به گزارش ایکنا، بیستونهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن پس از دو سال وقفه کرونایی از شنبه 27 فروردین کار خود را آغاز کرد. این وقفه انتظار آغازی پربارتر و خلاقتر از گذشته را میداد اما این اتفاق روی نداد.
آنچه بیش از حد در بخش هنری نمایشگاه قرآن مشهود است تکرار آثاری است که بارها در این نمایشگاه به نمایش درآمده است. در دورههای پیشین این نمایشگاه، شاهد برگزاری کارگاههای آموزشی با موضوعات هنر قرآنی بودیم که امسال جای آن در کنار آموزشهای تخصصی خالی است.
یکی دیگر از بخشهای نمایشگاه قرآن در بخش هنری اجرای نمایشهای صحنهای یا نمایش آثار سینمایی بود که در این دوره از برگزاری نمایشگاه شاهد انجام محدود آن هستیم. در کل نگاه بازاری حاکم بر نمایشگاه، کاهش کیفیت آثار هنری اصیل و وزین را به وجود آورده است.
در کنار نقاط ضعف مورد اشاره در بخش هنری نمایشگاه، راهاندازی قسمت هنرمندان پیشکسوت اقدامی مثبت است که به گفتوگو با چند نفر از اساتید حاضر در آن نشستهایم.
داوود فرشباف رواسانی؛ هنرمند خوشنویس با اشاره به اینکه بخش هنری نمایشگاه محدود شده است، بیان کرد: وقتی عنوان بینالمللی روی نمایشگاهی گذاشته میشود باید نمود آن را هم ببینیم ولی آنچه امروز در نمایشگاه میبینیم گواه این امر نیست. محدود شدن نمایشگاه حتی در بعد وسعت نیز قابل لمس است. در سالهای قبل بخش هنری نمایشگاه بسیار گستردهتر از آن چیزی بود که امروز شاهدش هستیم.
وی ادامه داد: هرگاه قرار است محدودیت یا صرفهجویی صورت گیرد اولین پیشنهاد، هنر است چون در این عرصه نیاز اصلی جامعه تعریف نشده و به آن به عنوان یگ سرگرمی نگاه میشود!
این خوشنویس ادامه داد: ضایع کردن هنرمند تبعاتی دارد که یکی از آنها رواج بیاخلاقی در جامعه خواهد بود اما اگر افراد دلسوز برای این حوزه انتخاب شوند اتفاقات خوبی را در جامعه میبینیم. از جمله مزایای پرداختن صحیح به هنر قرآنی این است که عامل قرآنی تربیت کنیم. منظور از عامل قرآنی این است که جدا از علاقمند کردن افراد به آنها انگیزه داده شود که دستوارت قرآنی را در زندگی خود عملی کنند.
وی تاکید کرد: چند روز پیش وزیر ارشاد در نمایشگاه حاضر بودند. به وزیر گفتم به داد کتابت قرآن برسید چون این روزها کتابت از طریق کامپیوتر انجام میشود و همین امر غلطنویسی را سبب شده است. این اتفاق برای کتابت قرآن فاجعهای است که وزیر باید برای رفع آن فکری جدی کند.
مهدی طوسی، هنرمند منبتکار گفت: خدا را شاکرم که توفیق داد امسال بیستمین حضورم را در نمایشگاه تجربه کنم. دلیل مشارکتم در نمایشگاه نیز علاقه قلبیام به این عرصه است. کار قرآنی باید با باور و اعتقاد صورت گیرد؛ اتفاقی که اگر رخ دهد تاثیرگذاری لازم را خواهد داشت.
وی توجه به هنر قرآنی را در دورههای اخیر، کمرنگتر از گذشته ذکر کرد و گفت: در دورههای آغازین به همه رشتههای هنری در نمایشگاه قرآن توجه میشد اما در سالهای اخیر به شدت هنر در نمایشگاه کمرنگ شده است.
این هنرمند برای رونق بخشهای هنری نمایشگاه پیشنهاد کرد: برای اینکه بخشهای هنری نمایشگاه به شکلی بهتر برگزار شود باید حمایت از آن بیشتر شود. یکی از این اقدامات هنری، خرید کارهای هنری و قرآنی است که هنرمندان خلق میکنند. همچنین نمایش کارهای جدید قدمی دیگر در بهتر شدن وضعیت هنری نمایشگاه است. پیشنهاد آخرم این است که در نمایشگاه قرآن از آثار هنرمندان برجسته بهره برده شود.
رائین اکبر خانزاده، هنرمند تجسمی نیز با بیان اینکه نمایشگاه قرآن هر سال به لحاظ کیفی افت میکند! گفت: این رویداد هر سال به لحاظ کیفی در حال افت کردن است البته انتظار میرفت بعد از دو سال که به خاطر کرونا این نمایشگاه برگزار نشد شاهد اتفاقات بهتری باشیم اما همان افول سالهای اخیر امسال هم وجود دارد.
وی افزود: نمایشگاه در دورههای ابتدایی با استقبال بسیار خوب مردم مواجه بود. این موضوع نیز تنها به یک قشر خاص خلاصه نمیشد، بلکه هر نوع سلیقهای را میشد در بازدیدکنندهها مشاهده کرد اما متاسفانه در سالهای اخیر مخاطبان این رویداد تنها به یک قشر خاص خلاصه میشوند. گواه این امر را میتوان با یک نظر اجمالی متوجه شد. این امر به این دلیل به وجود آمده که در جذب جوانان نتوانستهایم موفق عمل کنیم.
این هنرمند با بیان اینکه فضای به وجود آمده به واسطه عملکرد مدیران فرهنگی و قرآنی به وجود آمده، بیان کرد: غفلت مسئولان باعث شده، میزان جذب بسیار پایین آید. در نمایشگاه این دوره هنر قرآنی بسیار کم و نادر است و تنها معدود اساتیدی چون استاد طوسی در آن حضور دارند. کارهای هنری این دوره نیز به نظرم بسیار سطحی و بازاری است. نکته عجیبتر اینکه در نمایشگاه این دوره بخش بینالملل نداریم در حالیکه در گذشته بخش بینالملل خود به تنهایی نزدیک به 20 غرفه داشت.
وی برای بهتر شدن وضعیت پیشنهاد کرد: برای اینکه مجدداً شاهد ارتقای نمایشگاه باشیم پیشنهادم این است بخش هنری نمایشگاه را به دست افراد کاربلد بسپاریم؛ افرادی که هم هنرمند بوده و هم نسبت به این حوزه دلمشغولی دارند.
در این بخش از گزارش جدا از نظرات کارشناسان اهل فن نظر دو تن از بازدیدکنندگان نمایشگاه را هم جویا شدیم.
اسماعیل ساداتزاده؛ معلم با بیان اینکه نمایشگاه بیستونهم ضعیفترین دوره این اتفاق هنری است، گفت: تصورم این بود دو سال تعطیلی باعث خواهد شد تا برگزارکنندگان نمایشگاه با همت و جدیت بیشتری اقدام به برگزاری دوره جدید کنند اما آن چیزی که در عمل دیدم برایم حیرتآور بود چون بخشهای هنری به پایینترین میزان خود رسیده بود. این درحالیست که عموماً این بخش جز قسمتهایی هستند که مردم از آن استقبال میکنند.
وی ادامه داد: نقطه ضعف دیگر نمایشگاه به کارهایی مربوط میشود که در نمایشگاه شاهدش هستیم. سالهاست یک تعداد کار به نمایش درمیآید. آیا این امر برای نمایشگاهی که در پی جذب مخاطب به ویژه جوانان است، منطقی است؟ در کلام آخر وقتی این میزان بیتوجهی را در بخش هنری نمایشگاه قرآن شاهد هستیم این تصور به وجود میآید که برگزاری این بخش تنها رفع تکلیف بوده است.
زهرا صالحپور، هنرمند خوشنویس هم با بیان اینکه تا این میزان تکرار در نمایشگاه عجیب است، گفت: سالهاست به نمایشگاه میآیم اما کارهای خوشنویسی دائماً در حال تکرار هستند. این امر در شرایطی است که هنرمندان و خوشنویسان ما علاقمند به کارهای قرآنی هستند و در همین رابطه کارهای متعددی را خلق می کند اما شاید برگزارکنندگان نمایشگاه برای پرهیز از هزینه کردن تنها به نمایش آثار گذشته بسنده کردهاند.
وی تأکید کرد: چرا باید ما تنوع هنری در نمایشگاه نداشته باشیم؟ تا چه زمانی میخواهیم تنها به چند شکل از هنر محدود شویم؟ به نظرم هنر قرآنی زمانی رشد خواهد کرد که ما بتوانیم در سایه گوناگونی مخاطبان جوان را جذب کارهای خود کنیم.
انتهای پیام