دعا سبب زنده نگه داشتن روح عبودیت در انسان است
کد خبر: 4050744
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
تهیه‌کننده برنامه «ماه خدا»:

دعا سبب زنده نگه داشتن روح عبودیت در انسان است

تهیه‌کننده «ماه خدا» گفت: فلسفه دعا و مناجات در فرهنگ دینی ما از خاستگاه خاصی برخوردار است و به موضوع «دعا» که از آن به عنوان زنده نگه ‌دارنده روح عبودیت در انسان در احادیث و روایات یاد شده در برنامه امسال به طور ویژه پرداخته شده است.

به گزارش ایکنا، یونس قاسمی تهیه‌کننده «ماه خدا» با بیان اینکه این کار ویژه برنامه سحری ماه رمضان شبکه یک سیماست بیان کرد: این برنامه شامل بخش‌های مختلف کارشناسی، سخن بزرگان، مناجاتخوانی، تلاوت قرآن، ادعیه، مداحی و ... است که در گروه معارف شبکه یک سیما تهیه شده و به روی آنتن می‌رود. محور برنامه دعا و نیایش است و حجت‌الاسلام رفیعی به عنوان کارشناس، حسن سلطانی و حسین صیرفی، اجرای این مجموعه برنامه را برعهده دارند.

وی درباره تجربه برنامه سحرگاهی افزود: تدارک برنامه سحر به لحاظ حساسیت زمانی و کنداکتور متنوع و در عین حال جامع، تجربه‌ای متفاوت و البته دشوار است. خط موضوعی محتوایی برنامه سحرگاهی شبکه یک سیما ماه رمضان امسال، دعا و نیایش است و سعی کردیم حتی دکور برنامه هم با محتوای برنامه همسو باشد. کار طراحی دکور این برنامه به پیمان قانع سپرده شده است و از آنجایی که در فرهنگ تشیع، دست‌های رو به آسمان، نماد دعا و نیایش است، برای همین دکور برنامه به این شکل طراحی شده که حال و هوای عرفانی و معنوی لحظات دعا و نیایش را تداعی کند.

قاسمی ادامه داد: فلسفه دعا و مناجات در فرهنگ دینی ما از خاستگاه خاصی برخوردار است و به  موضوع «دعا» که از آن به عنوان زنده نگه ‌دارنده روح عبودیت در انسان در احادیث و روایات یاد شده در برنامه امسال به طور ویژه پرداخته شده است. از آن جایی که در دین ما به دعا کردن حتی در حق دیگران بسیار سفارش شده و اجابت دعا برای شخص دعاکننده در این زمینه بسیار مجرب است، شعار امسال برنامه را (# برای همه دعا کنیم) ، درنظر گرفتیم.

وی با اشاره به این که «ماه خدا» از قدیمی ترین برنامه سحرگاهی رسانه ملی است و مخاطبان خودش را دارد، تصریح کرد: طیف گسترده‌ای از بینندگان همه ساله در ماه مبارک رمضان ما را همراهی می کنند و این برای ما افتخار بزرگی است. اجرای برنامه به عهده حسن سلطانی بوده که چند سالی است، اجرای برنامه «ماه خدا» را به عهده دارد و پیشتر با گویندگی خبر شبکه سراسری در دهه شصت و هفتاد شناخته شده است . وی از نیمه‌های دهه هفتاد بیشتر اجرای برنامه‌های ترکیبی به ‌ویژه در حوزه معارف اسلامی را به عهده گرفت و در این سال ها به صورت متناوب مجری برنامه‌های مختلف معارفی و معرفتی است.

ختم قرآن کریم در ماه مبارک با مشارکت بینندگان

قاسمی تهیه‌کننده برنامه «ماه خدا» تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان یک سامانه پیامکی راه اندازی کردیم که بینندگان با ارسال عدد یک به شماره‌ای که پیش‌تر در برنامه اعلام شده بود، نشانی یک صفحه از قرآن برایشان پیامک می‌شود و به این ترتیب در تلاوت جمعی ختم قرآن کریم مشارکت می‌کنند و از این طریق چندین بار قرآن ختم می‌شود. از ابتدای ماه مبارک رمضان امسال بیش از 1300 بار قرآن کریم با مشارکت بینندگان و مخاطبان عزیز ختم شده و این سومین سال پیاپی است که ختم قرآن در برنامه «ماه خدا» صورت می‌گیرد.

تهیه‌کننده برنامه سحرگاهی شبکه یک افزود: «ماه خدا» به صورت بخش‌های کوتاه تشکیل شده و سعی کردیم که از مطول‌گویی دوری کنیم و بینندگان و مخاطبان در هر بخشی از برنامه که به ما ملحق شدند ، بیشترین بهره و استفاده را ببرند. کشورمان دارای افق گسترده اذان است به طوری که وقتی برنامه سحرگاهی ما شروع می شود در شرق کشور به لحظات اذان نزدیک می شوند و در پایان برنامه، در برخی شهرهای کشورمان بانگ اذان صبح نواخته می‌شود، بنابراین طیف گسترده‌ای از شب زنده داران ما را دنبال می‌کنند  و از همین رو لازم بود محتوای برنامه به گونه‌ای باشد که بینندگان از هر نقطه‌ای از کشورمان به تماشای «ماه خدا» نشستند، بیشترین بهره را ببرند.

 وی تصریح کرد: تمام پلاتوهای مجری برنامه «ماه خدا»  کوتاه است و بخشی هم به جنبه‌های آوایی و مناجاتی اختصاص دارد. دعای سحر به عنوان یکی از بخش‌های اصلی برنامه هر سحرگاه به مدت 15 دقیقه پخش می‌شود و  بخش مناجات‌خوانی در هر سحرگاه هم به صورت زنده پخش می‌شود و از بزرگوارانی که مناجات‌خوانی می‌کنند در برنامه دعوت شده و این امر توانسته است یک رنگ متفاوتی به کنداکتور برنامه بدهد. کارشناس برنامه هم حجت‌الاسلام رفیعی است که حسین صیرفی با وی به گفت‌و‌گو می‌نشیند و یکی از دعاهای منسوب به ساحت امام زمان (عج) را شرح می‌دهد. 

انتهای پیام
captcha