وصیت امام علی(ع) به امت اسلامی در حمایت از مظلوم
کد خبر: 4051659
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱

وصیت امام علی(ع) به امت اسلامی در حمایت از مظلوم

امام جمعه شاهدیه با اشاره به وصیت حضرت علی(ع) به فرزندان و امت اسلامی گفت: یکی از آنها این بود که فرمود: «در زندگی همواره خصم ستمگر و یاور مظلوم باشید.» امروز مصداق روشن ظالم اسرائیل و مصداق روشن مظلوم فلسطین است، امیدواریم با حضور در راهپیمایی روز قدس بتوانیم به این وصیت امیرالمومنین جامه عمل بپوشانیم.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیه به گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 2 اردیبهشت ماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه این شهر با اشاره به خطابات قرآن کریم اظهار کرد: خداوند در آیه ۲۵۴ سوره مبارکه بقره می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ يَوْمٌ لَّا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ». در این آیه خداوند متعال اهل ایمان را فرمان به انفاق داده است. انفاق در لغت به معنای هزینه کردن و کم شدن چیزی است. ولی در فرهنگ اسلامی به خرج کردنی  گفته می‌شود که دارای دو ویژگی باشد؛ نخست آنکه در راه خدا و به انگیزه الهی خرج شود. دوم آنکه نفعش به دیگران به ویژه نیازمندان برسد.

وی ادامه داد: آنچه مبرهن و واضح است اینکه چنین کاری از بزرگترین و عالی‌ترین ارزش‌های اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی است که فراوان در قرآن کریم و روایات اسلامی بر آن تأکید شده است. از جمله آنها همین آیه شریفه است که با دو عنوان امر و هشدار، مؤمنان را ترغیب به انفاق کرده است. امر آن این است که می‌فرماید: «أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقْناکُمْ» از آنچه خدا به شما داده است، انفاق کنید. هشدار آن این است که اولاً فرصت شما برای انفاق منحصر به همین دنیا است. قبل از آنکه این فرصت از دست شما برود انفاق کنید. یعنی تا فرصت دارید، توان دارید، زنده هستید، کاری انجام دهید، چنانچه در آیه دیگر می‌فرماید: «وَأَنفِقُوا مِن مَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ». 

دهقان نیری افزود: ثانیاً بدانید سرپیچی از انفاق در حد کفر عملی و ظلم است. چنانچه در پایان آیه می‌فرماید: «وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ». این کفر اعتقادی نیست، بلکه کفر عملی است، چون مخاطب مؤمنان هستند. 

امام جمعه بخش مرکزی یزد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از جمله مطالبی که بارها از زبان اهل بیت درباره امیرمؤمنان، علی(ع) بیان شده است، بحث مظلومیت آن حضرت است.

وی با اشاره به مصادیقی از این روایات بیان کرد: مظلوم به کسی گفته می‌شود که از ناحیه افرادی به او ظلم شده است. ظالمان به مولا علی(ع) دو گروه بودند، گروه اول دشمنان بودند. در زیارت جامعه امام هادی(ع) 9 گروه را به عنوان دشمنان اهل بیت معرفی کردند و فرمودند: «بَرِئْتُ إلَى اللّهِ عز و جل مِنْ أعْدائِكُمْ» به درگاه خداى عز و جل از دشمنان شما بیزاری می‌جویم.

دهقان نیری افزود: این دشمنان بر اساس روایت امام، ستمکاران به اهل بیت(ع)، منکران حق اهل بیت(ع)، خارج شدگان از ولایت اهل بیت(ع)، غاصبان ارث اهل بیت(ع)، شک‌کنندگان درباره فضل و مقام اهل بیت، منحرفان از راه اهل بیت، کسانی که به جای اهل بیت خود را تکیه‌گاه مردم قرار می‌دهند، فرمانروایان نامشروع و پیشوایانی که مردم را به سوی دوزخ می‌کشاندند هستند.

وی با اشاره به اینکه گروه دوم دوستان و شیعیان حضرت بودند که با تنها گذاشتن علی (ع) و بی وفایی و سکوت در برابر ظالمان، و عدم اطاعت و ولایت پذیری به حضرت ظلم کردند گفت: به حدی حضرت از این جماعت خون دلها خورد و می‌فرمود: «صَبَرتُ و فِی العَینِ قَذىً، وفِی الحَلقِ شَجی».

دهقان نیری گفت: مثل چنین روزی بود که حضرت علی(ع) وصیتی به فرزندان و امت اسلامی داشتند، یکی از آنها این بود که فرمود: «وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً» در زندگی همواره خصم ستمگر و یاور مظلوم باشید. امروز مصداق روشن ظالم اسرائیل است و مصداق روشن مظلوم فلسطین است، امیدواریم با حضور در راهپیمایی روز قدس بتوانیم به این وصیت امیر المومنین جامه عمل بپوشانیم.

انتهای پیام
captcha