بورس ایده برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان راه‌‌اندازی شود
کد خبر: 4050799
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
خانی در گفت‌وگو با ایکنا:

بورس ایده برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان راه‌‌اندازی شود

کارشناس حوزه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان تأکید کرد که بورس ایده می‌تواند یک جریان سیاستی بسیار مفید برای کمک به تحقق شعار سال باشد تا از این طریق بتوان نظام ایده‌های خلاق و نوآورانه را در ایران پایه‌گذاری کرد.

مسلم خانی

مسلم خانی، کارشناس کسب و کارهای دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره الگوهای دانش‌بنیان کردن کسب‌وکارها در ایران گفت: حدود 6700 شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال هستند و طی سال‌های گذشته، فراوان درباره شرکت‌های دانش‌بنیان صحبت شده است. باور من این است که یک کارخانه سیمان سنتی هم می‌تواند به کسب‌وکار دانش‌بنیان تبدیل شود، البته به شرط اینکه در فناوری و مواد اولیه تغییراتی ایجاد کند و الگوهای نوینی را به این کسب‌وکار بیفزاید.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های کسب‌وکارهای دانش‌بنیان این است که انحصاری نیستند و مرزی را نمی‌توان برای آنها ترسیم کرد.

سه دلیل برای دانش‌بنیان‌شدن کسب‌وکارها

وی با ذکر سه دلیل دانش‌بنیان شدن کسب‌وکارهای ایرانی را ضروری دانست و گفت: اول اینکه با دانش‌بنیان شدن کسب‌وکارها ماندگاری و پایداری خودمان را تضمین خواهیم کرد، چون با حرکت به سمت چنین کسب‌وکارهایی، روش‌های عرضه، تولید و ارتباط با مشتری نوآورانه می‌شود و به عبارتی اصولاً در الگوهای کسب‌وکار نوعی ابداع و خلاقیت مشاهده می‌شود. دوم، به باور من تغییرات جدی در دنیا در حال وقوع است و مشاغل جدیدی به وجود آمده‌اند و در مقابل بخشی از کسب‌وکارهای سنتی به سمت ریزش پیش رفته‌اند. دلیل سوم بخش جهانی‌سازی است و در دنیا به محصولات و خدماتی توجه می‌شود که بنیان دانشی داشته باشد.


بیشتر بخوانید:


کارشناس کسب‌وکارهای دانش‌بنیان با بیان اینکه صاحبان مشاغل نباید از عنوان دانش‌بنیان وحشت داشته باشند، عنوان کرد: عنوان دانش‌بنیان بسیار بزرگ و تا حدودی ترس‌آور است اما برخلاف باور برخی، کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اصلاً پیچیدگی ندارند و نیازی به نگرانی نیست. در همین ایران با یک اختراع ساده توانسته‌ایم یک کسب‌وکار دانش‌بنیان را به ثبت برسانیم.

وی افزود: در راستای تحقق شعار سال مسئولان و کسانی‌که در این حوزه سیاست‌گذاری دارند، نباید عنوان شعار سال را فقط در بخش دانش‌بنیان مصادره کنند، بلکه لازم است آن را به سایر بخش‌ها تعمیم دهند و بررسی کنند چگونه می‌توان سایر کسب‌وکارهای موجود را به سمت دانش‌بنیان‌شدن سوق داد.

نقش منابع انسانی در اقتصاد دانش‌بنیان

مشاور کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، منابع انسانی را در توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان مفید و مؤثر توصیف کرد و در همین رابطه گفت: انسان‌ها صاحبان کسب‌وکارها هستند که می‌توانند با ایده‌ها و طرح‌های نوین خون جدیدی را وارد به یک کسب‌وکار کنند، لذا در این راستا ضروری است صاحبان کسب‌وکار نظام پیشنهادات، نظام ایده‌پردازی و نظام بازآفرینی اندیشه‌های خلاق را لحاظ کنند. مشتریان می‌توانند ایده‌های خوبی را به صاحبان کسب‌وکار ارائه دهند و معمولاً هم مشتریان انتظارات مادی از ما ندارند و حاضر هستند این پیشنهادات را به‌طور رایگان در اختیار ما بگذارند، لذا از مشتریان می‌توان ایده‌ها، پیشنهادات و انتقادات ناب را دریافت کرد.  

خانی پیشنهاد کرد که بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نهادهای دیگری که متولی شعار امسال هستند به جد موضوع راه‌اندازی بورس ایده را در ایران پیگیری کنند، چرا که امسال بهترین فرصت برای بورس ایده به حساب می‌آید.

وی یادآور شد: بورس ایده به این معناست که اگر فردی ایده‌ای به ذهنش رسیده بتواند آن را در وبگاهی که مختص آن است به‌نام خودش به ثبت برساند تا بتواند از فواید و امتیازات این ایده برخوردار شود. بورس ایده می‌تواند یک جریان سیاستی بسیار مفید برای کمک به تحقق شعار امسال باشد تا از این طریق بتوان نظام ایده‌های خلاق و نوآورانه را در ایران پایه‌گذاری کرد.

وی آموزش منابع انسانی را مهم دانست و اضافه کرد: بدون آموزش و بدون ایجاد انگیزه در منابع انسانی نمی‌توان در آنها رغبت و علاقه‌ای ایجاد کرد. باید صاحبان کسب‌وکار مدنظر داشته باشند که آموزش منابع انسانی، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است و از این دریچه بنیان‌های دانشی کسب‌‎وکار افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس حوزه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان گفت: قدم بعدی که کسب‌وکارهای جدید در حوزه دانش‌بنیان باید بردارند این است که با کسب‌وکارهای دانش‌بنیان قدیمی و باسابقه در اجرای پروژه‌ها و تحقیقات مشارکت داشته باشند تا زمینه‌های دانش‌بنیان‌شدن و انتقال تجربه فراهم شود.

خانی یکی از ویژگی‌های کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را عدم نیاز به تحصیلات خاص عنوان کرد و در همین رابطه افزود: ممکن است فردی تحصیلات کافی نداشته باشد اما چون ایده‌پرداز است و توان تبدیل آن ایده را به محصول دارد، توانسته یک کسب‌وکار دانش‌بنیان راه بیندازد.

به گفته وی برای بقا و ماندگاری کسب‌وکار ناگزیر به دانش‌بنیان کردن کسب‌وکارها هستیم.

جهانی نگاه کنیم، ملی عمل کنیم

این استاد دانشگاه بیان کرد: شناسایی ایده‌های جهانی به کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و پرورش ایده‌های دانش‌بنیان کمک خواهد کرد، به عبارت بهتر باید در کسب‌وکارهای دانش‌بنیان نگاه جهانی داشته باشیم اما ملی عمل کنیم.

 خانی گفت: دانش‌بنیان شدن چهار نتیجه را در پی خواهد داشت؛ یک: اقتصاد ما دانش‌بنیان می‌شود و اقتصاد دانش‌بنیان به شدت ثروت‌آفرین است به عنوان مثال در حوزه نانو محصولاتی عرضه می‌شوند که به شدت ارزش‌آفرین هستند و ارزش افزوده هفت هزار درصدی دارند. دوم: اقتصاد دانش‌بنیان برند کسب‌وکارهای ایرانی را به شدت ارتقا می‌دهد. سوم: اقتصاد دانش‌بنیان دسترسی به بازارهای جهانی را تسهیل می‌کند و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان می‌توانند در بازارهای جهانی به راحتی حضور داشته باشند. چهارم: با کسب‌وکارهای دانش‌بنیان می‌توان فرهنگ و هویت خلاق ایرانی را به جهان معرفی کنیم.

وی در پایان از ایده‌پردازان و مخترعان خواست که ایده و اختراعشان را پنهان نکنند و در فضای مجازی و رسانه‌ها درباره ایده و اختراع خود توضیح دهند و درباره فروش و مشارکت در تولید آن اعلام آمادگی کنند.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha