌های تواشیح و هم‌خوانی قرآن هم به میان آمد.

آشنایی با مفاهیم متعالی قرآنی بهترین راه مقابله با ناهنجاری‌هاست

تلاوت زیبای علی‌اکبر بصائری، قاری نوجوان، حاضران را به نهایت حظ رساند، او آیاتی از سوره مبارکه مریم را تلاوت کرد و در بین قاریان بیشترین تشویق را از حاضران گرفت. تلاوت احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی و ابتهال‌خوانی علی خشنود از دیگر بخش‌های این محفل بود که بیش از سه ساعت به طول انجامید.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی طی سخنان کوتاهی با اشاره به اینکه افراد حاضر در این محفل زبدگانی از جامعه قرآنی هستند، گفت: کلام الهی و پرداختن به آن برای جامعه زیباست و حتماً در این ماه مبارک توفیق ویژه‌ای برای همه به دست آمده است تا در محضر قرآن کریم حضور داشته باشیم.

آشنایی با مفاهیم متعالی قرآنی بهترین راه مقابله با ناهنجاری‌هاست

قمی با اشاره بر اینکه دلتنگ برگزاری چنین جلساتی بودیم که بعد از دوران آیت‌الله شاهرودی، محروم از برپایی آن بودیم و با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری در مورد جهاد تبیین گفت: مطمئناً سهم بالایی از مجاهدت در عرصه تبیین بر عهده جامعه قرآنی است. مقام معظم رهبری در پنج ماه 50 بار به جهاد تبیین اشاره کرده‌اند و این نشان از اهمیت بیش از حد این موضوع دارد. هر کدام از حاضران در این جمع سهمی دارند و برای سهم جامعه قرآنی یک سهم اساسی و معتنابهی را باید در نظر گرفت. جهاد تبیین بار عمده‌ای بر دوش قرآنی‌ها قرار می‌دهد.

آشنایی با مفاهیم متعالی قرآنی بهترین راه مقابله با ناهنجاری‌هاست

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این محفل رئیس قوه قضاییه طی سخنانی، ضمن بیان نکاتی در باب عظمت و فضیلت ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن به در پیش بودن لیالی پرفیض قدر اشاره کرد و گفت: شب قدر از هزار ماه برتر است و در این شب مقدرات تمام بندگان تعیین می‌شود و فرشتگان الهی به زمین نازل می‌شوند و نورانیت و معنویت خاصی حکمفرما می‌گردد و بدین سبب دعا و نیایش و عبادات انسان‌ها ارزش مضاعفی می‌یابد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به خطبه پیامبر اکرم(ص) در باب اهمیت ماه مبارک رمضان و فراز«أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُكُمْ فِيهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُكُمْ فِيهِ مُسْتَجَابٌ» از آن خطبه نورانی، بیان داشت: در ماه مبارک رمضان که ماه بهار قرآن، ماه برگزیده الهی، ماه مهمانی خدا و ماه برکت و مغفرت است، نفس‌های مؤمن تسبیح، خواب او عبادت، عملش پذیرفته و دعایش مستجاب است.

رئیس عدلیه با بیان اینکه قرآن چراغ هدایت از ضلالت و گمراهی و شفای بیماری‌های روحی و رحمتی برای مؤمنین است، تصریح کرد: ما به عنوان خادمان و پیروان قرآن باید در رفتار و گفتار و کردارمان، رنگ و بوی قرآنی آشکار و هویدا باشد؛ باید با امانتداری خود، با عدالت‌ورزی خود، با مواسات و احسان به مردم و همنوعان نشان دهیم که با قرآن مأنوس هستیم و شاگرد و مُتلمّذ مکتب قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اهمیت مقوله ترویج و نشر معارف قرآنی با بهره‌گیری از امکانات فناورانه و نقش و رسالت مسئولان فرهنگی کشور در این زمینه، گفت: قرآن حجت خداست بر خلق و نجات‌دهنده انسان و بهترین و برترین همراه اوست؛ تمام مسائل و موارد مورد نیاز انسان در قرآن وجود دارد؛ آشنایی با قرآن یعنی معرفت به توحید و معاد و زیست مؤمنانه و نیکو با همنوعان و سایر مخلوقات الهی لذا اُنس و عمل به قرآن تضمین کننده سعادت دنیوی و اخروی است و در این راستا ترویج و نشر معارف قرآنی در سطح جامعه بسیار حائز اهمیت است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به هدایتگری قرآن در زمینه چگونگی رفتار انسان با همنوعان خود و سایر مخلوقات خداوند، بیان داشت: قرآن به ما می‌آموزد که در رفتار اجتماعی خود با دیگران چگونه مواجه شویم؛ با تدبّر در قرآن می‌آموزیم با آنها که مغضوب درگاه الهی هستند یا آنهایی که لغزیده‌اند و امکان توبه و بازگشت را دارند و آنهایی که در مسیر احقاق حق جهد و شتاب لازم را ندارند، چگونه برخورد کنیم.

آشنایی با مفاهیم متعالی قرآنی بهترین راه مقابله با ناهنجاری‌هاست

رئیس دستگاه قضا افزود: قرآن کریم با تعابیر نغز و بسیار لطیف و دل‌انگیزی، جلوه‌های حیات بر روی زمین را نمایان می‌سازد و انسان با فهم و تدبّر در این آیات شریفه است که نحوه رفتار با محیط زیست و اجزای آفرینش را در می‌یابد.

رئیس عدلیه با بیان اینکه آشنایی با مفاهیم متعالی قرآنی بهترین راه مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی و شیطان و شیطان‌صفتان و هواهای نفسانی است، گفت: مسئولان و نخبگان و جامعه قرآنی ما در جهت نشر و تبیین معارف بلند قرآنی برای آحاد جامعه در قشرها و سنین مختلف، وظیفه و مسئولیت خطیری برعهده دارند و امید است که بتوانند با بکارگیری شيوه‌های نیکوی تبيين معارف قرآنی، این چراغ هدایت را بیش از پیش در جامعه اسلامی ما و سراسر گیتی پرتوافکن سازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پایان با بیان اینکه کلام خداوند در انسان اثر وضعی دارد، خاطرنشان کرد: از برترین شرافت‌های ماه مبارک رمضان، نزول قرآن و از برترین عبادات در آن، تلاوت و تفکّر و تأمّل در معانی و حقایق قرآن است.

بر اساس گزارش ایکنا، اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای و افطار، بخش پایانی این دیدار صمیمی بود. در این دیدار علاوه بر قاریان، حافظان، پیشکسوتان، اساتید و مدیران حوزه فعالیت‌های قرآنی، جمعی از معاونان قوه قضائیه نیز حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha