راه‌اندازی کمپین خطبه سبز به مناسبت روز زمین
کد خبر: 4051626
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۹

راه‌اندازی کمپین خطبه سبز به مناسبت روز زمین

کمپینی با عنوان خطبه سبز با هدف افزایش آگاهی عمومی نسبت به محیط زیست راه‌اندازی شده که خطبای جمعه در شهرهای مختلف جهان یک خطبه را به اهمیت محیط زیست اختصاص می‌دهند.

به گزارش ایکنا به نقل از ابوت اسلام، رهبران دینی مسلمان با اعتقاد به نقش انسان‌ها به عنوان خلیفه خداوند بر روی زمین، روز زمین را در روز جمعه، 22 آوریل (2 فروردین)، با کمپین خطبه سبز جشن می‌گیرند.

امامان جمعه در مساجد، خطبه‌ای را برای افزایش آگاهی در مورد چالش‌های زیست‌محیطی پیش روی بشریت ایراد می‌کنند. شعار امسال که در اواسط ماه رمضان برگزار می‌شود، «تغییر دل‌ها و ذهن‌ها از طریق عمل» است.

معز نصیر، مدیر وب سایت کانادایی محیط زیستی Khaleafa.com و یکی از بنیانگذاران این کمپین، گفت: با این کمپین که در ماه رمضان امسال برگزار می‌شود، ما احساس کردیم مهم است که یک فراخوان قوی و معنادار برای اقدام داشته باشیم. 

وی افزود: به یاد حدیثی از حضرت محمد(ص) افتادیم که در آن حضرت ما را به اقدام علیه ظلم با دست و زبان و قلب دعوت می‌کند. یعنی از طریق اعمال، گفتار و نیات خود تغییر ایجاد کنیم و بر همین احساس است که امسال بر این شعار متمرکز شده است.

این کمپین برای اولین بار در سال 2012 در کانادا راه‌اندازی شد و هر ساله امامان جمعه در سراسر جهان تشویق می‌شوند تا پیامی را ارائه دهند که پیام قرآن را به مؤمنان یادآوری می‌کند و آن این است که خلیفه خداوند بر زمین و حامی محیط زیست آن باشند.

اولین روز زمین، که در 22 آوریل 1970 برگزار شد، 20 میلیون آمریکایی را از همه اقشار گردهم آورد و به عنوان راه‌اندازی جنبش مدرن زیست محیطی شناخته می‌شود.

در حال حاضر بیش از 1 میلیارد نفر در سراسر جهان هر ساله در فعالیت‌های روز زمین شرکت می‌کنند و آن را به بزرگترین مراسم مدنی در جهان تبدیل می‌کند.

مسلمانان اخیراً چندین ابتکار را برای افزایش آگاهی در مورد تغییرات آب و هوا رهبری کرده‌اند و کمپین‌هایی را برای حفظ محیط زیست راه‌اندازی کرده‌اند.

سال گذشته، احمد الطیب امام الازهر، پاپ فرانسیس و 40 رهبر مذهبی گرد هم آمدند تا توجه جهان را به تهدید جدی ناشی از تغییرات آب و هوایی که جهان با آن مواجه است جلب کنند.

آنها این درخواست را 4 اکتبر 2021 در پیامی مشترک امضا کردند که در تالار قدردانی واتیکان، که به مناسبت این مراسم با گیاهان تزئین شده بود، امضا کردند.

انتهای پیام
captcha